ارسال به دیگران پرینت

کاخ گلستان | مرمت شمس العماره کاخ گلستان

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

مرمت آینه کاری و گچبری های نفیس عمارت شمس العماره در کاخ گلستان آغاز شد.

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

عمارت شمس العماره کاخ گلستان، شاهد بازگشت شکوه آینه کاری مقرنس

مرمت آینه کاری و گچبری های نفیس عمارت شمس العماره در کاخ گلستان آغاز شد.

آئینه‌کاری و گچبری‌های عمارت شمس العماره، از نفیس‌ترین و ظریف‌ترین تزئینات موجود در مجموعه کاخ گلستان، در حال حاضر در حال مرمت و احیای دوباره شکوه و زیبایی خود هستند. این تزئینات که سراسر دیوارها و سقف ایوان، شاه‌نشین بزرگ، ورودی و اتاق جنوبی را در برگرفته‌اند، گویای ذوق و هنر بی‌نظیر هنرمندان ایرانی در دوران قاجار هستند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از مرمت آینه کاری مقرنس ورودی جنوبی عمارت شمس العماره و اتاق مجاور آن خبر داد.

با اولین مسجد های ایرانی آشنا شوید | مسجد تاریخانه در کدام شهر است

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، آفرین امامی مدیر کاخ گلستان گفت: آینه کاری و گچبری‌های عمارت شمس العماره از فاخرترین و ظریف‌ترین تزئینات موجود در کاخ گلستان است که سراسر دیوارها و سقف ایوان، شاه نشین بزرگ، ورودی و اتاق جنوبی را دربرگرفته است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: در آینه کاری عمارت شمس العماره از انواع طرح‌های گره چینی، جام آینه‌های تخت در شکل‌های مستطیل، بیضی و دایره و گچبری‌های برجسته و برهشته در طرح‌های گیاهی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: آینه کاری‌های مقرنس ورودی جنوبی عمارت شمس العماره و اتاق مجاور آن به مساحت حدود ۱۹۰ مترمربع در ادامه مرمت آینه کاری و گچبری‌های ایوان شمس العماره که سال گذشته با متراژ حدود ۲۰۰ مترمربع انجام شده بود در حال مرمت است.

امامی ادامه داد: آخرین مرمت‌های انجام شده بر آینه کاری و گچبری‌های عمارت شمس العماره حدود ۱۲ سال پیش و در زمان ثبت جهانی مجموعه انجام شده بود، در فاز بعدی این پروژه گچبری‌های این بخش و آینه کاری و گچبری‌های شاه نشین این عمارت به متراژ حدود ۳۰۰ مترمربع انجام خواهد شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: آینه کاری‌ها به علت گرد و غبار دچار چرکی و آلودگی سطحی شده و آینه‌ها در برخی بخش‌ها فاقد اتصال مناسب بوده و یا در محل‌هایی آینه‌ها شکسته و فروریخته است، بنابراین مرمت آینه کاری‌های این بخش از سوی گروهی از مرمت‌کاران سنتی و فارغ التحصیلان رشته مرمت اشیای فرهنگی- تاریخی در حال انجام است.

 

منبع : مهر
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه