ارسال به دیگران پرینت

راهنمای انتخاب ضخامت تخته چند لایی برای پروژه‌های مختلف

تخته چند لایی (Plywood) به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که از آن برای ساخت سازه‌های چوبی سقف، در، دیوار، کف و جداره استفاده می‌کنند؛ البته، این تخته در صنایعی مانند مبلمان‌سازی، تابلوسازی و بسته‌بندی نیز کاربرد دارد. برای ساخت این تخته‌ها از ترکیب ورق‌های چوب و چسب استفاده می‌کنند و آن‌ها در لایه‌های مختلفی تولید و براساس آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند.

راهنمای انتخاب ضخامت تخته چند لایی برای پروژه‌های مختلف

تخته چند لایی (Plywood) به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که از آن برای ساخت سازه‌های چوبی سقف، در، دیوار، کف و جداره استفاده می‌کنند؛ البته، این تخته در صنایعی مانند مبلمان‌سازی، تابلوسازی و بسته‌بندی نیز کاربرد دارد. برای ساخت این تخته‌ها از ترکیب ورق‌های چوب و چسب استفاده می‌کنند و آن‌ها در لایه‌های مختلفی تولید و براساس آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل متغیر در انواع تخته چند لایی، ضخامت آن‌ها است. ضخامت این تخته‌ها تأثیر بسیار زیادی بر ویژگی‌ها و نوع کاربرد آن‌ها دارد؛ بنابراین، برای انتخاب پلای وود مناسب برای انواع پروژه‌ها باید با انواع ضخامت تخته چند لایی و ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با رایج‌ترین انواع ضخامت برای تخته‌های چند لایی و کاربردهایشان آشنا شویم و به بررسی مهم‌ترین نکات در انتخاب بهترین ضخامت بپردازیم.

2-1

معرفی انواع ضخامت تخته چند لایی و کاربردهای آن‌ها

از تخته سه لا برای پروژه‌های متنوعی استفاده می‌کنند که موجب تولید آن در ضخامت‌های متفاوت می‌شود. هریک از این ضخامت‌ها برای کاربردی منحصربه‌فرد مناسب هستند و با شناخت ویژگی‌ها و کاربردشان می‌توانید بهترین ضخامت را برای نیاز خود انتخاب کنید. در جدول زیر می‌توانید انواع ضخامت تخته چند لایی را در کنار ویژگی‌ها و کاربردهایشان مشاهده کنید.

ضخامت

ویژگی‌ها

کاربردها

۳ میلی‌متر

سبک و نازک، انعطاف‌پذیر و شکل‌دهی آسان

  • کارهای ظریف (مانند تزئینات چوبی و دیوارپوش‌ها)

  • ساخت محصولات سبک (مانند قاب عکس یا جعبه‌های کوچک)

۶ میلی‌متر

سبک و منعطف اما کمی مقاوم‌تر

  • ساخت کابینت و قفسه‌های سبک

  • استفاده در دیوارپوش‌های داخلی و پارتیشن‌های موقت

  • ساخت تخته‌های زیرساختی در مبلمان ساده و سبک

۹ میلی‌متر

تعادلی میان استحکام و سبکی، انعطاف‌پذیر اما مقاوم‌تر در برابر خم‌شدگی

  • ساخت دیوارهای سبک داخلی و پارتیشن‌ها

  • تولید قفسه‌ها و کابینت‌های محکم‌تر

  • مبلمان ساده و متوسط

۱۲ میلی‌متر

ضخیم‌تر و مقاوم‌تر، تحمل وزن بیشتر

  • کفپوش در ساختمان‌ها یا فضاهای مسکونی

  • ساخت مبلمان متوسط (میز، صندلی و کمد)

  • استفاده در سازه‌های داخلی (دیوارهای محکم و قفسه‌های سنگین‌تر)

۱۵ میلی‌متر

مقاومت بالاتر، وزن بیشتر و کاربردهای نیمه‌صنعتی

  • مبلمان سنگین (تخت‌خواب، کتابخانه و میز بزرگ)

  • ساخت‌وسازهای نیمه‌صنعتی (دیوارهای داخلی و کف‌سازی در پروژه‌های بزرگ‌تر)

  • ساخت قطعات سنگین‌تر در کارگاه‌های تولیدی

۱۸ میلی‌متر

بسیار مقاوم و بادوام، کاربردهای صنعتی

  • استفاده در پروژه‌های سنگین (کف و دیوار سازه‌های بزرگ)

  • ساخت کفپوش‌های صنعتی با تحمل وزن و فشار بیشتر

  • زیرسازی‌ها و سازه‌های باربر در کارگاه‌های ساختمانی

۲۴ میلی‌متر

ضخامت و استحکام بسیار بالا، تحمل وزن‌های سنگین و فشارهای شدید

  • پروژه‌های ساختمانی بزرگ و صنعتی

  • ساخت پل‌های موقت، داربست‌ها و دیگر سازه‌های موقتی و مقاوم

  • ساخت قالب‌های بتن در پروژه‌های بزرگ ساختمانی و صنعتی

باتوجه‌به این ویژگی‌ها و کاربردها برای هر ضخامت تخته چند لایی، می‌توانید به‌راحتی تخته موردنظر خود را انتخاب کنید. بهتر است این انتخاب براساس نوع پروژه، نیازهای سازه‌ای و هزینه موردنظر انجام شود. از دیگر جزئیاتی که برای انواع تخته‌های چند لایه متفاوت است و باید درمورد آن تصمیم‌گیری کرد ابعاد تخته‌ها هستند.

2-2

ابعاد تخته چند لایی

ابعاد ورق چند لایی معمولاً یکی از دو سایز استاندارد ۱۲۲ × ۲۴۴ یا ۱۵۲ × ۱۵۲ سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود؛ اما بسته به نیاز، تخته‌ها در ابعاد دیگری مانند ۱۰۵ × ۱۲۰ و ۱۲۰ × ۲۴۰ نیز تولید می‌شوند. البته، امکان برش تخته‌ها نیز وجود دارد و با این کار می‌توانید تخته را به هر اندازه‌ای که نیاز داشتید دربیاورید. هریک از ابعاد تخته چند لایی ویژگی‌های متفاوتی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

تخته چند لایی ۱۲۲ × ۲۴۴ سانتی‌متر

این تخته‌های مستطیلی‌شکل به‌عنوان استانداردترین و رایج‌ترین ابعاد در تخته چند لایی شناخته می‌شوند که به کاربر امکان برش به اندازه‌های مختلف را می‌دهند. با استفاده از این تخته‌ها، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند؛ چراکه به‌دلیل نیاز به برش اضافی، معمولاً در قیمت‌های کمتری فروخته می‌شود. از این تخته در ساخت‌وسازهای بزرگ و سازه‌هایی مانند کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها استفاده می‌کنند.

تخته چند لایی ۱۵۲ × ۱۵۲ سانتی‌متر

این تخته‌های مربعی‌شکل محبوبیت کمتری دارند و در پروژه‌ها زیاد مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؛ اما همچنان کاربرد خوبی در برخی پروژه‌های خاص دارند؛ به‌عنوان مثال، در برخی مواقع برای ساخت مبلمانی با طراحی‌های انحصاری که در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند از این تخته‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابعاد ورق چند لایی در برخی شرایط، می‌توانید تخته را با راحتی بیشتری در جای خود تنظیم کنید.

چگونه مناسب‌ترین ضخامت تخته چند لایی را انتخاب کنیم؟

یکی از چالش برانگیزترین تصمیم‌گیری‌ها هنگام خرید تخته چند لایی، انتخاب ضخامت مناسب برای آن‌ها است؛ اما نکاتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند به‌راحتی بهترین ضخامت و ابعاد ورق چند لایی را برای پروژه خود انتخاب کنید. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

  • به نوع پروژه و کاربرد تخته‌ها دقت کنید؛ هرچه حجم پروژه سنگین‌تر باشد باید از تخته‌های ضخیم‌تری استفاده کنید.

  • استحکام و وزنی را که تخته باید تحمل کند اندازه بگیرید و تخته‌ای متناسب با آن تهیه کنید.

  • شرایط محیطی محل قرارگیری تخته‌ها را بررسی کنید؛ اگر قرار باشد تخته در معرض رطوبت و باران قرار گیرد، باید به‌سراغ تخته‌هایی با ضخامت بیشتر بروید. تخته‌های چند لایی ضدآب نیز گزینه مناسبی برای این شرایط هستند.

  • توجه داشته باشید که با تخته‌های نازک‌تر می‌توانید جزئیات و ظرافت بیشتری را در پروژه اعمال کنید؛ بنابراین، در پروژه‌هایی که ظاهر اهمیت بیشتری دارند بهتر است این تخته‌ها را به‌کار ببرید.

  • برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید تخته‌های نازک‌تری را (مناسب با پروژه) انتخاب کنید که در بیشتر اوقات قیمت کمتری دارند.

با درنظرگرفتن این نکات در انتخاب ضخامت تخته چند لایی می‌توانید تخته‌ای مناسب با نوع پروژه، شرایط محیطی آن و میزان هزینه موردنظر تهیه کنید. با استفاده از تخته مناسب، سهولت انجام پروژه و کیفیت کار نهایی شما به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

2-3

خرید بهترین تخته چند لایی از تبریز صنعت

درصورتی‌که می‌خواهید انواع تخته چند لایی را با کیفیتی استثنایی و قیمتی مناسب تهیه کنید، شرکت تبریز صنعت به ادرس سایت www.tabrizsanat.com را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه با سابقه درخشان خود درزمینه تولید این تخته‌ها، به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در این صنعت شناخته می‌شود. برای آشنایی با محصولات و خدمات این مجموعه و بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت تبریز صنعت مراجعه کنید.

 

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه