ارسال به دیگران پرینت

سینی حصیری | ساخت سینی حصیری

دیگه به فکر خریدن سینی حصیری نباش! | آموزش ساخت سینی حصیری

این روزها سینی حصیری خیلی ترند شده و طرفداران سبک مینیمال از آن خیلی برای تزیین میز استفاده می‌کنند در ادامه برای یادگیری ساخت سینی حصیری با ما همراه باشید.

دیگه به فکر خریدن سینی حصیری نباش! | آموزش ساخت سینی حصیری

آموزش ساخت سینی حصیری

این روزها سینی حصیری خیلی ترند شده و طرفداران سبک مینیمال از آن خیلی برای تزیین میز استفاده می‌کنند در ادامه برای یادگیری ساخت سینی حصیری با ما همراه باشید.

مجسمه دستتو میخوای داشته باشی؟ | دیگه استند گران نخر +ویدئو

حصیر بافی چیست؟زیر و رو کردن، بافتن و پیچاندن رشته های گیاهی در شکل های مختلف، به صورت ساده و نقش دار به کمک دست و پا را حصیربافی می گویند.
از حصیربافی برای ساخت ظروف (سبد، زنبیل و غیره)، کلاه، فرش، پرده و غیره بهره می گیرند که هرکدام کاربرد ویژه ای دارند. تولید و استفاده از این محصولات در مناطق شمالی و جنوبی کشور به دلیل دسترس بودن مواد اولیه و غیره بهره می گیرند که هرکدام کاربرد ویژه ای دارند.
تولید و استفاده از این محصولات در مناطق شمالی و جنوب کشور به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه و تناسب آن با شرایط اقلیمی مناطق نامبرده، رواج بیشتری دارد.
ارزان بودن مواد اولیه و فراوانی آن از ویژگی های مهم تولید این آثار است. امروز بخشی از این محصولات به عنوان اشیای کاربردی و تزئینی در زندگی شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
بافته های چوبی به صورت تخت و با حجم دیده می شوند. ایجاد نقش و تنوع آن وابسته به رشته ها و چگونگی از زیر و رو گذراندن آن هاست، رنگ این آثار نیز بستگی به رنگ طبیعی مواد اولیه ی آن ها دارد اگر چه در مواردی برخی از رشته ها را رنگ آمیزی کرده و به کار می برند.
لازم به ذکر است که با توجه به نوع ماده ی اولیه ی مصرفی و روش بافت یا تولید، برخی از این آثار نام های خاصی دارند که عبارتند از:
حصیربافیبامبو بافیمرواربافیکپوبافیتاریخچه حصیر بافیدر جوامع شکل گرفته اولیه، نیاز های انسان او را وادار ساخت که از موادی که قابل انعطاف بودند، برای خود سرپناه و وسیله و ابزار دفاعی و دیگر موارد کاربردی را بسازد. یکی از این مواد کاربردی جهت ساخت ابزار و وسایل زندگی نخستین حصیر ها بوده اند که بعد ها با شروع کشاورزی و یک جا نشینی رونق بیشتری نیز پیدا کردند.
تاریخ نویسان معتقدند که استفاده از حصیر، جهت ساخت وسایل اولیه زندگی بشری، قبل از انجام سفالگری صورت گرفته است. اما به دلیل نوع مواد مصرفی در آن ها که از گیاهان است، برای بررسی های دقیق در میان آثار باستانی صنایع دستی، موردی از آثار تاریخی حصیری باقی نمانده است.
پروفسور آرتور آپهام پوپ معتقد است که نخستین زیراندازهای اولیه، از جنس نی و گیاهانی بوده که در باتلاق های بین النهرین رشد می کرده است. انسان ها این گیاهان و نی ها را چیده و با درهم آمیختن ساقه آنها اولین قالی های حصیری را را بافته اند.
گفته شده که قدیمی ترین نمونه حصیربافی در ایران، مربوط به منطقه شهداد می باشد، که در استان کرمان قرار دارد.
حصیر بافی در ایراندر هر کجا از ایران که دسترسی به برگ درخت خرما، ساقه گندم، نی و ترکه وجود داشته باشد،محصولاتی از جمله حصیربافی،سبدبافی، مرواربافی، ترکه بافی، چم بافی و چیغ بافی رایج است.

کاربرد انواع بافته های حصیریحصیر بافی ساده یا تار و پودی که جهت زیرانداز و سفره استفاده می شود.
حصیر بافی جناقی یا گیس باف که در تولید زنبیل ها و زیرظرفی ها به کار گرفته می شود .
حصیر بافی دایره ای یا شعاعی که برای بافت کلاه حصیری و زیر قوری ها کاربرد دارد.
حصیربافی مارپیچی یا مغزی دار که اصطلاحاً به آن کپوبافی نیز گفته شده و بیشتر برای تولید وسایلی که در لوازم خیاطی کاربرد دارند و یا ظروفی که در پوش دارند مورد استفاده است.


 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه