ارسال به دیگران پرینت

زلزله تهران | هشدار زلزله

هشدار زلزله به تهرانی‌ها؛ دقت 12 ثانیه‌ای یا نوسان در زمان؟

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره اعلام هشدار زلزله ۱۲ ثانیه قبل از وقوع، اظهار کرد که این عبارت نادرست است، چرا که زلزله قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان قبل از وقوع آن هشدار قطعی داد. 

هشدار زلزله به تهرانی‌ها؛ دقت 12 ثانیه‌ای یا نوسان در زمان؟

هشدار زلزله تهران

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره اعلام هشدار زلزله ۱۲ ثانیه قبل از وقوع، اظهار کرد که این عبارت نادرست است، چرا که زلزله قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان قبل از وقوع آن هشدار قطعی داد. او توضیح داد که سیستم‌های هشدار زلزله در دنیا بر اساس ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیسی عمل می‌کنند. این سیگنال‌ها که با سرعت نور حرکت می‌کنند، پس از وقوع زلزله به نقاط هدف ارسال می‌شوند و به دلیل سرعت پایین‌تر امواج زلزله نسبت به امواج الکترومغناطیسی، چند ثانیه زمان برای اقدام وجود دارد.

تخته هوشمند که شما را در برابر زلزله محافظت می‌کند | روش محافظت تخت برای زلزله +ویدیو

بیت‌اللهی افزود: عدد ۱۲ ثانیه به عنوان زمان هشدار، ثابت نیست و بسته به فاصله مرکز زلزله از تهران، این زمان می‌تواند بین یک تا ۱۲ ثانیه تغییر کند. برای مثال، اگر زلزله در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری تهران رخ دهد، حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد تا امواج زلزله به تهران برسد، اما اگر زلزله در فاصله نزدیک‌تری رخ دهد، این زمان به مراتب کمتر خواهد بود.او همچنین تاکید کرد که سیستم‌های هشدار زلزله باید طوری تنظیم شوند که تنها در مواقع وقوع زلزله‌های بزرگ و مخرب هشدار دهند. برای زلزله‌های نزدیک به تهران، زمان واکنش باید بین یک تا ۵ ثانیه در نظر گرفته شود. به گفته وی، سامانه‌ای که قرار است با تلاش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران راه‌اندازی شود، می‌تواند در کاهش خسارات و تلفات زلزله‌های مؤثر بر تهران نقش مهمی ایفا کند.

منبع : فرارو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه