ارسال به دیگران پرینت

حمید احمدی | حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

‍ «هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران» نوشته دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران | احتمال تکرار تجربه‌ی جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶

نوشته‌ی دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به نام «هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران» را درباره احتمال تکرار تجربه‌ی جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶ را در ۵۵ آنلاین بخوانید.

‍ «هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران» نوشته دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران | احتمال تکرار تجربه‌ی جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶

‍ هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران

احتمال تکرار تجربه‌ی جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶

نوشته‌ی دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

در حالی‌که جمهوری اسلامی درگیر بحران‌های منطقه‌ای مربوط به جهان عرب شده و در نتیجه‌ی آن جهان در انتظار کشمکش بزرگ میان جمهوری اسلامی و اسراییل است، برخی همسایگان جنوبی ما که سال‌هاست مدعی حاکمیت بر جزایر تاریخی ایران در خلیج فارس هستند از فرصت استفاده کرده و علاوه بر چین و روسیه اینک به گونه‌ای بی‌سابقه حمایت اتحادیه‌ی اروپا را در تایید ادعای خود درباره‌ی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را به‌ دست آورده‌اند. 

کشف شیئی شبیه به «جام مقدس گم‌شده» مسیحیان در پترا | آیا جام مقدس در پترا پنهان شده است؟

بی‌گمان این یک اقدام حساب‌شده و تلاش برای مشروع جلوه دادن ادعای امارات عربی متحده پیش از هرگونه اقدام نظامی برای اشغال جزایر ایران یا در گرماگرم درگیری نظامی میان اسراییل و جمهوری اسلامی و یا در پی تضعیف توان نظامی ایران به دنبال تهاجم نظامی اسراییل به ایران است.

این امر مرا به یاد ماجرای جنگ کانال سوئز در اکتبر ۱۹۵۶ می‌اندازد که در گرماگرم تهاجم فرانسه و انگلستان به مصر، اسراییل در یک حمله‌ی غافلگیرکننده از شرق به مواضع مصر در کانال سوئز حمله برد تا به اهداف از پیش طراحی شده خود دست یابد.

امیدواریم امارات عربی متحده و کشورهای حامی آن مرتکب چنین اشتباهی نشوند، چون بدون شک در این پروژه‌ی خود شکست خواهند خورد و روزگار ایران همیشه چنان نخواهد بود که آن‌ها آرزویش را دارند. 

تجربه‌ی تاریخی نشان داده است که ایران همیشه قفنوس‌وار از دل خاکسترهای ناشی از ویرانی‌های گوناگون دوباره سر بر آورده و در رستاخیزی دوباره توان ملی خود را زنده خواهد کرد.

نیروهای جان بر کف مسلح ایران باید با هوشیاری تمام مواظب حرکت‌های ایذایی همسایگان پرادعای جنوبی‌مان باشند و به دیپلماسی و سفرهای خوش‌بینانه و گاه توهمی دولت‌مردان ما در جلب دوستی آن‌ها، دل نبندند.

اجلاس مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه‌ی اروپا و حمایت اتحادیه از ادعاهای امارات بر جزایر ما، آشکارترین نشان نابهنگام بودن دیپلماسی دیرهنگام دولت‌مردان و دست‌اندرکاران سیاست خارجی است.

 

 

منبع : کانال تلگرام بریده‌ها و براده‌ها
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه