ارسال به دیگران پرینت

مشهد | سفر به مشهد

برنامه سفر 3 روزه به مشهد (با جزئیات و نکات مهم)

مشهد، پایتخت معنوی ایران، همان مقصدی است که بسیاری از افراد با نزدیک شدن به تعطیلات عمومی یا مرخصی کاری به فکر سفر کردن می‌افتند. بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در شهر مشهد، غم و دل‌شکستگی‌ها را از بین می‌برد.

برنامه سفر 3 روزه به مشهد (با جزئیات و نکات مهم)

برنامه سفر 3 روزه به مشهد (با جزئیات و نکات مهم)

مشهد، پایتخت معنوی ایران، همان مقصدی است که بسیاری از افراد با نزدیک شدن به تعطیلات عمومی یا مرخصی کاری به فکر سفر کردن می‌افتند. بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در شهر مشهد، غم و دل‌شکستگی‌ها را از بین می‌برد.

از طرفی بازارهای لوکس و درجه یک این شهر، فرصتی برای خریدهای متفاوت را فراهم می‌کند. ضمنا استقبال گردشگران داخلی و خارجی تا امروز سبب شده است تا خدمات پذیرایی و تفریحی مشهد تا حد چشم‌گیری ارتقا پیدا کند.

در این میان ممکن است برای آغاز سفر به مشهد، دنبال بازه زمانی طولانی و حداقل یک هفته‌ای باشید. در حالی که با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهینه از زمان، می‌توانید ظرف ۳ روز سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

معرفی شهر مشهد و اهمیت آن به عنوان قطب گردشگری مذهبی ایران

مشهد، یکی از کلان‌شهرهای ایران، در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر از ۴ جهت جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب به ترتیب به کلات، تربت حیدریه، سرخس و نیشابور منتهی می‌شود که هر کدام مملو از اماکن گردشگری و تاریخی گوناگون هستند.

به طور کلی، آب‌و‌هوای مشهد معتدل اما خشک است و کم‌ترین دما را در فصل زمستان با ۱۵ درجه زیر سفر‌ و در فصل تابستان، بیش‌ترین دما را با بیش از ۴۳ درجه سانتی‌گراد تجربه می‌کند.

می‌توان گفت که این شهر به دلیل قرارگیری حرم مطهر رضوی، نه تنها در میان ایرانیان بلکه در اذهان و قلب‌ شیعیان تمام جهان جایگاهی ویژه دارد. به همین منظور در ایام مختلف سال شاهد سفر زائران بسیاری به مشهد هستیم. توجه داشته باشید که علاوه بر مرقد امام رضا، اماکن معنوی، تاریخی، فرهنگی و تفریحی مختلفی در این شهر وجود دارد که با پرواز مشهد تهران، در زمانی کوتاه قابل دسترسی است و شما را با فرهنگ، تمدن و آداب‌و‌ رسوم مردم بومی مشهد آشنا می‌کند.

برنامه گام به گام سفر 3 روزه به مشهد

احتمالا حالت که می‌دانید مشهد علاوه بر جنبه مذهبی، دارای موقعیت‌های گردشگری متفاوت است؛ از خودتان می‌پرسید که حداقل زمان برای سفر به این شهر چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید هدف شما را از سفر را مورد بررسی قرار داد. از طرفی، برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند شما را در سفری کوتاه، به مقاصد‌ مختلفی‌ برساند که بازدید‌شان خالی از لطف نیست.

در صورتی که پس از خرید بلیط قطار مشهد تهران ۳ روز به سفر مشهد اختصاص دهید، می‌توانید علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع) که تسکین‌دهنده قلب‌های شکسته است، روزی را به بازدید از اماکن تاریخی تفریحی اختصاص دهید و روز آخر را صرف خرید در بازارهای معروف مشهد کنید.

روز اول: ورود به مشهد و زیارت حرم مطهر

بنابر احترام و عقاید شیعیان، بسیاری از افراد پس از ورود به مشهد و استراحتی کوتاه، به زیارت امام رضا(ع) می‌روند. برخلاف تفکر عموم حرم مطهر علاوه بر زیارت، خواندن ادعیه و دعای مخصوص، دارای امکان خاصی است که می‌تواند جنبه‌های جدیدی از زیارت را به شما نشان دهد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

_ حوض اسماعیل طلا

رو‌به‌روی پنجره فولاد حرم در صحن انقلاب، آبخوری وجود دارد که از زمان نادرشاه افشار طراحی شده است و با بنای ۸ ضلعی خود توجه بسیاری از افراد را جلب می‌کند. نوشیدن آب به قصد تکمیل زیارت، هنگامی که مقابل پنجره فولاد ایستاده‌اید و پرندگان روی گنبد آب‌خوری در حال استراحت یا پرواز هستند، حسی جالب را به شما القا می‌کند.

_ موزه حرم مطهر رضوی

موزه‌های آستان قدس که با راهنمایی خدام به راحتی قابل دسترسی است؛ مجموعه‌ای از گنجینه‌های معنوی و تاریخی را در خود جای داده است که به نوبه خود برای علاقه‌مندان به تاریخ، کاربرد دارد. موزه فرش حرم، یکی از اماکنی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

گوهرشاد، مسجدی در نزدیکی حرم مطهر رضوی

_ مسجد گوهرشاد

امکان ندارد که به مشهد سفر کنید و بتوانید‌ از مسجد گوهرشاد با آن فضای معنوی ایده‌آل چشم‌پوشی کنید. معماری بسیار چشم‌نواز این مشهد با معرق‌کاری و خطاطی‌های هنر‌مندانه، همان جایی است که تا دقایقی طولانی، شما را مجذوب خود می‌کند.

روز دوم: گشت و گذار در شهر مشهد

حالا که خیال‌تان بابت زیارتی آرام‌بخش راحت شده است، وقت آن رسیده تا کمی در شهر قدم بزنید و از اماکن تفریحی و گردشگری شهر مشهد نهایت استفاده را ببرید. در چنین موقعیتی، مهم است که علاقه خود را در اولویت قرار دهید. آیا دوست دارید به آرامگاه‌های تاریخی بروید یا از مناظر طبیعی بکر و دست نخورده مشهد بازدید کنید؟ در ادامه برخی از جاهای دیدنی مشهد را توضیح می‌دهیم:

_ طرقبه مشهد

طرقبه که به بازارهای محلی، آب‌و‌هوای خنک و خوراکی‌های خوش‌مزه معروف است؛ نقطه‌ای از مشهد است که حس شادابی و نشاط را از طریق پذیرایی‌های خیابانی و آلاچیق‌هایی در مرکز طبیعت به شما القا می‌کند.

_ کوهسنگی مشهد

می‌توان گفت که مشهد یکی از شهرهایی است که با مجهز کردن کوه‌ها به خدمات رفاهی و تفریحی، فرصت اسکان موقت و استفاده از آب‌و‌هوای مطلوب را فراهم می‌کند. کوهسنگی با ایجاد بستری پلکانی در قله کوه پذیرای شهدای گمنامی است که فضایی معنوی را به ارمغان می‌آورند. ضمنا تئاترهای خیابانی، بازی‌های مهیج و نور‌‌‌پردازی‌های هنر‌مندانه بر زیبایی‌های این فضا، افزوده است.

_ پارک وکیل‌آباد مشهد

اگر به دنبال گردش در فضایی با مناظر طبیعی قدیمی هستید، پارک وکیل‌آباد با قدمتی چند صد ساله، انتخاب مناسبی برایتان به حساب می‌آید. وجود آلاچیق، رودخانه پر آب و مجسمه‌های طراحی شده در این پارک، زیبایی غیر‌قابل‌انکاری به فضا بخشیده است.

_ آبشار اخلمد

اگر به آب‌تنی و گردش‌ کوتاه‌مدت در فضایی بکر علاقه دارید، آبشار اخلمد با فاصله ۴۵ دقیقه‌ای از مشهد، شما را به فضایی رویایی می‌رساند. این مجموعه شامل ۷ آبشار مختلف است که هر کدام با وجود جلبک، طراحی خدادادی مهیج و مناظر سر‌سبز، مسافران را مجذوب خود می‌کند.

_ آرامگاه فردوسی

اگر به دنیای شعر و تاریخ علاقه دارید، آرامگاه فردوسی یکی از مهم‌ترین اماکنی است که باید بازدید کنید. در این فضا علاوه بر مقبره فردوسی، شاهد معماری اصیل ایرانی با دست‌نوشته‌های اشعار این شاعر بزرگ هستید. ضمنا رجزخوانی‌های محیطی، بازارهای سنتی و پذیرایی اقوام خراسانی در این فضا، بستری صمیمی را به ارمغان آورده است.

روز سوم: تفریح و خرید

حالا که علاوه بر زیارت، در شهر مشهد گشتی زده‌اید؛ وقت خرید یادگاری و سوغاتی فرا می‌رسد. خبر خوب اینکه، مشهد یکی از بهترین شهر‌ها از نظر تنوع در مراکز خرید است. معمولا تمام این فروشگاه‌ها علاوه بر امکان خرید، فضایی برای تفریح کودکان و تغذیه بزرگسالان فراهم کرده‌اند که تا ساعت‌ها شما را مشغول می‌کنند. برخی از این مراکز خرید عبارتند از:

_ بازار رضا

یکی از معروف‌ترین و البته قدیمی‌ترین بازارهای مشهد، بازار رضا نام دارد. این مرکز خرید که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) قرار گرفته است، برای خرید سوغاتی‌های لوکس مانند پارچه، خشکبار، ادویه‌جات و سنگ‌های قیمتی مناسب است.

_ بازار بعثت

بازار بعثت در جاده طرقبه، فرصت فال و تماشا را در اختیارتان قرار می‌دهد. چرا که این بازار علاوه بر اجناس با کیفیت مانند ترنج‌های سنتی، ادویه‌جات باکیفیت و ظروف اصیل خراسان، امکان گشت و گذار در طرقبه و صرف میان‌وعده‌ای دل‌چسب را فراهم می‌کند.

بعثت، بازاری متنوع و زیبا در طرقبه

_ بازار هفده شهریور

اگر در نزدیکی حرم اقامت دارید و می‌خواهید در زمانی کوتاه و با قیمتی مناسب، سوغاتی یا خرید‌های خود را انجام دهید، بازار هفده شهریور با تنوع بالای کالا انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. چرا که این بازار مملو از تولید‌کنندگانی است که با حذف واسطه، قیمت مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهند.

_ بازار پروما

خیابان جانباز مشهد، یکی از خیابان‌های تجاری مشهد است که چندین پاساژ را در دل خود جای داده است. پروما یکی از این پاساژ‌ها به شمار می‌رود که تا امروز به دلیل تنوع، کیفیت و قیمت مناسب، هم‌چنان مشتریان ثابت خود را دارد.

نکات مهم برای سفر به مشهد

مشهد، شهری زیارتی است که در فصول مختلف، میزبان زائرانی‌ از سراسر ایران است. بنابراین، رزرو بلیط خود را به دقایق آخر موکول نکنید. چرا که ممکن است با تکمیل ظرفیت سرویس‌های حمل‌و‌نقل مواجه شوید. از طرفی، سفر کوتاه مدت به این شهر، نیازمند برنامه‌ای جامع است. با این‌کار می‌توانید علاوه بر استفاده حداکثری از زمان، فرصت زیارت، تفریح و حتی خرید داشته باشید.

توجه داشته باشید که مشهد، شهری با آب‌و‌هوای نسبتا گرم و خشک است. بنابراین بهترین زمان برای سفر، ماه‌های ابتدایی بهار یا پاییز است. ضمنا تنوع اقامتگاه در مشهد بسیار بالا است. به همین دلیل، سعی کنید متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارید از میان سایت‌های رزرو هتل و اقامتگاه، نسبت به رزرو هتل‌های مشهد، سوئیت یا هتل آپارتمان اقدام کنید.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه