ارسال به دیگران پرینت

تاب‌آوری

افراد با تاب‌آوری روانی بالا عمر طولانی‌تری دارند؟ | تاب‌آوری ذهنی سلامتی را بهبود می‌بخشد

تاب‌آوری یا توانایی فائق آمدن بر موانع زندگی همیشه آسان نیست، اما کسانی که به آن دست پیدا می‌کنند، طول عمر بالاتر را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

افراد با تاب‌آوری روانی بالا عمر طولانی‌تری دارند؟ | تاب‌آوری ذهنی سلامتی را بهبود می‌بخشد

تاب‌آوری یا توانایی فائق آمدن بر موانع زندگی همیشه آسان نیست، اما کسانی که به آن دست پیدا می‌کنند، طول عمر بالاتر را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخورداری از قدرت ذهنی برای مقابله و کنار آمدن با چالش‌های زندگی با طول عمر ارتباط مستقیم دارد.

ارتباط بین این‌دو در افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته، سرطان و فشار خون بالا از نظر آماری قابل‌توجه است.

محققان نوشتند: «این رابطه حتی پس از در نظر گرفتن مصرف سیگار و دیگر رفتارهای سلامت‌محور همچنان پابرجا بود.»

محققان در سوئد و چین داده‌های مطالعه بهداشت و بازنشستگی را تحلیل کردند که روی نمونه ملی بزرگسالان آمریکایی ۵۰ ساله و بالاتر انجام گرفت. بیش از ۱۰ هزار آمریکایی از نظر تاب‌آوری ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده‌های آن‌ها به مدت ۱۲ سال پیگیری شد.

محققان در مطالعه خود که روز سه‌شنبه در مجله سلامت روانی بی‌ام‌جی منتشر شد، نوشتند: «یافته‌های ما از تأثیر محافظتی تاب‌آوری ذهنی در برابر مرگ‌ومیر حکایت دارند.»

تاب‌آوری ذهنی سلامتی را بهبود می‌بخشد

شرکت‌کنندگان از طریق پرسشنامه‌ای که براساس مقوله‌های «استقامت، آرامش، هدفمندی، اتکا به خود و درک این‌که باید با بعضی از تجربه‌ها به تنهایی روبه‌رو شویم» تنظیم شده بود، رتبه‌بندی شدند.

محققان دریافتند افرادی که بالاترین امتیاز را در تاب‌آوری روان‌شناختی به دست آوردند، شانس کمتری برای مر‌گ‌و‎میر به هر علت داشتند.

نمرات تاب‌آوری آقایان و خانم‌ها بسیار نزدیک به هم بود و آن‌هایی که بالاترین نمرات را به دست آوردند، از احتمال بقای ۸۴ درصد در یک بازه ۱۰ ساله برخوردار بودند. احتمال بقای ۱۰ ساله افرادی که کمترین امتیاز را به دست آوردند، ۶۱ درصد بود.

از این گذشته، پذیرش سازنده تغییر که جزو مؤلفه‌های اصلی تاب‌آوری روان‌شناختی است، با کاهش نرخ مرگ‌ومیر کلی، خطر مرگ‌و‌میر به هر علت و مرگ‌و‌میر قلبی عروقی در داوطلبان سالخورده ارتباط مستقیم داشت.

خانم‌ها تمایل کمتری به مرگ‌ومیر به هر علت داشتند و حتی در مقایسه با آقایانی که به لحاظ تاب‌آوری ذهنی امتیاز مشابهی داشتند، از شانس بیشتری برای بقا برخوردار بودند.

ذهن از جسم محافظت می‌کند

به گفته محققان، این مطالعه از تأثیر محافظتی تاب‌آوری ذهنی در قبال مرگ‌ومیر حکایت دارد.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که تاب‌آوری روان‌شناختی با سلامت بیولوژیک ارتباط مستقیم دارد، اگرچه مطالعات اندکی برای بررسی این ارتباط انجام گرفته‌اند.

محققان نوشتند: «این مطالعات نشان دادند که افراد دارای تاب‌آوری بالاتر سالخوردگی کندتری را تجربه می‌کنند که می‌توان آن را در تغییرات دی‌ان‌ای مشاهده کرد.»

یکی از مؤلفه‌های تاب‌آوری روان‌شناختی، هدفمند بودن است که براساس تحقیقات قبلی با افزایش طول عمر ارتباط مستقیم دارد.

تحقیقات انتشاریافته در مجله بین‌المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی نشان می‌دهد که رابطه بین ذهن و بدن دوطرفه است- ورزش، رژیم غذایی و مراقبه با بهبود تاب‌آوری ذهنی ارتباط مستقیم دارند- و افراد دارای تاب‌آوری ذهنی تمایل بیشتری به انجام چنین فعالیت‌هایی دارند.

به گفته محققان، فعالیت‌ها و متدهای بهبود تاب‌آوری ذهنی می‌توانند احتمال مرگ‌ومیر به هر علت را کاهش دهند.

 

منبع : 55آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه