ارسال به دیگران پرینت

در پی گزارش تیتر یک روزنامه همشهری با عنوان «کارزار دروغ»:

جوابیه سانسور نشده کارزار به روزنامه همشهری

روزنامه همشهری در شماره ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ تیتر اول خود را به عنوان «کارزار دروغ» اختصاص داد و گزارشی منتشر کرد که ادعاهای کذب متعددی در آن نسبت به پلتفرم کارزار مطرح شده بود.

جوابیه سانسور نشده کارزار به روزنامه همشهری

روزنامه همشهری در شماره ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ تیتر اول خود را به عنوان «کارزار دروغ» اختصاص داد و گزارشی منتشر کرد که ادعاهای کذب متعددی در آن نسبت به پلتفرم کارزار مطرح شده بود. پیرو انتشار این گزارش و درخواست مخاطبان، پلتفرم کارزار جوابیه‌ای برای روزنامه همشهری ارسال کرد که پس از بیش از یک هفته، در تاریخ ۳۱ تیرماه در ستون حاشیه‌ای صفحه دوم و به صورت ناقص و سانسور شده منتشر شد. در حالی که مطابق با قانون مطبوعات باید پاسخ کامل و در همان اندازه و طی یکی دو شماره بعد منتشر می‌شد. متن کامل و سانسورنشده این جوابیه در این صفحه به اطلاع علاقمندان می‌رسد:

مدیرعامل محترم موسسه همشهری،
سردبیر محترم روزنامه همشهری،
با سلام

احتراماً پیرو گزارش مربوط به تیتر اول روزنامه همشهری در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ در رابطه با پلتفرم کارزار و ادعاهای کذب مربوط به این استارتاپ اجتماعی، توضیحات زیر به استحضار می‌رسد. مستدعی است مطابق با قانون مطبوعات این پاسخ در همان صفحه در اولین فرصت منتشر گردد:

۱. کارزار طی ۷ سال گذشته به عنوان پلتفرمی کاربرمحور و بی‌طرف تلاش دارد صدای بی‌صدایان و قدرت بی‌قدرتان باشد و تا کنون میزبان بیش از ۳۳ میلیون امضا از شهروندان برای بیش از ۲۶ هزار مطالبه مدنی بوده است. این رسانه اجتماعی شهروندان ساده‌ای را که هیچ ارتباط خاصی با صاحبان قدرت یا ثروت ندارند توانمند می‌کند تا بدون سانسور و مستقیم حرف خود را در چهارچوب قانون بزنند و اعتراض خود را مطرح سازند. طبیعتا اگر اعتراض منتشر شده هواداری نداشته باشد، آن کارزار امضایی نمی‌گیرد، اما اگر متن آن کارزار دست روی درد و دغدغه بخشی از جامعه گذاشته باشد، خیلی سریع دست‌به‌دست می‌شود و امضای شهروندان را به خود جلب می‌کند. بدون شک کارزاری که توسط بیش از ۱۰۰ هزار نفر امضا شده است نشان دهنده یک بحران جدی در افکار عمومی در آن حوزه است و هشداری جدی به مسئولان مربوطه را نمایش می‌دهد که اگر مسئولان مربوطه پاسخی درخور و مناسب به آن نداشته باشند، مطابق با تجربه‌های پیشین قطعا چالش‌هایی جدی در آن حوزه به وقوع خواهد پیوست. کارزار به تأیید بسیاری از جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران به عنوان یکی از شاخص‌های افکار عمومی در جامعه متکثر و متنوع ایران محسوب می‌شود.

۲. «پلتفرم اجتماعی کارزار» طی هفت سال گذشته همواره در حال بهبود الگوریتم‌ها برای افزایش صحت امضاها در عین حفظ کیفیت تجربه کاربری و سادگی استفاده از این ابزار شهروندی بوده است. سادگی استفاده از این پلتفرم جزء اولویت‌های تیم فنی بوده و برای همین ممکن است برای برخی امضاکنندگان کد تأیید پیامکی ارسال نشود. در حال حاضر الگوریتمی هوشمند جهت تشخیص امضاهای غیرواقعی بر اساس تاریخچه فعالیت کاربر و داده‌های فنی (نظیر Cookie، Session، IP، Device Properties، OTP، CR، User ID و...) مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس شاخص‌های متنوعی در نهایت تخمینی از صحت امضاهای یک کارزار به دست می‌دهد. مطابق با این الگوریتم هوشمند هیچ کارزاری نمی‌تواند صحت امضایی کمتر از ۸۵ درصد داشته باشد و در صورت پایین‌تر آمدن شاخص صحت امضاها، قابلیت ارسال OTP برای تمام کاربران الزامی و امکان امضا با ایمیل غیرفعال می‌شود. بنابراین می‌توان تضمین کرد که حداقل بیش از ۸۵ درصد امضاهای ثبت شده برای هر کارزار، یکتا و واقعی است. هر چند ممکن است افرادی به خاطر نگرانی از تبعات امنیتی یا دلایل دیگر از اسم مستعار استفاده کنند. شایان ذکر است ساز و کار بزرگترین پلتفرم‌های e-petition در دنیا مشابه این موضوع و بر مبنای ایمیل (نه شماره تلفن) است که صحت امضای بسیار کمتری دارند و با این حال در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان یک شاخص مهم افکار عمومی جدی گرفته شده و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

۳. گفته شده «در این کارزار اینترنتی نمی‌توان از واقعی بودن یا نبودن امضاکنندگان به درستی اطلاعات کسب کرد» طرح چنین ادعایی در رابطه با پلتفرمی که در چهارچوب‌ها و نظارت‌های قانونی به مدت ۷ سال گذشته فعالیت داشته و تیم آن همواره پاسخگوی ابهامات کاربران و مسئولان بوده است، عجیب است. با این حال تیم کارزار مثل همیشه آمادگی میزبانی از رسانه‌ها و دوستان روزنامه همشهری را جهت شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی امضاها دارد.

۴. در گزارش ادعا شده کارزار مورد اشاره به منظور تسویه‌حساب سیاسی «پس از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری» راه‌اندازی شده است. در حالی که تاریخ شروع این کارزار ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ بوده و در پی شیوه پاسخگویی شهردار در برابر کارزار «مخالفت با تخریب پارک قیطریه» توسط یکی از شهروندان راه‌اندازی و پیش از انتخابات توسط ده‌ها هزار شهروند امضا شده بود.

۵. در بخش دیگری از این گزارش گفته شده «آمار امضاکنندگان در این کارزار به‌صورت غیرمعقول افزایش یافته است». آیا غیرمعقول خواندن آمار این کارزار در کنار سایر موارد ذکر شده در اینفوگرافیک مربوط به این موضوع، نتیجه‌ای جز عصبانی‌تر کردن امضاکنندگان فعلی این کارزار دارد؟ در حالی که انتظار می‌رود مسئولان مورد انتقاد و اعتراض، بر حسب وظیفه خود فروتنانه نسبت به مردم پاسخگو باشند و در راستای اقناع افکار عمومی قدم بردارند، طی ما‌ه‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم نامناسب‌ترین شیوه پاسخگویی را اتخاذ کرده و دائما اعتبار کارزارها را زیر سوال می‌برند. مایه تأسف است که مدیران و مسئولان مربوطه تصور می‌کنند با چنین برخوردهایی می‌توانند نارضایتی موجود میان هزاران نفر از جامعه نسبت به خود را رفع نمایند! گویی که هنوز در روزگار پیش از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند و تصور می‌کنند می‌توانند شهروندان ناراضی و معترض را با نگاه بالا به پایین ساکت و منفعل کنند!

۶. مسئولان محترم و رسانه‌ها در نظر داشته باشند که پلتفرم اجتماعی کارزار به عنوان بستری بی‌طرف تا کنون میزبان مطالبات گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده است و در بستر پلتفرم هیچ‌گونه سوگیری تا کنون وجود نداشته است. همین موضوع باعث شده است گروه‌های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی به ساز و کار این پلتفرم اعتماد کنند و در انتخابات نیز کارزارهای متعددی در حمایت از تمام کاندیداها شکل بگیرد. زیر سوال بردن اعتبار این پلتفرم نوعی زیر سوال بردن فعالیت شهروندان همفکر آن‌ها نیز محسوب می‌گردد که همین حالا نیز در حال استفاده از این ابزار شهروندی برای کنشگری مدنی هستند. توصیه می‌کنیم طرفین به خاطر دعواهای سیاسی اعتبار فعالیت همفکران خود را زیر سوال نبرند.

در پایان ابراز خرسندی می‌کنیم که هر چند طی سال‌های گذشته کمتر گوش شنوایی برای هزاران کارزار اجتماعی وجود داشته، اما کارزارهای سیاسی مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته تا لااقل با ساز و کارهای فناورانه طرح و پیگیری اعتراضات مدنی بیشتر آشنا شوند.

پلتفرم اجتماعی کارزار در راستای وظیفه خود مطابق با روند همیشگی، جهت انتشار پاسخ مسئولان شهرداری، شورای شهر و روزنامه همشهری و ارسال آن برای امضاکنندگان آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

با سپاس از همکاری شما.
حامد بیدی
مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه