ارسال به دیگران پرینت

گردشگری انبوه

موج اعتراض‌ها علیه "گردشگری انبوه" بە مایورکا رسید!

به نظر می‌رسید آنچه امروز در برخی جزایر خلیج‌فارس به ویژه هرمز و هنگام سبب نگرانی فعالان محیط‌زیست و جامعه محلی را فراهم کرده، به بحرانی بزرگ در اسپانیا بدل شده است. ظاهراً با این مدیریت افسارگسیخته، ما شانس آوردیم که تحریم هستیم، وگرنه قیمت زمین در هرمز به نیاوران در تهران پهلو می‌زد!

موج اعتراض‌ها علیه "گردشگری انبوه" بە مایورکا رسید!

- به نظر می‌رسید آنچه امروز در برخی جزایر خلیج‌فارس به ویژه هرمز و هنگام سبب نگرانی فعالان محیط‌زیست و جامعه محلی را فراهم کرده، به بحرانی بزرگ در اسپانیا بدل شده است. ظاهراً با این مدیریت افسارگسیخته، ما شانس آوردیم که تحریم هستیم، وگرنه قیمت زمین در هرمز به نیاوران در تهران پهلو می‌زد!

-  در ادامە موج اعتراضات گستردە در اسپانیا علیه "گردشگری انبوه" هزاران نفر از ساکنان جزایر بالئاری، در مایورکا دست به اعتراض زدند. پلیس می‌گوید کە دست‌کم ٢٠ هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند، اما برگزارکنندگان از حضور ۵۰ هزار نفری سخن می‌گویند.

- شرکت‌کنندگان در این تظاهرات کە روز یکشنبه ٢١ ژوئیە (٣١ تیر ماه) برگزار شد، با سر دادن شعارهایی مانند "تجمل شما، بدبختی ما" خواستار محدود شدن گردشگری انبوه شدند.

- معترضان می‌گویند بە دلیل ورود انبوه گردشگران بە جزایر بالئاری "خدمات عمومی در آستانه فروپاشی قرار گرفتە است، محیط زیست تحت تأثیر قرار گرفته و بسیاری از مردم محلی دیگر قادر به یافتن مسکن نیستند."

- بر اساس آمارهای ارائە شدە توسط دولت اسپانیا در سال ٢٠٢٣ بیش از ١٨ میلیون نفر تعطیلات خود را در جزایر بالئاری سپری کردەاند. این منطقه شامل جزیره‌های مایورکا و مینورکا، ایبیزا، فورمنترا و چند جزیرهٔ کوچک دیگر است کە از جملە محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان و اروپا محسوب می‌شوند.

- اسپانیا یکی از محبوب‌ترین کشورهای توریستی است. طبق آمار رسمی، این کشور در سال گذشته ۸۵ میلیون گردشگر خارجی داشت. تنها شهر بارسلون که حالا دامنه اعتراضات به آنجا هم رسیده است، در سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت؛ یعنی بیش از ۴ برابر کل گردشگر ورودی به ایران در قلمرویی که چند هزار برابر بزرگ‌تر از بارسلون است!

- اسپانیایی‌های مخالف "گردشگری انبوه" می‌گویند، تعداد بالای گردشگر مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است. افزایش اجاره‌بها در سال‌های گذشته یکی از این موارد است.

- در حالی اعتراضات به انبوه گردشگران در اسپانیا ادامه دارد که برخی منتقدان هم می‌گویند، این موج می‌تواند به‌کل صنعت گردشگری اسپانیا را تحت تاثیر قرار دهد، به‌خصوص اینکه صنعت توریسم برای اقتصاد بسیاری از جزیره‌های این کشور نقشی حیاتی دارد. برای مثال ۴۵ درصد از اقتصاد مایورکا را تنها گردشگران تامین می‌کنند.

 

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه