ارسال به دیگران پرینت

سیاست‌های مهاجرتی | سیاست‌های مهاجرتی کانادا

سیاست‌های مهاجرتی جدید کانادا | کاهش تعداد ویزاها برای کنترل مهاجران

کانادا اخیراً سیاست‌های خود را در قبال ورود افراد دارای ویزای این کشور سخت‌تر کرده است. این تغییرات شامل کاهش تعداد ویزاهای صادر شده و افزایش تعداد افرادی است که با وجود داشتن ویزای معتبر، از ورود به این کشور بازگردانده می‌شوند. این اقدامات در راستای کاهش تعداد مهاجران موقت و دائمی در آستانه انتخابات احتمالی آینده صورت می‌گیرد، زیرا دولت کانادا با انتقاداتی درباره نقش مهاجران در کمبود و گرانی مسکن مواجه است.

سیاست‌های مهاجرتی جدید کانادا | کاهش تعداد ویزاها برای کنترل مهاجران

سیاست‌های مهاجرتی جدید کانادا

کانادا اخیراً سیاست‌های خود را در قبال ورود افراد دارای ویزای این کشور سخت‌تر کرده است. این تغییرات شامل کاهش تعداد ویزاهای صادر شده و افزایش تعداد افرادی است که با وجود داشتن ویزای معتبر، از ورود به این کشور بازگردانده می‌شوند. این اقدامات در راستای کاهش تعداد مهاجران موقت و دائمی در آستانه انتخابات احتمالی آینده صورت می‌گیرد، زیرا دولت کانادا با انتقاداتی درباره نقش مهاجران در کمبود و گرانی مسکن مواجه است.

بر اساس داده‌های دولتی به دست آمده توسط خبرگزاری رویترز، کانادا سفر یا اقامت موقت را برای مردم دشوارتر می‌‌کند؛ درخواست‌های کمتری برای اخذ ویزا را تایید می‌کند و حتی افرادی را که با مدارک معتبر وارد مرز می‌شوند، بازمی‌گرداند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، افزایش صعودی جواب منفی دادن به مسافران خارجی یا اصطلاحا 'ریجکتی‌ها' در حالی رخ می‌دهد که دولت لیبرال نخست‌وزیر جاستین ترودو در آستانه انتخابات احتمالی سال آینده، در نظرسنجی‌ها عقب افتاده است و تلاش می‌کند تعداد دارندگان اقامت موقت و مهاجران دائمی را کاهش دهد.

دولت ترودو با این انتقاد مواجه است که مهاجران در کمبود و گرانی مسکن نقش دارند.

کانادایی‌ها به پذیرش مهاجران تازه‌وارد افتخار می‌کنند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آن‌ها بر این باورند که کانادا بیش از حد مهاجرپذیرفته است. حالا به نظر می‌رسد که این طرز فکر بر نگرش و تصمیمات ماموران مرزی و مهاجرت نیز تأثیر گذاشته است

بر اساس داده‌های آژانس مرزی کانادا، این کشور در ماه ژوئیه به ۵ هزار و ۸۵۳ مسافر خارجی - از جمله دانشجویان، کارگران و گردشگران - که «اجازه خروج داشتند» اجازه ورود دوباره نداده است که این بیشترین تعداد از ژانویه ۲۰۱۹ است.

بر این اساس، ماموران مرزی به طور متوسط ​​در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ ماهانه ۳۷۲۷ مسافر خارجی را برگردانده‌اند که نسبت به سال قبل، تعداد ۶۳۳ نفر یا معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به غیر از این، ماموران مرزی کانادا ۲۸۵ دارنده ویزا را در ماه ژوئیه غیرقابل قبول تشخیص دادند که بالاترین رقم ماهانه از ژانویه ۲۰۱۹ است.

سخنگوی آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) اظهار داشت که تشخیص غیرقابل قبول بودن ویزای معتبر می‌تواند ناشی از تغییر الگوهای مهاجرت یا سیاستگذاری باشد و مورد به مورد تصمیم‌گیری می‌شود، و هیچ تغییری در رویه کلی در کار نیست.

به طور همزمان، اداره مهاجرت کانادا نیز ویزاهای کمتری صادر می‌کند.

نسبت روادیدهای ریجکت شده به درخواست‌های تایید شده در ماه ژوئن بیشتر از هر زمان دیگری از زمان اوج شیوع همه‌گیری کرونا بود. بر اساس داده‌های اداره مهاجرت کانادا، در ماه‌های ژانویه، فوریه، مه و ژوئن ۲۰۲۴، درخواست‌های روادیدهای رد شده نسبت به شمار تاییدشده‌ها بیشتر شده است.

از طرفی نیز تعداد مجوزهای تایید شده تحصیلی و کار به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ از بالاترین سطح چندین ساله خود کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا گفت که این نهاد «متعهد به اعمال منصفانه و بدون تبعیض سیاست‌ها و رویه‌های مهاجرت است» و کاهش مجوزهای تحصیلی را به سقف اعلام شده در ژانویه نسبت داد. با این حال، به نظر می‌رسد این کاهش از سال گذشته آغاز شده است.

هشت وکیل به رویترز گفتند که موکلان آنها از افزایش نظارت بر دارندگان ویزا در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی خبر داده‌اند.

یک وکیل از استان بریتیش کلمبیا گفت که او وکالت ۱۰ نفر از دارندگان ویزا را بر عهده داشته است که مقامات مرزی ماهیت قصد و غرض آن‌ها برای اقامت در کانادا را باور نداشتند و به آنها پیشنهاد داده بودند که داوطلبانه برگردند یا باید با خطر ترک خاک (دیپورت) روبرو شوند. برخی این کار را انجام دادند، زیرا نمی دانستند چه پیامدهایی برای ویزا یا مجوز سفرهای آتی آن‌ها می تواند داشته باشد.

این وکیل می‌گوید که این طرز فکر که خارجی‌ها بدون رعایت الزامات وارد کشور می‌شوند و یا برای کانادا تهدید تلقی می‌شوند، از سیاستمداران به مقامات و ماموران مرزی سرایت کرده است.

«ویزای اقامت موقت شما دیگر معتبر نیست»

محمد کمیل شیبو در سپتامبر گذشته در حالی که در انتظار سوار شدن به پرواز ترانزیتی خود از پاریس به تورنتو در مسیر خود به کنفرانسی در ادمونتون بود، از طریق بلندگو فراخوانده شد.

به این مسافر اهل کشور غنا گفته شد که یک مامور مهاجرت کانادایی می خواهد با او صحبت کند. سپس از طریق تلفن در مورد شغل، هدف از سفر و هرگونه کمکی که در ثبت درخواست ویزای توریستی دریافت کرده بود، سؤال شد.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «در پاسخگویی مشکل داشتم. خیلی ترسیده بودم. حتی نمی‌دونستم چی گفتم.»

به شیبو گفته شد که او نباید به کانادا بیاید. در عوض از او خواسته شد که به آکرا،‌ پایتخت غنا بازگردد.

در ایمیلی که رویترز بررسی کرده و شیبو آن روز از اداره مهاجرت کانادا دریافت کرده بود، آمده است که «ویزای اقامت موقت شما دیگر برای سفر به کانادا معتبر نیست.»

گیدئون کریستین، استادیار حقوق دانشگاه کلگری گفت که کانادا نباید ویزاهایی را که قصد ندارد به آن احترام بگذارد، اعطا کند.

شیبو گفت «اگر قرار نیست مردم را بپذیرید چرا ویزا می‌دهید؟» او می‌گوید علیرغم تجربه‌اش، این اتفاق دیدگاه مثبت او را نسبت به کانادا تغییر نداده است.

«من می‌دانم که کانادا مکان بسیار خوبی است که از مردم بسیار خوب و مهربان و مهمان نواز تشکیل شده است.»

او می‌گوید که حتی ممکن است دوباره تلاش کند تا برای سفر به کانادا برود.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه