ارسال به دیگران پرینت

منصور حقیقت پور | منصور حقیقت پور اصولگرا

منصور حقیقت پور: ما در شکل‌گیری دولت در باکو خیلی کمک کردیم | حیدرعلی اف خیلی از ما کمک گرفت

منصور حقیقت پور: آذربایجان در زمان استقلال تمام ساختار یک دولت را داشت و تنها تبدیل به یک دولت مستقل شد. ما در شکل‌گیری این دولت مستقل خیلی کمک کردیم.

منصور حقیقت پور: ما در شکل‌گیری دولت در باکو خیلی کمک کردیم | حیدرعلی اف خیلی از ما کمک گرفت

منصور حقیقت پور: ما در شکل‌گیری دولت در باکو خیلی کمک کردیم

منصور حقیقت پور: آذربایجان در زمان استقلال تمام ساختار یک دولت را داشت و تنها تبدیل به یک دولت مستقل شد. ما در شکل‌گیری این دولت مستقل خیلی کمک کردیم.

ظاهرا در آخرین سفر پوتین به جمهوری آذربایجان قول و قرارهایی بین او و علی‌اف درباره دالان زنگزور رد و بدل شده است. منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا و فرمانده سابق سپاه معتقد است که اگر آذربایجان زنگزور را تصرف کند ایران احتمالاً مداخله نظامی خواهد کرد.

منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا و فرمانده سابق سپاه، درباره همراهی ایران در شکل‌گیری جمهوری آذربایجان به «انتخاب» گفت: «آذربایجان در زمان استقلال تمام ساختار یک دولت را داشت و تنها تبدیل به یک دولت مستقل شد. ما در شکل‌گیری این دولت مستقل خیلی کمک کردیم. آقای حیدرعلی اف خیلی از ما کمک گرفت و ایران آذربایجان را به رسمیت شناخت. آذربایجان نمک نشناس شد. ما حمایت‌های جدی در حوزه سیاسی و امنیتی و نظامی و فرهنگی از آذربایجان کردیم و خاندان علی اف، نمک نشناس شدند. اگر الهام علی اف سایه امنیتی‌اش را از سر مردم آذربایجان بردارد، نخستین نقطه‌ای که به ایران بازمیگردد نخجوان است. چرا در بادکوبه و نقاط دیگر نسبت به ایران نظرسنجی نمی‌کنند؟ الهام علی اف آدم نفهمی است و خود را در اختیار غربی‌ها و اسراییل قرار داده است. شرایط آذربایجان اینطور نمی‌ماند و در حال تغییر است. حاکمیت ارمنستان، حاکمیت محکمی نیست و اگر دولت قوی در آنجا بود اجازه این همه فعالیت به آذربایجان را نمی‌دادند. البته قره باغ مال آذربایجان بود اما تصرف زنگزور، کار قانونی نیست و خلاف واقعیت‌های موجود است. »

وی درباره ورود نیرو‌های نظامی ایران به آذربایجان بیان کرد: «ما بدون نظر و تصویب مقامات رسمی تراز اول به آذربایجان نرفتیم. پیشنهاد اولیه را تهیه کردیم و آقای هاشمی هم از ما درخواست کرده بود. حیدرعلی اف هم در خواست کرده بود و ماهم آماده بودیم. شورای عالی امنیت ملی این طرح را مصوب کرد و ما در آنجا مستقر شدیم. ما نقش اصلی را در شکل‌گیری وزارت دفاع آذربایجان داشتیم. پدر الهام علی اف به من گفت این گردان‌هایی که شما تربیت کردید سرباز نیستند و پلنگ تربیت کردید. ما 11 گردان رزمی خوب برای آن‌ها تربیت کردیم. ناتو و اسراییل تلاش‌های ایران را خطر تلقی کردند و با امکانات فراوان پس از ما آمدند و همگرایی خاصی با علی اف شکل گرفت. حتی روس‌ها هم راضی نبودند در آن منطقه فعال باشیم. تمام دنیا به آذربایجان برای عدم حضور ایران فشار آورد. »

وی در رابطه با نظر حاکمیت و دولت در ایران نسبت به حضور در آذربایجان اظهار داشت: «سایه مدیریت آقای هاشمی سایه سنگینی بود و توانسته بود تمام حاکمیت را نسبت به آذربایجان یکدست کند. مقام معظم رهبری نیز از این سیاست‌ها حمایت می‌کرد. ما مخالفتی از دل جمهوری اسلامی برای کار در آذربایجان نمی‌دیدیم. یک سری لابی در برخی وزارتخانه‌ها وجود داشت. ستادکل نیرو‌های مسلح و دیگر نیرو‌های مسلح به صورت یکدست در کنار دولت بود. یک لابی ارامنه در وزارت خارجه وجود داشت اما کاری نمی‌توانست بکند. ما سه پادگان در اختیارشان قراردادیم و به آن‌ها آموزش می‌دادیم و این کار با توافق تمام نظام بود. نیروی قدس در آن دوره کار‌های اساسی انجام داد. من فرمانده نیرو‌های مستقر در آنجا بودم. »

حقیقت پور درباره احتمال مداخله نظامی ایران در آذربایجان گفت: «آذربایجان باید درگیر تغییرات سیاسی جدی شود. ما با مردم آذربایجان مشکلی نداریم، مردم آنجا ایران دوست هستند و با ما همگرایی قومی دارند. حاکمیت آذربایجان باید اصلاح شود. این وظیفه مردم آذربایجان است که دولتشان را اصلاح کنند. آذربایجان جرئت ندارد زنگزور را تصرف کند. در آن نقطه ایران ورود مستقیم خواهد کرد. اگر آذربایجان زنگزور را تصرف کند ایران احتمالاً مداخله نظامی خواهد کرد. »

منبع : انتخاب
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه