ارسال به دیگران پرینت

معرفی کتاب | معرفی کتاب خلق شخصیت قدرتمند

موفقیت در روابط اجتماعی چگونه است؟ | معرفی کتاب خلق شخصیت قدرتمند

در کتاب خلق شخصیت قدرتمند، در مورد اهمیت اعتمادبه‌نفس خواهید شنید. جیم ران به شما می‌گوید که اعتمادبه‌نفس به معنای نوعی مثبت‌اندیشی است که یک باور را در شما ایجاد می‌کند.

موفقیت در روابط اجتماعی چگونه است؟ | معرفی کتاب خلق شخصیت قدرتمند

معرفی کتاب خلق شخصیت قدرتمند

چه ویژگی و خصیصه‌ای باعث می‌شود که فرد بتواند در تمام ساحت‌های زیستی و روابط اجتماعی به موفقیت دست یابد؟ جیم ران در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند به شما می‌گوید که پاسخ نهایی به این پرسش، داشتن یک شخصیت قوی است. شخصیتی که شما از خودتان در طول زندگی می‌سازید و به دیگران نشان می‌دهید، نمایشی تمام و کمال از قدرت‌ها و ضعف‌های شماست. در کتاب پیشِ رو، در مورد دوازده ویژگی مهم یک شخصیت قدرتمند خواهید شنید و تلاش برای خودسازی را آغاز خواهید کرد.

درباره‌ی کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند

مطابق با ادعای جیم ران (Jim Rohn)، ریشه‌ی کلمه‌ی «شخصیت» به «اسکنه» برمی‌گردد. اسکنه یک وسیله‌ی آهنی است که در دوران یونان باستان، از یک ماده‌ی جامد بسیار سخت و محکم ساخته می‌شد و در نهایت از آن یک مجسمه خلق می‌کردند. مشابه با همین فرایند، به‌واسطه‌ی مجموعه عناصر و خصیصه‌هایی که از کودکی تا بزرگسالی در ما شکل گرفته و رشد می‌کند، شخصیت شکل می‌گیرد. شخصیت با مسائل گوناگونی در ارتباط است که از مهم‌ترین موارد آن، می‌توان به عادات رفتاری و باورهای ذهنی اشاره کرد. این گزاره‌ها که یک فرد واجد شجاعت، جسارت، بیان قدرتمند یا جایگاه اجتماعی مناسب است یا نه، همگی به شخصیت وی مربوط می‌شوند. وقتی از شخصیت صحبت می‌کنیم، به شمای کلی یک فرد و خصیصه‌هایی اشاره داریم که او به واسطه‌ی آن‌ها شکل گرفته و خود را در بسترهای گوناگون بیان می‌کند.

6208120121220116

برای روشن شدن موضوع، می‌توان از خلق شخصیت در دنیای ادبیات مثال زد. وقتی یک نویسنده تصمیم به خلق یک شخصیت متمایز می‌گیرد تا آن فرد به محرک اصلی در داستانش تبدیل شود، عادات رفتاری، صفات و ویژگی‌های ذهنی و جسمی متنوعی برای وی طراحی می‌کند. در واقع، این خصیصه‌ها و نقطه‌ تمایزها در انتها، نمایانگر تفاوت یک شخصیت با دیگران هستند. وقتی به خلق یک قهرمان می‌پردازیم، تمام صفاتی که با چنین هویتی هم‌راستا هستند، در درون و کالبد شخصیت مورد نظر نهادینه می‌شوند. جیم ران نیز در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند (Cultivating an Unshakable Character)، به همین مسئله می‌پردازد و از دوازده خصیصه‌ای می‌گوید که به‌واسطه‌ی آن‌ها، شما از خودتان یک فرد و شخصیت محکم خواهید ساخت؛ شخصیتی که هیچ نیروی بیرونی‌ای قادر به شکستن و نابود ساختن آن نیست.

کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند نوشته‌ی جیم ران، در مورد آن وجوه مهمی از شخصیت است که موجب می‌شوند نظر دیگران را به خود جلب کنید. آن نمودهای بیرونی و رفتارهای قابل مشاهده و باورهای ذهنی که در کالبد یک شخص وجود دارند و می‌توانند نظر یا دیدگاه دیگران را نسبت به وی تغییر دهند. در واقع، آنچه در این کتاب می‌شنوید، به شخصیت به‌مثابه‌ی یک جاذبه نگاه می‌کند. جاذبه‌ای که می‌تواند تعیین‌کننده‌ی مقام و جایگاه یک فرد در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، عاطفی و خانوادگی باشد. به‌عنوان مثال، وقتی شما ویژگی‌های رفتاری یک مدیر را به دیگران القا کنید و نشان دهید که در رهبری یک پروژه و کنترل آن، مجموعه‌ای از مهارت‌های لازم را دارا هستید، آن وقت دیگران نیز روی شما حساب ویژه‌ای باز کرده و به‌عنوان یک الگو برای پیروزی نگاهتان می‌کنند.

در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، در مورد اهمیت اعتمادبه‌نفس خواهید شنید. جیم ران به شما می‌گوید که اعتمادبه‌نفس به معنای نوعی مثبت‌اندیشی است که یک باور را در شما ایجاد می‌کند؛ این باور که همه چیز مطابق با نیازها و امیالتان پیش خواهد رفت. اعتمادبه‌نفس در واقع نمایانگر میزان باوری‌ست که شخص به قابلیت‌ها و توانایی‌های خود دارد. کسب اعتمادبه‌نفس نیازمند شکل دادن به تنوعی از ژست‌ها و افکار در ذهن است که به‌مرور، به شکل‌گیری مجموعه‌ای از باورها منجر می‌شوند. باید گفت که اعتمادبه‌نفس یک انرژی است؛ نیرویی که شخص به خود و دیگران منتقل می‌کند و بر کیفیت کنش‌هایش تأثیر می‌گذارد. این تأثیرات به آرامی به هویت شخص تبدیل می‌شوند و مهارت‌های وی را شکل می‌دهند.

در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، جیم ران این‌گونه اعتمادبه‌نفس را توصیف می‌کند: تصور کنید وارد یک فضای بیگانه شده‌اید، بستری که در آن هیچ‌کس را نمی‌شناسید و هر کدام از آن افراد قرار است بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از شما، درباره‌تان قضاوت‌هایی داشته باشند؛ اما در چنین فضایی همچنان به خود مسلط می‌مانید و عاری از هر گونه ترس و اضطرابی در مورد ابعاد مختلف شخصیت خود، با اطمینان حضور پیدا می‌کنید. اگر بتوانید به چنین کیفیت ابراز و تسلطی بر خود و رفتارهایتان دست یابید، آن‌گاه از اعتمادبه‌نفسی برخوردار می‌شوید که هیچ شخص یا عاملی نمی‌تواند آن را از میان بردارد. جیم ران اشاره می‌کند که اعتمادبه‌نفس با دو مسئله همراه است: اعتماد و ایمان. در واقع، با افزایش ایمان به خود است که می‌توانید به چنین خصیصه‌ای در شخصیت خود فرم دهید.

برای جیم ران، خصیصه‌هایی چون اعتمادبه‌نفس صرفاً دستاویزی برای رسیدن به انرژی مثبت یا خودباوری نیستند. او در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، دو مسئله‌ی اعتماد و باور را در تمام ساحت‌های زیستی، اجتماعی و حتی شغلی و مالی بررسی می‌کند. او برای شرح بهتر این مسئله به مباحثی چون پول و ساختارهای اقتصادی می‌پردازد. همچنین این نکته‌ی مهم را مطرح می‌کند که هر کدام از مسائلی که در زمینه‌ی اقتصاد و سیاست با آن‌ها مواجهیم، قرار است در ما ایمان و اعتماد را شکل دهند و همین دو ویژگی‌، سبب می‌شوند محرک‌هایی برای عمل و کنش در ما شکل بگیرند. او این ویژگی‌های شخصیتی را نه فقط در نمونه‌های تک و جداشده از دیگران و جامعه، بلکه در مقیاس‌های کلان‌تر نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی در مقیاس‌هایی که تمام زندگی اجتماعی و روابط‌ را در بر می‌گیرند.

صبر و بردباری یکی از دیگر خصیصه‌هایی است که جیم ران به‌عنوان عاملی مهم در نظر می‌گیرد و در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، از آن صحبت می‌کند. او به شما می‌گوید که یک فرد صبور، بسیار ثروتمندتر و غنی‌تر از آن شخصی‌ست که در برابر هر رخداد و مسئله‌ای عجول و مضطرب عمل می‌کند. در این‌جا منظور از ثروت، لزوماً وجه مالی آن نیست؛ بلکه جیم ران به نوعی غنی بودن اساسی‌تر اشاره می‌کند که در کلیت زیست یک انسان مشاهده می‌شود. صبور بودن به یک شخصیت کمک می‌کند تا کمتر دست به تصمیمات عجولانه در موقعیت‌های مختلف بزند و همیشه برای یک وضعیت و نتیجه‌ی بهتر منتظر بماند. صبور بودن باعث می‌شود تا شخص کمتر رنج بکشد و همین مسئله، سبب بروز رفتارهای کنترل‌شده در او می‌شود. وقتی کنترل بیشتر باشد، تصمیمات نیز نتایج بهتری را رقم خواهند زد.

این کتاب همچنین شامل نصیحت‌ها و توصیه‌هایی برای والدین نیز می‌شود. جیم ران در کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، اشاره می‌کند که هیچ شخصیت بزرگ و قدرتمندی مطابق با اجبارها و تحمیل‌های خانواده‌اش شکل نگرفته است. جیم ران باور دارد که اجبارهایی که والدین نسبت به فرزندان خود اعمال می‌کنند، نتیجه‌ی معکوس و منفی به‌جا خواهند گذاشت. کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، به شما می‌گوید که باید به فرزند خود فضای لازم برای داشتن آزادی را اهدا کنید و به وی اجازه دهید که خودش مسیر مورد نظر را بیابد. اعتمادبه‌نفس یا صبور بودن، ویژگی‌هایی نیستند که دیگران بخواهند در فرد ایجاد کنند، بلکه خود شخصیت راه آن‌ها را می‌یابد و خصیصه‌های مورد نیازش را در کالبد خود نهادینه می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند، اثری مناسب برای آن دسته از افرادی‌ست که احساس می‌کنند مسیر خود را گم کرده‌اند یا در جست‌وجوی پیشنهاداتی برای یافتن قدرت درونی‌شان هستند. این کتاب از نثری ساده و گیرا برخوردار است و به همین روی می‌تواند نظر گستره‌ی بزرگی از مخاطبان را به خود جلب کند. اگر به دنبال یک منبع الهام مناسب هستید تا به شما توصیه‌هایی کاربردی برای رسیدن به مسیر هموار زندگی را القا کند، این کتاب صوتی را با گویندگی محسن زرآبادی پور و با ترجمه‌ی فریبا سبز چمنی که توسط نشر صوتی شادن پژواک منتشر شده، از دست ندهید.

کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های خودسازی و خوددرمانی باور داید و در جست‌وجوی توصیه‌هایی کاربردی و عملی برای قدرت بخشیدن به شخصیت خود و رسیدن به موفقیت هستید، این اثر برای شماست. همچنین از آن‌جایی که کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند به قلم جیم ران، از توصیه‌هایی کلی و جهان‌شمول برخوردار است، می‌تواند برای انواع مخاطبان با عادات‌ رفتاری گوناگون مفید واقع شود.

در بخشی از کتاب صوتی خلق شخصیت قدرتمند می‌شنویم

اعتمادبه‌نفس یه ویژگی خیلی مهم شخصیت قویه. یه نوع مثبت‌نگریه. یه نوع اطمینانه که چیزها مطابق میلتون اتفاق خواهد افتاد و اینکه قدرت انجامش رو دارید. همچنین اعتمادبه‌نفس یکی از فرارترین ویژگی‌های یه شخصیت قویه که خیلی‌ها درک اشتباهی راجع بهش دارن.

چطور یه فرد بااعتمادبه‌نفس رو بشناسیم؟ آیا فردیه که خوب لباس می‌پوشه؟ محکم دست می‌ده؟ کفش‌هاش برق می‌زنه و لبخند بزرگی داره؟ هوم؟ شاید! ولی به نظرم اعتمادبه‌نفس بیشتر از هر ویژگی دیگه‌ای تا حد زیادی مربوط به چیزی که به دیگران می‌دیم می‌شه؛ نه چیزی که در درونمونه و راجع‌به ماست.

ریشه‌ی کلمه‌ی اعتمادبه‌نفس، اعتماد کردنه. اعتماد کردن کلمه‌ایه که از زبان لاتین گرفته شده و به معنی ایمانه. وقتی یه نفر تو یه معامله صادقه و یه پیشنهاد بهش می‌شه و صحبت پول واقعی پیش میاد، وقتی یه نفر قول می‌ده و مصممه که قولش رو حفظ کنه، به این می‌گیم پیشنهاد از روی حسن نیت؛ پیشنهاد صادقانه.

موسیقی‌ای که تو سیستم صوتی پخش می‌شه، وفاداری بالایی داره. یعنی به صدای اجراکننده و ساز زنده در زمان ضبط، نزدیکه. موقع کریسمس، یکی از شعرهایی که خیلی از بچه‌ها می‌خونن، شعر قدیمی بیا ای وفاداره. این‌طوری اعتمادبه‌نفس و وفاداری رو القا می‌کنن. اعتمادبه‌نفس مربوط به اعتماد هم می‌شه که تنها با داشتن ایمان به مردم دیگه امکان‌پذیره. اعتمادبه‌نفس بهتون اجازه می‌ده وارد یه اتاق پر از غریبه‌ها بشید و بدون ترس با هر کدومشون حرف بزنید.

منبع : کتابراه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه