ارسال به دیگران پرینت

جاذیه های دیدنی جیرفت | سفر به جیرفت

سفر پاییزی به جیرفت | سفر به عهد دقیانوس و دیگر جاذبه‌های دیدنی

جیرفت، شهری کهن با قدمتی به درازای تاریخ، شما را به سفری در زمان دعوت می‌کند.

سفر پاییزی به جیرفت |  سفر به عهد دقیانوس و دیگر جاذبه‌های دیدنی

جیرفت، شهری کهن با قدمتی به درازای تاریخ، شما را به سفری در زمان دعوت می‌کند. به عنوان مثال شهر باستانی دقیانوس، گواه تمدنی غنی و کهن است که در دل کویر ایران می‌درخشد؛ اما این فقط یکی از ده‌ها جاذبه گردشگری آن است. در پاییز، این شهر با رنگ‌های گرم و دل‌نواز، جلوه‌ای خاص به خود می‌گیرد. بیایید با هم به دل تاریخ و طبیعت جیرفت بزنیم و از زیبایی‌هایش لذت ببریم.

ممکن است تا به حال کسی وسیله‌ای را به شما نشان داده باشد و گفته باشد این شی مربوط به عهد دقیانوس است. باشنیدن این کلمه به یاد دوره‌ای بسیار دور می‌افتیم. دوره‌ای که انسان‌های نخستین هنوز در گیر و دار کشف الگوهایی بودند که بعدها تبدیل به خط شود.

 

به گزارش راهنماتو، دقیانوس تنها یک افسانه نیست که اشاره به دوره‌ای دور داشته باشد؛ این یک شهر واقعی در جیرفت است. شهری که تنها یک دهه است سر از خاک بیرون آورده و از اسرار بسیاری پرده برداشته است. اما، این تنها یکی از ده‌ها جاهای دیدنی جیرفت در استان کرمان است که حتما باید به وقت سفر پاییزی به آن سر بزنیم. در ادامه راهنماتو، شما را با شهر دقیانوس و چند جای دیدنی دیگر در جیرفت آشنا می‌کند که بهترین زمان سفر به آن فصل پاییز است.

شهر دقیانوس

شهر دقیانوس

 

شهری در جیرفت در نزدیکی هلیل رود قرار دارد به نام شهر دقیانوس. شهری که پس از کشف آن گمانه‌زنی‌ها بر سر این مساله که سومری‌ها خط را کشف کرده‌اند یا نه شدت گرفت. شهری که مدتی با خشکسالی و غارت زدگی طرف بود، اما حالا تبدیل به نقطه‌ای گردشگری برای عاشقان تاریخ شده است. این شهر که به همراه خود عطر دیرینگی ایران زمین را به همراه دارد از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده که هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال مسجد موجود در شهر دقیانوس مربوط به 1200 سال پیش و یکی از اولین مساجد اسلامی است. بعلاوه، شیوه آبرسانی به شهر، حمام 12 اتاقه آن و بازار و کوره‌های سفال پزی در آن نشان از تمدن این شهر دیرینه دارند. از آنجایی که آب و هوای منطقه جیرفت و شهر دقیانوس گرم و خشک است پیشنهاد می‌کنیم در روزهای پاییزی به این شهر سفر کنید. فراموش نکنید که شهر دقیانوس یکی از مهم‌ترین شهرهای به جا مانده از دوران دور است پس به هنگام بازدید از آن در حفاظت از آن کوشا باشید.

برای رفتن به شهر دقیانوس باید به استان کرمان، جیرفت، ۳ کیلومتر از مرکز شهر جیرفت به سمت فاریاب، حاشیه غربی هلیل رود، شهر قدیم جیرفت بروید.

منطقه ساردوئیه

ساردوئیه

 

ساردوئیه، منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در ۸۰ کیلومتری شهرستان جیرفت است که با طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری متنوع، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این منطقه کوهستانی با آبشارهای خروشان، دره‌های سرسبز، روستاهای پلکانی و باغ‌های میوه، منظره‌ای رویایی را خلق کرده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ساردوئیه، آبشارهای متعدد و زیبای آن است. آبشار آبسر در دهستان هنزا با 25 متر ارتفاع، آبشار دره والی در رشته کوه بحر آسمان با بیش از 10 متر ارتفاع و آبشار سه چشمه در روستایی با همین نام  از جمله زیباترین آبشارهای این منطقه هستند. به جز آبشارهای زیبای منطقه ساردوئیه باید به باغ‌های میوه زیبا، غارها و تپه‌ها و دره‌های رنگارنگ این منطقه در فصل پاییز اشاره کنیم که جذابیتی چشم نواز دارند. فراموش نکنید که در دل منطقه ساردوئیه روستاهای جذابی وجود دارند که هر یک ممکن است محل‌های اقامتی بوم‌گردی یا خانه‌های روستایی برای اجاره دادن داشته باشند.

برای رفتن به منطقه ساردوئیه باید به استان کرمان، شمال شهرستان جیرفت، ساردوئیه بروید.

آبگرم دیمند و گویکان

آبگرم دیمند و گویکان

اگرچه فاصله آبگرم دیمند و گویکان تا خود جیرفت تقریبا 100 کیلومتر یا چیزی حدود یک ساعت و نیم است، اما حضور در کنار چنین آبگرمی آن هم در فصل پاییز صفایی خاص دارد. این آبگرم خاص جیرفت که در ارتفاعات آن قرار گرفته از دل سنگهای آتشفشانی آن  آبی با حرارت 70 درجه بیرون می‌ریزد. این آب قلیایی که تا کنون توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند، وقتی دل طبیعت را می‌شکافد، نه تنها حوضچه‌هایی زیبا بلکه رودخانه‌ای با آب ولرم به وجود می‌آورد که دست زدن به آن حس جذابی را به انسان منتقل می‌کند. پس برای یک پیک نیک خانوادگی یا یک شب کمپ در طبیعت متفاوت جیرفت خود را آماده کنید.

 

برای رفتن به آبگرم دیمند و گویکان باید به استان کرمان، جیرفت، ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر جیرفت بروید.

غار شعیب

شعیب

در دل جیرفت تنها منطقه گردشگری خاصی همچون شهر دقیانوس وجود ندارد؛ غار شعیب، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان جیرفت در استان کرمان است که با زیبایی‌های منحصر به فرد خود، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ را به سوی خود جذب می‌کند. این غار با قدمتی طولانی، داستان‌های بسیاری را در دل خود نهفته دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال برخی از افراد بومی می‌گویند که این غار مربوط به اصحاب کهف بوده و برخی دیگر آن را محلی برای عبادت فردی به نام شعیب می‌دانند. به هررو، این غار در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای واقع شده است و برای دسترسی به آن، نیاز به پیمودن مسیری کوهستانی است. اما، اگر عاشق جست و جو در طبیعت و تاریخ هستید و سرتان درد می‌کند برای خیال‌پردازی حتما سری به غار شعیب در روزهای اولیه پاییز بزنید.

برای رفتن به غار شعیب باید به استان کرمان، ۱۸ کیلومتری غرب جیرفت، منطقه‌ مارون بروید.

منطقه دلفارد

دلفارد

دلفارد، نگین سبز جنوب کرمان، در فصل پاییز به اوج زیبایی خود می‌رسد. رنگارنگی برگ‌ها، هوای خنک و طبیعت بکر این منطقه را به مقصدی رویایی برای گردشگران تبدیل می‌کند. دره دلفارد با طول حدود 40 کیلومتر، یکی از زیباترین دره‌های ایران است. در فصل پاییز، با رنگارنگی درختان میوه و جنگلی، منظره‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کند. پیاده‌روی در این دره و لذت بردن از هوای پاک و طبیعت بکر، تجربه فراموش‌نشدنی خواهد بود. از جمله زیبایی‌های طبیعی منطقه دلفارد آبشار گلمای دخترکش، به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در دل دره دلفارد قرار دارد و در فصل پاییز، با ترکیب رنگ‌های زرد و نارنجی برگ‌ها و آبی زلال آب، منظره‌ای رویایی را به وجود می‌آورد. از آنجایی که در منطقه دلفارد روستاهای متفاوتی وجود دارند، می‌توانیم یکی از آن‌ها را برای اقامت در نظر گرفته و یک سوئیت در آن اجاره کنیم.

برای رفتن به منطقه دلفارد باید به استان کرمان، ۲۵ کیلومتری شمال شهر جیرفت بروید.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه