ارسال به دیگران پرینت

باتری گوشی | تست سلامت باتری گوشی

چطوری تست سلامت برای باتری گوشی بگیریم؟ | چه عواملی عمر باتری گوشی را کاهش می‌ دهد؟ | آموزش شارژ صحیح باتری گوشی

در صورت نگه‌داری نامناسب و عدم مراقبت از باتری گوشی، شاهد کاهش عمر باتری و رسیدن به زمانی کمتر از این مقدار نیز خواهیم بود، اما چگونه از باتری گوشی خود مراقبت کنیم؟

چطوری تست سلامت برای باتری گوشی بگیریم؟ | چه عواملی عمر باتری گوشی را کاهش می‌ دهد؟ | آموزش شارژ صحیح باتری گوشی

چطوری تست سلامت برای باتری گوشی بگیریم؟ 

در صورت نگه‌داری نامناسب و عدم مراقبت از باتری گوشی، شاهد کاهش عمر باتری و رسیدن به زمانی کمتر از این مقدار نیز خواهیم بود، اما چگونه از باتری گوشی خود مراقبت کنیم؟

باتری برخلاف سایر اجزای گوشی‌ هوشمند، قطعه‌ای مصرفی است که عملکرد آن با استهلاک در درازمدت، تا سطح قابل توجهی افت می‌کند. گوشی‌های هوشمند جدید، عموماً دارای سخت‌افزار مناسبی هستند که می‌توانند عملکرد بدون مشکل دستگاه را حداقل تا چهار سال تضمین کند. براساس اعلام برخی سازنده‌ها، عمر باتری دستگاه، از این میزان کمتر است و به دو تا سه سال محدود می شود که در صورت نگه‌داری نامناسب و عدم مراقبت از باتری گوشی، شاهد کاهش عمر باتری و رسیدن به زمانی کمتر از این مقدار نیز خواهیم بود، اما چگونه از باتری گوشی خود مراقبت کنیم؟ آیا لازم است که مدام سلامت باتری را چک کنیم؟

برای تست سلامت باتری گوشی اندرویدی و آیفون روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه که بیشتر از این کار اهمیت دارد، این است که باید پیش از اینکه نیازی به پیدا کردن پاسخ اینکه چگونه سلامت باتری را بفهمیم داشته باشید، با تکنیک‌های نگهداری باتری گوشی آشنا شوید؛ تکنیک‌هایی در ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

در این مقاله به ذکر نکاتی کاربردی و ساده پرداخته شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید بفهمید که چگونه عمر باتری گوشی شیائومی را افزایش دهیم و از خرابی آن در کوتاه‌مدت جلوگیری کنید؛ مواردی که نه فقط برای گوشی‌های شیائومی، بلکه برای تمام گوشی‌های اندرویدی و مدل‌های مختلف گوشی آیفون نیز کاربرد دارند.

آموزش شارژ صحیح باتری گوشی

اگر اصول صحیح شارژ کردن باتری را رعایت نکنید حتی بهترین گوشی سامسونگ از نظر باتری یا هر گوشی دارای باتری قدرتمند دیگری به زودی شما را مجبور به خرید باتری جدید خواهد کرد. از این رو، بهتر است که در قدم اول، نحوه‌ی صحیح شارژ کردن باتری گوشی را یاد بگیرید. روش‌های مختلفی برای شارژ و نگهداری باتری گوشی موبایل توسط افراد مختلف توصیه می‌شود؛ اما در ادامه با بهره‌گیری از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها مفید شارژ باتری گوشی‌ هوشمند، می‌توانید سلامت باتری را در درازمدت تضمین کنید.

گوشی خود را شب تا صبح به شارژر متصل نکنید

فناوری شارژ سریع به گوشی آسیب نمی‌رساند

کارشناسان مختلف، نظریه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مطرح کرده‌اند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. برای مثال شین بروسکی، مدیرعامل شرکت کانادایی فاربی تکنیک (سازنده‌ی لوازم جانبی موبایل)، می‌گوید اتصال به شارژر در طول شب تأثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. گوشی هوشمند شما همان‌طور که از نامش پیدا است، هوشمند است و پس از شارژ کامل، جریان برق را مسدود می‌کند تا به گوشی شما آسیب نرسد.

تا به اینجا مشکلی وجود ندارد؛ اما در مواقعی اتصال طولانی‌مدت گوشی باعث کاهش عمر باتری در گذر زمان می‌شود. باتری‌های لیتیوم-یون در صورت بالا رفتن دمای گوشی، اثر ناخوشایندی از این دمای زیاد دریافت می‌کنند. در صورتی که گوشی شما دارای قاب محافظ باشد، باعث جلوگیری از برون‌رفت گرمای آن خواهد شد و افزایش دما را به ‌دنبال خواهد داشت که در نهایت به اکسایش سلول‌های باتری می‌انجامد. فرآینداکسایش منجر به کاهش عمر و شارژدهی باتری می‌شود.

شارژ باتری تا ۸۰ درصد بهتر از ۱۰۰ درصد است

کارشناسان زیادی بر این باور هستند که شارژ کردن باتری گوشی تا ۸۰ درصد، می‌تواند سلامت آن را در درازمدت تضمین کند و باعث افزایش عمر باتری گوشی سامسونگ، شیائومی، آیفون یا هر برند دیگری شود. شارژ باتری در بازه‌های زمانی کوتاه به یون‌های آن، انرژی لازم جهت حرکت می‌دهد و بقای عمر باتری را در طول روز تضمین می‌کند.

نکات مهمی که باید درباره شارژ کردن گوشی بدانید | با چند راه ساده طول عمر باتری موبایلت رو افزایش بده

بهینه‌ترین بازه‌ی شارژ، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است. در این حالت، باید اجازه دهید که شارژ گوشی از ۲۰ درصد کمتر شود و در نظر داشته باشید در سیکل‌های شارژ، باتری از ۸۰ درصد بیشتر شارژ نشود. در صورتی که این محدوده را برای شارژ کردن گوشی مد نظر قرار بدهید، می‌توانید سلامت باتری را تا مدت‌ها تضمین کنید. در تنظیمات بسیاری از گوشی‌ها می‌تواندی فرایند شارژ را تا ۸۰ درصد محدود کنید.

شارژ کردن شیائومی 12 لایت

شارژ باتری در بازه‌های کوتاه از شارژ یک‌باره‌ی ۰ تا ۱۰۰ درصد، بسیار ایمن‌تر است. البته پایبندی به چنین چیزی، شاید به دلیل مشغله های روزمره، کار ساده‌ای نباشد؛ اما حالت ایدئال شارژ باتری‌های لیتیوم-یون به همین شکل است و برای جلوگیری از پایین آمدن سلامت باتری آیفون یا هر گوشی دیگری که دارید و همچنین، برای افزایش طول عمر باتری، بهتر است به این شکل عمل کنید.

دمای گوشی را مد نظر قرار دهید

گرما، قاتل باتری گوشی است و به راحتی می‌تواند طول عمر آن را تا حد زیادی کاهش دهد. در صورتی که در فصل‌های گرم سال، از کاورهای چرمی برای محافظت از گوشی خود استفاده می‌کنید، بهتر است درباره‌ی استفاده از آن‌ها تجدید نظر کنید. استفاده از کاور در زمانی که با گوشی کار می‌کنید، موجب گرم شدن دستگاه می‌شود و این مسئله زمانی‌که گوشی به برق متصل باشد، شدیدتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حداقل هنگام اتصال گوشی به شارژر، آن را از کاور خارج کنید.

خاموش کردن گوشی هنگام شارژ

یکی از روش‌های بسیار موثر برای مراقبت از باتری گوشی، خاموش کردن دستگاه در طی فرایند شارژ است. این کار باعث میشود که فشار کمتری به باتری وارد شود، گرمای بیش از حد در باتری و اطراف آن ایجاد نشود و فرایند شارژ به صورت صحیح پیش برود.

گاهی به دلایل مختلفی امکان خاموش کردن گوشی در حین شارژ وجود ندارد؛ در این حالت چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم؟ در چنین حالتی بهتر است که تا حد امکان از گوشی برای انجام کارهای سنگین مانند مکالمه، تماشای فیلم یا انجام بازی استفاده نکنید و گوشی را به حال خود رها کنید تا باتری بدون مشکل شارژ شود. این تکنیک ساده، اما بسیار حیاتی، نقش موثری در افزایش عمر باتری گوشی شما و جلوگیری از خراب شدن و باد کردن باتری و به دنبال آن، تخلیه‌ی سریع باتری دارد.

استفاده از کابل و شارژر اصلی

شارژر ۱۲۰ واتی ردمی K70 پرو

در بازارا، کابل و شارژرهای مختلف و باکیفیتی یافت می‌شوند که می‌توانید از بین آنها، از نمونه‌هایی که متناسب با توان باتری گوشی شما هستند، برای شارژ کردن دستگاه استفاده کنید. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که در قدم اول، صرفا از کابل و شارژر اصلی گوشی خودتان استفاده کنید و تا زمانی که محبور نیستید، به سراغ کابل‌ها و شارژرهای دیگر نروید، زیرا در برخی اوقات، این محصولات باعث کند شدن روند شارژ دستگاه می‌شوند و سلامت باتری را نیز به خطر می‌اندازند.

سخت‌افزار قوی

وظیفه‌ی اصلی باتری، تأمین توان مورد نیاز تمام سخت‌افزار گوشی است؛ از پردازنده گرفته تا صفحه‌نمایش و سایر اجزا. اما هر یک از این بخش‌های مصرف متفاوتی دارند. به‌عنوان ‌مثال، پردازنده‌های رده‌پایین یا میان‌رده درمقایسه ‌با انواع توانمند استفاده‌شده در گوشی‌های پرچم‌دار، توان کمتری مصرف می‌کنند. هرچه قدرت پردازنده بیشتر باشد، مصرف آن به همان اندازه بیشتر است؛ به‌ همین ‌دلیل، عمر باتری گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت از گوشی‌های پرچم‌دار با هر اندازه‌ی ظرفیت باتری، بیشتر است.

پردازنده اسنپدراگون 7s نسل ۳

برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری دیگر نیز در میزان شارژدهی تأثیر دارند. به طور مثال، برخورداری از دوربین ToF برای فوکوس بهتر، بلندگوهای استریوی قوی و صفحه‌نمایش با رزولوشن 4K نیز می‌توانند مصرف باتری گوشی‌ها را افزایش دهند. تأمین توان وسایل جانبی کم‌مصرفی مثل قلم دیجیتال در گوشی‌های هوشمند نیز در افزایش مصرف باتری نقش بسیار کمی دارند.

نرخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی سریع‌تر در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند مدرن، تأثیر مهمی در افزایش مصرف باتری دارد؛ به ‌همین ‌‌دلیل، با وجود پشتیبانی برخی گوشی‌های جدید از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تنظیمات نمایش به‌صورت پیش‌فرض روی ۶۰ هرتز قرار دارند. فناوری‌های پیشرفته‌ی تغییر پیوسته‌ی نرخ نوسازی نیز می‌تواند تأثیر محسوسی در مصرف باتری داشته باشد. به‌طور کلی هرچه نرخ نوسازی بیشتر شود، مصرف باتری صفحه‌نمایش و پردازنده‌ی گوشی به ‌دلیل نیاز به پردازش بیشتر، افزایش می‌یابد.

نرم‌افزار مناسب

سیستم‌عامل و استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار نقشی بسیار کلیدی در شارژدهی گوشی دارد؛ اما استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در شارژدهی گوشی داشته باشد. برنامه‌های زیادی ممکن است در پس‌زمینه فعال باشند که هر کدام از آن‌ها در حال مصرف انرژی هستند. مدیریت بهینه‌ی اپلیکیشن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در شارژدهی داشته باشد. می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخچه‌ی مصرف باتری در گوشی، اپلیکیشن‌های پرمصرف را شناسایی و در صورت امکان آن‌ها را حذف یا فعالیتشان را محدود کنید.

اتصال به شبکه وای فای و دیتا و اینترنت 5G

استفاده از اینترنت شبکه همراه به‌عنوان بلای جان باتری گوشی موبایل شناخته می‌شود. البته اتصال به شبکه وای‌فای هم منجر به کاهش شارژدهی باتری می‌شود؛ اما مصرف آن کمتر از اتصال به شبکه تلفن همراه است. در صورتی که نیازی به اینترنت و فعال بودن دیتای گوشی ندارید، بهتر است آن را خاموش کنید.

تنظیمات اینترنت آیفون

یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در افزایش مصرف باتری استفاده از شبکه‌ی مخابراتی 5G است. مودم‌های 5G و تجهیزات رادیویی طراحی‌شده برای استفاده از جدیدترین نسل اینترنت همراه، از تجهیزات 4G مصرف باتری بیشتری دارند. طبق گفته‌ی کارشناسان، مصرف باتری گوشی‌های 5G حداقل ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G است؛ بنابراین ظرفیت باتری گوشی‌های 5G باید ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G باشد تا عمر باتری آن‌ها با گوشی‌های نسل قبل یکسان شود.

فشارهای فیزیکی

سقوط و ضربه‌ی فیزیکی می‌تواند آسیب‌ جدی به باتری وارد کند و باعث نشت مواد شیمیایی خورنده شود که هم برای قطعات الکترونیکی و هم برای پوست بسیار مضر هستند. اگر با یک باتری آسیب‌دیده مواجه شدید، به‌شدت مراقب باشید؛ باتری‌های آسیب‌دیده می‌توانند بسیار خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی باشند.

درباره‌ی روش‌های نگه‌داری باتری گوشی موبایل، حرف‌های مختلفی توسط کارشناسان مختلف مطرح می‌شود که البته به دلیل پیچیدگی و پیشرفت فناوری‌های جدید، این موضوع عادی به نظر می‌رسد. در صورتی که بتوانید روش‌های شارژ صحیح گوشی موبایل و سایر موارد ذکرشده را مد نظر قرار دهید، قطعاً بهترین عملکرد را از باتری دستگاه مشاهده خواهید کرد.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه