ارسال به دیگران پرینت

طوفان خورشیدی

زمین تحت تأثیر طوفان خورشیدی شدید | شفق‌های قطبی در آسمان شمالی قابل مشاهده است

زمین روز دوشنبه تحت تاثیر طوفان خورشیدی شدید قرار گرفت .

زمین تحت تأثیر طوفان خورشیدی شدید | شفق‌های قطبی در آسمان شمالی قابل مشاهده است

طوفان خورشیدی

زمین روز دوشنبه تحت تاثیر طوفان خورشیدی شدید قرار گرفت .

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) اعلام کرد که زمین در روز دوشنبه، حدود ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ، تحت تأثیر یک طوفان خورشیدی «شدید» قرار گرفته و شرایط یک طوفان ژئومغناطیسی سطح چهار (از مقیاس پنج‌نفره) به ثبت رسیده است. بر اساس این بیانیه، این وضعیت برای چند ساعت ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود که با چنین شدتی دوباره تکرار نشود.

این طوفان خورشیدی ناشی از پرتاب جرم از تاج خورشیدی (CMEs) بوده است. تاج خورشیدی، لایه بیرونی‌ترین خورشید است و هنگامی که ذرات پرتاب شده به زمین می‌رسند، میدان مغناطیسی آن را مختل می‌کنند.اریک لاگادک، اخترفیزیکدان رصدخانه شهر نیس در فرانسه، می‌گوید که این رویداد منجر به ظهور شفق‌های قطبی در آسمان خواهد شد که احتمالاً در شمال ایالات متحده و اروپا قابل مشاهده است. همچنین، متیو دومینیک، فضانورد ناسا، روز یکشنبه تصاویری فوق‌العاده از شفق قطبی که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده بود، منتشر کرد.طوفان خورشیدی

طوفان‌های خورشیدی و ژئومغناطیسی می‌توانند اثرات نامطلوبی بر فعالیت‌های زمینی داشته باشند، از جمله اختلال در ارتباطات فرکانس‌های بالا، مشکل در فعالیت ماهواره‌ها، و اضافه‌بار در شبکه‌های برق. به همین دلیل، NOAA هشدارهای لازم را به اپراتورهای زیرساخت‌های حساس ارسال کرده تا اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این پدیده انجام دهند.این رویدادها به دلیل نزدیک شدن خورشید به اوج فعالیت‌های ۱۱ ساله‌اش، در حال افزایش است. ماه مه گذشته نیز سیاره زمین شاهد قدرتمندترین طوفان‌های ژئومغناطیسی در ۲۰ سال اخیر بود که شفق‌های قطبی را در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر از حد معمول در ایالات متحده، اروپا و استرالیا به نمایش گذاشت.

منبع : فرارو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه