ارسال به دیگران پرینت

زندگی سالم | عمر طولانی

راز زندگی جاودان و طولانی | با این کارها بیشتر عمر کنید

تعداد افراد صدساله و نزدیک به صدساله در سراسر جهان تقریباً چهار برابر شده و از ۱۵۱,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۷۳,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. 

راز زندگی جاودان و طولانی | با این کارها بیشتر عمر کنید

راز عمر طولانی 

تعداد افراد صدساله و نزدیک به صدساله در سراسر جهان تقریباً چهار برابر شده و از ۱۵۱,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۷۳,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. بر اساس یک بررسی سیستماتیک که از سال ۲۰۰۰ با عنوان "بررسی سیستماتیک استفاده از رژیم غذایی و دارو در بین افراد صدساله و نزدیک به صدسالگی در سراسر جهان" انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد بالای ۱۰۰ سال تا سال ۲۰۵۰ به ۳.۵ میلیون نفر افزایش یابد. مطالعه منتشر شده در مجله علمی گروساینس نشان می‌دهد که رژیم غذایی و مدیریت وزن نقش اساسی در طول عمر دارند. همچنین سبک زندگی روستایی و کیفیت خواب به‌عنوان عوامل بالقوه سلامتی در سنین بالا شناخته شده‌اند.این پژوهش، ضمن یادآوری اهمیت عوامل ژنتیکی در طول عمر و سلامت در سنین بالا، نشان داده است که نقش عوامل غیر ژنتیکی یا محیطی بیش از ۶۰ درصد است. علاوه بر این، سبک زندگی و عوامل محیطی می‌توانند با عوامل ژنتیکی تعامل داشته و بر طول عمر تأثیر بگذارند. این پژوهش همچنین شیوه‌های بهداشتی و سبک زندگی مرتبط با سلامت در سنین بالا را در میان افراد صدساله و نزدیک به صدسالگی بررسی کرده و چهار عادت اصلی که به زندگی طولانی‌تر کمک می‌کنند را شناسایی کرده است.

  1. رژیم غذایی و تغذیه

    رژیم غذایی نقش مهمی در کیفیت زندگی و طول عمر دارد. این پژوهش بر اهمیت حفظ یک رژیم غذایی متنوع با مصرف کنترل‌شده نمک تأکید دارد. یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم مدیترانه‌ای، که شامل گروه‌های غذایی مختلف از جمله شیر و غلات است، می‌تواند به افراد کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود از مصرف سیگار و تنباکو خودداری کنید؛ چرا که سیگار خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد و ترک آن می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

  2. کیفیت خواب

    خواب نقش مهمی در زندگی طولانی‌تر و بهتر دارد. مطالعات نشان می‌دهند که افراد بدون اختلال خواب، نسبت به افراد با اختلالات شدید خواب، شش سال بیشتر عمر می‌کنند. همچنین، خواب کافی می‌تواند ارتباط بین استرس شغلی و سندرم متابولیک را تعدیل کند، در حالی که خواب بیش از حد طولانی یا کوتاه با افزایش خطر مرگ مرتبط است. مهم است که خواب خود را در اولویت قرار دهید و حداقل ۸ تا ۹ ساعت استراحت با کیفیت داشته باشید.
  3. خوب بخورید

    غیرممکن است بدون داشتن عادات غذایی سالم واقعا بدن سالمی داشته باشید و بتوانید آن را در سنین بالتر حفظ کنید. افرادی که مقادیر کافی گندم، جو و سایر غلات را می خورند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند از  زندگی طولانی تری  برخوردارند . دلیل این امر این است که این غذاها دارای مواد مغذی به نام پلی فنول هستند که می تواند به کاهش خطر مرگ و میر زودرس، محافظت از سلامت مغز و کاهش احتمال سرطان، بیماری قلبی، بیماری های تنفسی و دیابت کمک کند. برای اطمینان از حداکثر سلامتی بدانید که ترکیب مناسبی از مواد مغذی از جمله سبزیجات برگ‌دار، سبزیجات، پروتئین و فیبر را مصرف می‌کنید.

    پرخوری خودداری کنید

    علاوه بر کمک به جلوگیری از افزایش وزن خطرناک، اجتناب از وسوسه پرخوری نیز  کمک می کند از زندگی طولانی و سالم لذت ببرید. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط محققان دانشگاه سنت لوئیس انجام شد، خوردن را تا زمانی ادامه دهید که تقریباً 80 درصد احساس سیری می کنید نه 100 درصد آن زمان می توانید به زندگی سولانی و سالم امید داشته باشید.

     دلیل این امر این است که محدود کردن کالری، حتی در حد متوسط، به کاهش تولید هورمون تیروئید به نام T3 کمک می کند. این مهم متابولیسم شما را افزایش داده و روند پیری را کند می کند.

    9. از تماشای طولانی مدت تلویزیون خودداری کنید

    تماشای بیش از حد تلویزیون راهی مطمئن برای  کاهش سلامتی و طول عمر  است. بر اساس یک مطالعه در سال 2010 ، افرادی که بیش از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، 46 درصد بیشتر از همتایان خود که کمتر از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، به هر دلیلی می میرند. با در نظر گرفتن این موضوع، دفعه بعد که روز آرامی داشتید، به جای اجرای مجدد آن، یک کتاب خوب بخوانید.

    10. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

    علاوه بر جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان پوست، اجتناب از آفتاب بیش از حد می تواند به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می کند. در حالی که لذت بردن از آفتاب بخش مهمی از زندگی سالم است، دفعه بعد که با خانواده یا دوستان خود به ساحل می‌روید، حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر تا به حال از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید، هیچ وقت برای شروع عادات خوب دیر نیست.

    ورزش کنید

    برای داشتن زندگی طولانی و سالم قطعا بدن به تحرک نیاز دارد. اگر تصویری از جوانی وجود داشت، کاملاً شبیه پیاده روی یا دویدن روزانه بود. ورزش یکی از بهترین راه ها برای حفظ تناسب اندام و ذهن با افزایش سن است. ورزش روزانه علاوه بر کمک به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت، می‌تواند به افزایش هورمون‌های تقویت‌کننده خلق‌وخو در مغز نیز کمک کند و به تناسب، سلامت و توانمندی بدن شما در طول سال‌های طلایی کمک کند. علاوه بر این، ورزش راهی فوق العاده برای ملاقات با افراد جدید، درگیر ماندن در یک جامعه و ادامه یادگیری چیزهای جدید است.

    4. داوطلب شوید

    کار داوطلبانه یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در جامعه و کمک به هدفی است که به آن اعتقاد دارید. همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از لذت بردن هر چه بیشتر از سال‌های طلایی است. مطالعات نشان داده افرادی که دارای حس هدف بالاتری هستند ، چه از طریق ایمان، مذهب، یا خدمات اجتماعی ،نسبت به افرادی که این احساس را ندارند بیشتر عمر می کنند .

منبع : راهنماتو ، اقتصاد آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه