ارسال به دیگران پرینت

اگزمای تناسلی چیست و علت و نحوه درمان آن چگونه است؟

التهاب پوست ناحیه تناسلی را اگزمای تناسلی می‌گویند. علائم اگزمای تناسلی در فرد مبتلا به این بیماری، به‌صورت خارش، قرمزی، تاول، خشکی پوست، درد و سوزش، ترشح و پوست ترک‌خورده ظاهر می‌شود. از عوامل ایجادکننده اگزمای تناسلی در مردان و زنان می‌توان به آلرژی به مواد تحریک‌کننده، قارچ پوستی، عفونت باکتریایی، پوشیدن لباس تنگ و تعریق زیاد اشاره کرد.

اگزمای تناسلی چیست و علت و نحوه درمان آن چگونه است؟

التهاب پوست ناحیه تناسلی را اگزمای تناسلی می‌گویند. علائم اگزمای تناسلی در فرد مبتلا به این بیماری، به‌صورت خارش، قرمزی، تاول، خشکی پوست، درد و سوزش، ترشح و پوست ترک‌خورده ظاهر می‌شود. از عوامل ایجادکننده اگزمای تناسلی در مردان و زنان می‌توان به آلرژی به مواد تحریک‌کننده، قارچ پوستی، عفونت باکتریایی، پوشیدن لباس تنگ و تعریق زیاد اشاره کرد.

در صورت ابتلا به انواع اگزمای تناسلی همچون اگزمای آتوپیک، اگزمای سبورئیک و اگزمای دیشیدروتیک به مشاوره پزشکی و مراجعه به متخصص پوست نیاز خواهید داشت. این متخصص پس از شناسایی اگزما با انجام انواع آزمایش، داروهای ضدقارچ، آنتی‌هیستامین‌ها، انواع کورتیکواستروئید و مرطوب‌کننده را برای بهبود اگزمای تناسلی تجویز می‌کند. البته نباید نقش مدیریت استرس، تغذیه مناسب، مراقبت اصولی و رعایت بهداشت را در تسکین علائم نادیده گرفت.

 

شناخت بیماری های پوستی امری مهم در جهت کنترل علائم و عوارض آن‌هاست. آکنه، اگزما، پسوریازیس، سرطان پوست، لک و پیس، بیماری‌ پروانه‌ای و سرخک، از انواع بیماری های پوستی هستند. بعضی از این بیماری‌ها، در گروه بیماری های شایع پوستی و بعضی دیگر در گروه بیماری‌های نادر قرار می‌گیرند. اما بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی، سیفلیس، تبخال دهانی، تبخال تناسلی، آبله مرغان و زونا بیماری پوستی نیستند. بلکه بیماری‌های عفونی و ویروسی‌اند که موجب بروز مشکلات پوستی می‌شوند.

6-1

انواع اگزمای تناسلی و نواحی درگیر

اگزمای تناسلی نوعی التهاب پوستی است که در ناحیه تناسلی رخ می‌دهد. این عارضه، به دلیل تماس با مواد تحریک‌کننده، آلرژی‌ها یا بیماری‌های پوستی مزمن ایجاد می‌شود. فرد مبتلا به اگزمای تناسلی اغلب خارش شدید، قرمزی، تورم و پوست‌ریزی را تجربه می‌کند. اگزمای تناسلی روی نواحی مختلفی همچون آلت تناسلی، واژن، مقعد و گاهی ناحیه کشاله ران تأثیر می‌گذارد. عواملی مانند پوشیدن لباس‌های تنگ و غیرقابل تنفس، تعریق زیاد یا استفاده از صابون‌ها و محصولات بهداشتی محرک، علائم اگزمای تناسلی را تشدید می‌کنند.

 

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک، یک نوع اگزمای مزمن که معمولاً با خشکی، خارش و قرمزی پوست همراه بوده و بسیار ناخوشایند است. این عارضه معمولا در افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به اگزما، آسم یا آلرژی رخ می‌دهد. درماتیت آتوپیک، با عواملی مانند استرس، تعریق زیاد و تماس با مواد تحریک‌کننده تشدید خواهد شد. دکتر پوست برای درمان این بیماری، استفاده از کرم‌ها و پمادهای مرطوب‌کننده و مصرف داروهای ضدالتهاب مانند کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب و خارش را توصیه می‌کند. در موارد شدیدتر، به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند فتوتراپی یا داروهای سیستمیک نیاز خواهد بود.

 

درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک، نوعی اگزما است که در اثر تماس با مواد آلرژی‌زا مانند صابون‌ها، مواد شوینده یا لاتکس رخ می‌دهد. این نوع درماتیت، با علائمی همچون قرمزی، تورم، تاول و خارش شدید پوست همراه خواهد بود. مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی، لوازم آرایشی یا حتی برخی از منسوجات می‌توانند عامل ایجاد درماتیت تماسی باشند. اولین قدم برای درمان و مدیریت این نوع اگزما، شناسایی و اجتناب از مواد آلرژی‌زا است. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌ها و پماد ضدالتهاب برای اگزمای تناسلی و در موارد شدیدتر، مصرف داروهای آنتی‌هیستامین موثر هستند.

 

اگزمای تناسلی در مردان چه علائمی دارد؟

اگزمای تناسلی در مردان با علائم متعددی همراه است. برخی از شایع‌ترین علائم اگزمای تناسلی در مردان شامل موارد زیر هستند:

 

  • خارش شدید در ناحیه تناسلی
  • قرمز و ملتهب شدن پوست ناحیه تناسلی
  • خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست این ناحیه در مردان
  • ظهور تاول‌های کوچک و ترک‌های پوستی
  • احساس درد و سوزش در ناحیه تناسلی
  • تورم ناحیه تناسلی

علائم بالا، باعث ناراحتی و اختلال در فعالیت‌های روزمره فرد می‌شوند. در صورت مواجه شدن با این علائم، با مراجعه به متخصص پوست، خدمات پزشکی لازم برای تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

 

اگزمای تناسلی زنان چه علائمی دارد؟

اگزمای تناسلی در زنان با علائم مختلف و شدت متفاوتی ظاهر می‌شود. در ادامه، به رایج‌ترین علائم اگزمای تناسلی زنان اشاره کرده‌ایم:

 

  • خارش شدید و آزاردهنده
  • قرمزی و التهاب پوست ناحیه تناسلی زنان
  • خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست و ظهور ترک‌های پوستی
  • تاول‌ها و زخم‌های کوچک و سطحی
  • تورم و حساسیت ناحیه تناسلی به لمس
  • ترشحات غیرطبیعی همراه با بوی ناخوشایند
  • احساس درد و سوزش به‌ویژه هنگام ادرار یا مقاربت جنسی

رعایت بهداشت شخصی و استفاده از محصولات ملایم و غیرحساسیت‌زا به تسکین این علائم کمک خواهد کرد. اما در صورت ادامه‌دار شدن و شدت یافتن این علائم، باید برای ارزیابی‌ها و دریافت درمان تخصصی به دکتر پوست مراجعه کنید.

6-2

علت ابتلا به اگزمای تناسلی چیست؟

اگزمای تناسلی یک بیماری التهابی پوست است که نواحی تناسلی، همچون ناحیه مقعد، اسکروتوم (کیسه بیضه) و ولووا (لب‌های خارجی واژن) را درگیر می‌کند. علت دقیق این بیماری همچنان نامشخص مانده است؛ اما چندین عامل در ابتلا به آن نقش موثری دارند. در ادامه، به دلایل ابتلا به اگزمای تناسلی پرداخته‌ایم:

 

  • مواد تحریک‌کننده و آلرژن‌ها؛ ابتلا به اگزمای تناسلی در اثر تحریک ناحیه با صابون‌های معطر، محصولات بهداشتی با ترکیبات شیمیایی قوی، پارچه‌های خشن و حتی برخی انواع لباس زیر
  • عوامل ژنتیکی؛ مستعد ابتلا به اگزمای تناسلی به دلیل عوامل وراثتی و وجود افراد با سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده
  • عفونت‌های قارچی و مخمری؛ تحریک پوست ناحیه تناسلی در اثر عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیازیس
  • استرس و عوامل روانی؛ موثر در تشدید علائم اگزمای تناسلی
  • عدم کنترل رطوبت؛ ابتلا به اگزمای تناسلی به دلیل رطوبت زیاد یا خشک بودن بیش از حد ناحیه تناسلی به جهت استفاده از لباس‌های نامناسب یا عدم رعایت بهداشت مناسب

دکتر پوست، پس از تشخیص علت ابتلا به اگزمای تناسلی، بهترین درمان‌های دارویی برای اگزمای تناسلی را ارائه خواهد داد.

 

 

درمان اگزمای تناسلی توسط چه پزشکی انجام می‌شود؟

درمان اگزمای تناسلی، توسط دکتر پوست انجام می‌شود. این پزشک با تخصص در درمان مشکلات پوستی و انجام انواع آزمایش، به درستی اگزما را شناسایی کرده و بهترین روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌دهد. لوسیون مرطوب‌کننده، انواع دارو مانند داروهای ضدقارچ، آنتی‌هیستامین‌ها و پماد کورتیکواستروئید از تجویزهای درمانی دکتر پوست برای بهبود اگزمای تناسلی هستند.

از شایع‌ترین علائم اگزمای تناسلی می‌توان به خارش، قرمزی، تاول، سوزش و درد، ترشح و پوست ترک‌خورده اشاره کرد. این علائم، با قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و تحریک‌کننده و حساسیت نسبت به آن‌ها ظاهر می‌شوند. همچنین، از دیگر عوامل اگزمای تناسلی در مردان و زنان به عفونت قارچی، عفونت باکتریایی، پوشیدن لباس تنگ و تعریق زیاد اشاره کردیم.

 

برای دریافت خدمات زیبایی، بررسی وضعیت موها و مشکلات مو و بیماری‌های پوستی، مراجعه به دکتر متخصص پوست و مو ضروری است. این متخصصان خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند که شامل تشخیص و درمان مشکلات پوستی، مراقبت از ناخن‌ها و انجام عمل‌های زیبایی است. پزشک پوست و مو در زمینه‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی پوست، مراقبت از ناخن، رفع موهای زائد و تتو، درمان موخوره و ریزش مو، جوانسازی پوست و رفع چین و چروک، درمان لک پوست، درمان بیماری های پوستی تخصص دارد.

برای زیبایی صورت، این متخصصان خدماتی نظیر رفع افتادگی چشم، درمان خشکی پوست و بهبود وضعیت کلی صورت را ارائه می‌دهند. پس از نوبت دهی دکتر متخصص پوست و مو، مواردی نظیر تشخیص، مشاوره و درمان مشکلات پوستی به همراه تجویز محصولات مراقبتی پوست و مو انجام می‌شود. شما می‌توانید برای گرفتن نوبت از بهترین دکتر پوست و مو، زیبایی به https://drdr.ir/search/expertise-129/ مراجعه نمایید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه