ارسال به دیگران پرینت

آش ماست | آش ماست تبریزی

آش ماست به روش تبریزی ها درست کن | فوت و فن پختن آش ماست حرفه ای و خوشمزه

طرز تهیه یک غذای لذیذ آذربایجانی به نام آش ماست تبریز را یاد بگیرید و یک مهمانی مجلسی و بی‌نظیر با این غذا تدارک ببینید.

آش ماست به روش تبریزی ها درست کن | فوت و فن پختن آش ماست حرفه ای و خوشمزه

آش ماست به روش تبریزی ها درست کن 

طرز تهیه یک غذای لذیذ آذربایجانی به نام آش ماست تبریز را یاد بگیرید و یک مهمانی مجلسی و بی‌نظیر با این غذا تدارک ببینید.

این آش پر از خاصیته که نمیدونی! | طرز تهیه آش اسفناج با ماست

مواد لازم برای ۶ نفر
گوشت گردن بدون استخوان ۶۰۰ گرم
برنج ۵۰۰ گرم
لپه نصف پیمانه
ماست ترش ۱ کیلو
شوید و ترخون ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
پیاز داغ ۶ قاشق سوپخوری
نمک به مقدار کافی

دستور پخت آش ماست

مرحله اول

ابتدا لپه را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم شب تاصبح به مدت تقریبا ۶ ساعت خیس بخورد و چندین مرتبه در این مدت آب آن را تعویض می کنیم تا نفخ لپه ها از بین برود.

مرحله دوم

ماست را از یخچال بیرون می آوریم و ۱ قاشق غذاخوری نمک به کل ۱ کیلو ماست اضافه می کنیم و دوباره ماست را داخل یخچال می گذاریم.پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نصف می کنیم و همراه با گوشت گردن داخل قابلمه ای قرار می دهیم.

مرحله سوم

سپس کمی نمک ،فلفل به آن می افزاییم و قابلمه را روی شعله قرار می دهیم و ۸ لیوان آب روی گوشت می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مرور زمان گوشت مغز پخت شود.

مرحله چهارم

(تقریبا باید ۶ لیوان از آب گوشت ،زمان پخت کامل گوشت باقی مانده باشد) پس از اینکه گوشت پخت آب آن را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم تا گوشت کاملا خشک شود و بعد شعله را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا گوشت سرد شود.

مرحله پنجم

لپه خیس خورده را داخل آبکش می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و  آب گوشت را به آن اضافه می کنیم و همین طور کمی فلفل و نمک نیز اضافه می کنیم و ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا لپه ها بپزند.

مرحله ششم

ترخون و شوید را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها کاملا خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه با چاقو تیز آن ها را خرد می کنیم و یا داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

زمانیکه لپه ها کمی گیر داشتند برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و به لپه اضافه می کنیم و بلافاصله کمی نمک و سبزی خرد شده را نیز اضافه می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا لپه ها و سبزی نیز کاملا پخته شوند.

مرحله هشتم

ماست را نیز از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای آشپزخانه سازگار شود و زمان افزودن به آش نبرد.گوشت پخته و سرد شده را با گوشتکوب برقی یا دستی خوب له می کنیم و زمانیکه سبزی و لپه کاملا پخته شدند به آش اضافه می کنیم

مرحله نهم

حالا آش را هر ۵ دقیقه یکبار هم می زنیم تا هم ته نگیرد و هم اینکه زمانیکه به قوام مطلوب رسید آن را از روی حرارت بر داریم. پس از اینکه آش جاافتاد و مواد منسجم بودن و به غلظت مطلوبمان رسید حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله دهم

تقریبا ۵ دقیقه بعد که آش کمی از حرارت افتاد ماست را کم کم به آش اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد آش آغشته به ماست شود و آش ماست آماده شده را داخل کاسه ای می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

نکات پخت آش ماست

آش ماست بدون گوشت

اضافه کردن گوشت به آش ماست باعث می شود که مانند آش آبادانی، آشی غلیظ و کشدار داشته باشید. اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت استفاده کنید می توانید گوشت را از مواد لازم حذف کنید و آش را بدون گوشت درست کنید.

استفاده از ماست خانگی

در صورتی که تمایل دارید آش ماست غلیظ تر و خوشمزه تری داشته باشید توصیه می شود از ماست محلی یا ماست خانگی استفاده کنید. با استفاده از آموزش زیر به راحتی می توانید یک ماست خوشمزه و حرفه ای درست کنید.

 

منبع : چی شی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه