ارسال به دیگران پرینت

معرفی انواع لوازم جانبی دوربین عکاسی که به آن نیاز دارید

از همان ابتدای شروع عکاسی می‌دانید که در مقطعی باید به سراغ لوازم جانبی دوربین عکاسی مختلفی برای ارتقای کارتان بروید. این لوازم در اندازه‌ها و با کاربردهای مختلف وجود دارند اما با گذشت زمان، اگر از قبل آنها را نداشته باشید به تدریج یکی یا چند مورد را تهیه خواهید کرد، به خصوص اگر به دنبال پیشرفت در دنیای عکاسی باشید. به همین دلیل در ادامه ۹ مورد از لوازم جانبی دوربین عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع لوازم جانبی دوربین عکاسی که به آن نیاز دارید

از همان ابتدای شروع عکاسی می‌دانید که در مقطعی باید به سراغ لوازم جانبی دوربین عکاسی مختلفی برای ارتقای کارتان بروید. این لوازم در اندازه‌ها و با کاربردهای مختلف وجود دارند اما با گذشت زمان، اگر از قبل آنها را نداشته باشید به تدریج یکی یا چند مورد را تهیه خواهید کرد، به خصوص اگر به دنبال پیشرفت در دنیای عکاسی باشید. به همین دلیل در ادامه ۹ مورد از لوازم جانبی دوربین عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

لیست کامل لوازم جانبی دوربین

۱. پایه‌ها و بندهای دوربین

پایه‌ها و بندهای دوربین برای کار راحت‌تر و افزایش امنیت عکاسی کاربرد دارند. با توزیع بهتر وزن دوربین، از درد کمر و لگن هنگام کار کاسته و به شما امکان تحرک بیشتر و بهتر را می‌دهند. آنها سرعت کار شما را افزایش می‌دهند و راحتی لازم برای عکاسی در طولانی مدت را فراهم می‌کنند. علاوه بر این از نظر ایمنی نیز حائز اهمیت هستند زیرا در صورت تنظیم صحیح، دوربین را به طور کامل ثابت نگه می‌دارند و از تکان خوردن یا ضربه خوردن آن جلوگیری می‌کنند.

۲. کارت‌ حافظه دوربین

کارت‌ حافظه دوربین

کارت‌ حافظه دوربین برای کار عکاس ضروری هستند. از آنها برای ذخیره عکس‌های گرفته شده بدون اشغال حافظه داخلی دوربین که به سرعت پر می‌شود، استفاده می‌شود. کارت‌های SD به مراتب ارزان‌تر هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی خوبی دارند، اما کارت‌های CF بزرگ‌تر، بادوام‌تر و سریع‌تر هستند.

کارت‌های CF به دلیل سرعت انتقال عالی، برای عکاسی حرفه‌ای بیشتر توصیه می‌شوند. تقریباً تمام دوربین‌های رده بالا به طور پیش فرض شامل کارت‌های CF و در برخی موارد کارت‌های SD برای ضبط همزمان و داشتن نسخه پشتیبان هستند. هنگام خرید کارت حافظه، به سرعت انتقال و ظرفیت ذخیره سازی آن توجه کنید زیرا هر چه سرعت بالاتر و فضای ذخیره سازی بیشتر باشد کار شما راحت‌تر خواهد بود.

۳. باتری دوربین

یک لوازم جانبی ضروری برای دوربین شما باتری است. همیشه توصیه می‌شود که یک باتری دوربین قابل شارژ اضافی در کوله پشتی خود داشته باشید زیرا ممکن است در زمانی که به هیچ وجه انتظار ندارید، باتری تمام شود و کل جلسه عکاسی یا سفر شما به خطر بیافتد زیرا این باتری‌ها در هر فروشگاهی و برای همه مدل‌های دوربین موجود نیستند.

پاوربانک با ظرفیت بالا برای مدل‌های مختلف دوربین می‌توانند به عنوان منبع تغذیه خارجی برای تامین انرژی اضافی دوربین عمل کنند.

۴. کیت‌ های تمیزکننده سنسور

کیت‌های تمیزکننده برای کسانی که به طور حرفه‌ای یا دائمی با دوربین‌های DSLR کار می‌کنند و به طور مداوم لنزها را عوض می‌کنند ضروری هستند. اگر مراقب نباشیم به راحتی گرد و غبار وارد دوربین می‌شود و می‌تواند به سنسور آسیب برساند.

استفاده از آنها بسیار ساده است اما باید با ظرافت و دقت انجام شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن سنسور را باید به طور مرتب در تمیزترین محیط ممکن و با استفاده از دستکش برای جلوگیری از هرگونه آلودگی اضافی انجام دهید. همیشه مطمئن شوید که باتری شما 100% شارژ شده است تا در هنگام شروع تمیز کردن مشکلی نداشته باشید.

5. دمنده‌ یا مکنده های هوا

دمنده‌های هوا برای تمیز کردن قسمت‌های صعب‌ العبور دوربین مانند لنز، سنسور و ... طراحی شده‌اند. تمیز کردن این قسمت‌ها از دوربین ضروری است زیرا گرد و غبار می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت عکس‌ها و در درازمدت به خود دوربین آسیب برساند.

با استفاده از دمنده هوا می‌توانید گرد و غبار و ذرات کوچک را بدون نیاز به لمس هیچ قسمت حساس دوربین یا لنز از بین ببرید. این روش مقرون به صرفه‌تر و سازگار با محیط زیست نسبت به سایر روش‌ها است.

استفاده از آن زمانی که نیاز به تمیز کردن سریع گرد و غبار دارید توصیه می‌شود، اما جایگزینی برای تمیزکاری عمیق نیست. مطمئن شوید که دوربین تا حد امکان با سنسور رو به پایین قرار گرفته باشد تا گرد و غبار دوباره وارد دوربین نشود.

۶. حلقه‌ های گسترش فاصله کانونی

حلقه‌های افزایش فاصله، لوله‌هایی هستند که بین بدنه دوربین و لنز قرار می‌گیرند و به شما این امکان را می‌دهند که با لنز خود عکس‌هایی با نمای نزدیک‌تر یا حتی ماکرو بگیرید. استفاده از حلقه‌های گسترش فاصله کانونی بسیار آسان است، زیرا فقط کافی است آنها را بین بدنه دوربین و لنز قرار دهید و سپس شروع به عکاسی کنید.

این ابزار به شما امکان می‌دهد بدون از دست دادن قابلیت فوکوس خودکار و افزایش نسبت بزرگنمایی به سوژه نزدیک‌تر شوید. اکثر برندهای دوربین (مانند کانن، نیکون، سونی، پنتاکس، المپوس و ...) این ابزار را ارائه می‌دهند.

۷. سه‌ پایه دوربین

سه‌ پایه دوربین

یک لوازم جانبی ضروری برای کاربردهای بی‌شماری که در عکاسی به آن نیاز دارید سه پایه دوربین است. اگر مبتدی هستید به دنبال سه پایه‌ای باشید که سال‌ها برایتان کار کند و ثبات، استحکام و انعطاف‌پذیری را با قیمتی معقول ارائه دهد. ارزان‌ترین مدل‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند.

۸. فلاش دستی

زود یا دیر، فرقی نمی‌کند که بزرگ یا کوچک باشد، این وسیله به شما کمک می‌کند تا از شرایط نوری نامناسب، کنتراست بالا گرفته یا زمانی که نیاز به مطرح کردن سوژه از محیط اطراف دارید بتوانید عکاسی خوبی را تجربه کنید.

انتخاب فلاش دستی شما به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. فلاش‌های کامپکت کوچک و همه‌کاره هستند و ما به شما توصیه می‌کنیم که یکی از آنها را در کوله پشتی خود داشته باشید، چه برای پرتره‌های معمولی یا برای روشن کردن حشره‌ای در عکاسی ماکرو این ابزار روزی به کار شما می‌آید.

۹. فیلتر لنز: محافط لنز دوربین عکاسی

فیلتر لنز

خرید فیلتر لنز بسیار توصیه می‌شوند زیرا از لنز جلویی شما در برابر گرد و غبار، اثر انگشت، خراشیدگی و ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کنند، در نتیجه برای لنز خود یک محافظ خوب تهیه کنید. اگر میلیون‌ها تومان برای یک لنز خرج می‌کنید، چرا محافظ خوبی برای محافظت از آن تهیه نکنید ؟

نتیجه‌ گیری

این لوازم جانبی دوربین عکاسی برای عکاسان در هر سطحی، از مبتدی تا حرفه‌ای مفید هستند. با استفاده از این لوازم جانبی می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تر و خلاقانه‌تری بگیرید.

علاوه بر این موارد لوازم جانبی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای عکاسان خاص مفید باشند. اگر می‌خواهید لوازم جانبی دیگری را که به نظر شما مهم هستند اضافه کنید، می‌توانید نظر یا پیشنهاد خود را در قسمت نظرات زیر برای ما بنویسید تا مخاطبان این مطلب هم استفاده کنند.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه