ارسال به دیگران پرینت

وظیفه کمک فنر خودرو چیست؟

ازآنجایی‌که عملکرد این قطعه می‌تواند شرایط رانندگی راحت را برای شما فراهم آورد، به همین منظور می‌تواند از سلامت شما نیز حمایت کند. پس یادتان باشد که تعمیر به‌موقع، سرویس منظم و پاکسازی این قطعه را به‌خوبی انجام بدهید تا سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

وظیفه کمک فنر خودرو چیست؟

کمک‌فنرها جزئی جدایی‌ناپذیر در سیستم تعلیق خودرو هستند که برای جذب یا تعدیل فشردگی و برگشت فنرها و سیستم تعلیق طراحی شده‌اند. این اجزا می‌توانند حرکت ناخواسته و اضافی فنر را کنترل کرده و کاری کنند که لاستیک‌ها همیشه در تماس با جاده نگه داشته شوند. زمانی‌که در جاده به دست‌انداز یا شیب می‌رسید، این سیستم تعلیق و فنرهای خودرو هستند که با حرکت درست خود، کاری می‌کنند که لاستیک‌ها با جاده در تماس باشند.

این جزء مهم، راحتی و ایمنی خودروی شما را هنگام رانندگی فراهم می‌آورد و اگر به‌درستی کار نکند، خودرو در زمان حرکت با تکان‌ها و لرزش‌های شدید مواجه می‌شود. فکر می‌کنم با این تفاسیر توانسته‌اید درک صحیحی از عملکرد کمک‌فنرها و اهمیت سالم‌بودن آنها پیدا کنید. برای آگاهی بیشتر از اهمیت وجود کمک فنر، وظایف، عملکرد و راه‌های مراقبت از آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کمک فنر چیست؟

کمک فنر وسیله‌ای مکانیکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی بوده که وظیفه جذب ضربه و افزایش ارتفاع خودرو را برعهده دارد. اگر از یک چاله یا سرعت‌گیر در جاده عبور کنید، این کمک فنر هست که از ماشین شما در هنگام عبور از این موانع در برابر لرزش زیاد محافظت می‌کند.

پیش‌تر نیز اشاره شد که این قطعه، محافظ ایمنی خودرو به‌خصوص در جاده‌های ناهموار است. می‌دانید که سفر در جاده‌های ناهموار به‌ویژه برای رانندگان تازه‌کار بسیار خطرناک بوده و به همین دلیل، این قطعه همیشه باید در شرایط درستی باشد تا فرد بتواند به راننده خوبی تبدیل شود. در غیر این صورت، خرابی این قطعه ممکن است منجر به اتفاقات خطرناکی شود.

اهمیت وجود کمک‌فنرها در خودرو

مهم‌ترین مزیت کمک فنرها، نگه‌داشتن صحیح چرخ‌های خودرو جهت افزایش کشش و کنترل در طول رانندگی است. وقتی خودرو در سطحی ناهموار حرکت می‌کند، سیستم تعلیق به‌صورت عمودی حرکت می‌کند تا بتواند به حفظ ثبات، کنترل و راحتی سرنشینان کمک کند. حفظ استحکام بین لاستیک‌ها و سطح رانندگی بخش مهمی بوده که به حفظ کنترل فرمان، ترمز و پایداری کلی خودرو کمک می‌کند. برای اینکه عملکردهای ذکر شده به طور مؤثر انجام شود، کمک فنرها باید در شرایط خوبی قرار داشته باشند.

کارکردهای اصلی کمک فنر در خودرو

اصلی‌ترین کارکردهایی که کمک فنر کوشاوران دارد به شرح زیر است:

  • فراهم‌آوردن ارتعاشات میرایی: همان‌طور که ماشین در طول جاده از روی دست‌اندازها، چاله‌ها یا سطوح ناهموار حرکت می‌کند، کمک فنرها انرژی‌ای تولید می‌کنند که توسط سیستم تعلیق جذب می‌شود. این انرژی به کاهش شدت و مدت ارتعاشات منتقل شده به بدنه خودرو کمک می‌کند تا سرنشینان، سواری راحت‌تری را احساس کنند.

  • حفظ تماس تایرکمک فنرها به حفظ تماس بهینه بین لاستیک‌ها و سطح جاده کمک می‌کنند. حال این کار موجب کنترل نوسانات بیش از حد سیستم تعلیق می‌شود و از قطع تماس لاستیک‌ها با جاده جلوگیری می‌کند. این تماس می‌تواند به حفظ کشش، ثبات و کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری، شتاب‌گیری و پیچیدن کمک کند.

  • افزایش پایداریکمک فنرها به ثبات کلی خودروها کمک می‌کنند. این قطعه می‌تواند از مشکلاتی همچون چرخش ناگهانی بدنه خودرو، شیرجه‌زدن، مشکل در پیچیدن، ترمزگیری یا شتاب‌گیری خودروها جلوگیری کند.

  • افزایش چسبندگی خودرو بر روی سطوح جاده: کمک فنرها با کاهش حرکات بیش از حد تعلیق و حفظ تماس لاستیک، می‌توانند چسبندگی لاستیک‌ها را بر روی سطح جاده افزایش بدهند. این ویژگی در زمانی‌که جاده‌ها خیس یا لغزنده هستند بسیار اهمیت دارد.

  • محافظت از اجزای سیستم تعلیق: کمک فنرها به‌مانند محافظی برای سایر اجزای سیستم تعلیق همچون فنرها و پایه‌ها عمل می‌کنند. این قطعات انرژی حاصل از ضربه‌ها را جذب و توزیع می‌کنند و باعث می‌شوند استرس و فشار وارد بر اجزای سیستم تعلیق کاهش پیدا کند. این امر می‌تواند برای جلوگیری از سایش زودرس و آسیب به سیستم تعلیق کمک‌کننده باشد.

علائم نشان‌دهنده نیازمندی به تعویض کمک فن

فهمیدن علائمی که نشان‌دهنده تعویض کمک فنرهای خودرو باشد، بسیار مهم است. در این بخش به معرفی برخی از اصلی‌ترین آنها خواهیم پرداخت:

  • احساس ناراحتی در حین رانندگی: یکی از نشانه‌های مهمی که بیانگر تعویض کمک فنر هست، تغییر در احساس راحتی رانندگی است. زمانی که پشت فرمان هستید باید حس سبکی و راحتی در راندن خودروی خود داشته باشید؛ اما اگر این احساس در شما وجود ندارد، این مشکل می‌تواند به دلیل ایراد در کمک فنر ماشین شما باشد.

  • احساس لرزش‌های شدید و نامعمول: اگر در هنگام رانندگی با لرزشی نامعمول مواجه شده‌اید، این عمل می‌تواند نشان‌دهنده عدم کارکرد صحیح کمک فنر باشد.

  • نشتی روغن از کمک فنر: زمانی که احساس کردید از کمک فنر روغن نشت می‌کند، این نشتی می‌تواند نشان‌دهنده آسیب قطعات داخلی باشد. وقتی قطعات داخلی توانایی جذب ضربه را نداشته باشند، با نشت روغن همراه خواهند بود. حال اگر این روغن در اطراف کمک فنر باشد باید به‌سرعت بررسی شود.

  • سخت‌شدن عمل کنترل خودرو: تغییراتی که در کنترل خودرو آن هم در زمان رانندگی یا چرخش رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه دیگری از مشکلات کمک فنر باشد. اگر احساس کردید که در حین رانندگی، خودرو در حال تاب‌خوردن بوده یا کنترل آن دشوار شده است، باید به بررسی کمک فنر آن بپردازید.

با تجزیه‌وتحلیل دقیق علائم ذکر شده می‌توانید زمان مناسب برای تعویض کمک فنر خود را تخمین بزنید و بهبود عملکرد و ایمنی خودروی خود را بالا ببرید.

۶ نکته مهم برای مراقبت از کمک فنرها

  1. انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم

  2. تمیز نگه‌داشتن همیشگی قطعات کمک فنر

  3. خودداری از جابه‌جایی بارهای سنگین

  4. بررسی دقیق قطعات خودرو

  5. بررسی هرگونه نشتی

  6. آزمایش‌کردن حرکت سیستم تعلیق

 

 

کلام آخر

باتوجه‌به موارد اشاره شده، امیدواریم اهمیت کمک فنرها در خودروها را بیشتر درک کرده باشید و نگهداری از آنها را جزء اولویت‌های ایمنی خود قرار بدهید. ازآنجایی‌که عملکرد این قطعه می‌تواند شرایط رانندگی راحت را برای شما فراهم آورد، به همین منظور می‌تواند از سلامت شما نیز حمایت کند. پس یادتان باشد که تعمیر به‌موقع، سرویس منظم و پاکسازی این قطعه را به‌خوبی انجام بدهید تا سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

 

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه