ارسال به دیگران پرینت

سعید جلیلی | سعید جلیلی در مناظره

سعید جلیلی: نباید فقط به ۳ کشور اعتماد کنیم |‌ شهید رئیسی در سریلانکا، نیم میلیارد صادرات فنی ما را به رخ کشید +ویدئو

سعید جلیلی: فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.

سعید جلیلی: نباید فقط به ۳ کشور اعتماد کنیم |‌ شهید رئیسی در سریلانکا، نیم میلیارد صادرات فنی ما را به رخ کشید +ویدئو

سعید جلیلی: نباید فقط به ۳ کشور اعتماد کنیم 

 

سعید جلیلی: فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم در روابط با سایر کشورها چه اشتراکاتی داریم و از آن‌ها چه فرصت‌هایی بدست می‌آید. اولین ایراد این است که به دو سه کشور تمرکز کنید که با آنها بیشترین اختلاف را دارید و آنها برای شما فرصت تولید نمی کنند، بلکه تهدید تولید می کنند.

سعید جلیلی دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ با حضور در چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «ایران در جهان امروز» در  فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره  که به فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی اختصاص داشت، اظهار کرد: در سیاست خارجی فرصت اینگونه شکل می گیرد که کشورها بر اساس اشتراکات خود، تعامل و فرصت بدست می‌آورند؛ بویژه در زمینه اقتصادی.

وی ادامه داد: باید بدانیم در روابط با سایر کشورها چه اشتراکاتی داریم و از آن‌ها چه فرصت‌هایی بدست می‌آید. اولین ایراد این است که به دو سه کشور تمرکز کنید که با آنها بیشترین اختلاف را دارید و آنها برای شما فرصت تولید نمی کنند، بلکه تهدید تولید می کنند. باید همه کشورها را دید. کشورهای فراوانی وجود دارد که زمینه همکاری با آنها را داریم ولی باید اولویت بندی در اقتصاد داشته باشید و بدانید هدف شما در اقتصاد چیست.

سعید جلیلی: ادعاهای جهان فرصت؛ از تصورات تا واقعیات+ویدئو

وی ادامه داد: اشتغال و ارزآوری دو مساله اصلی کشور است که باید در عمل خود را در سیاست خارجی نشان دهد. سیاست خارجی  ای موفق است که معلوم باشد در پایان دولت چقدر به اشتغال و ارزاوری کمک کرد. لازمه این کار این است که اقتصاد خود را در زنجیره اقتصاد جهان جانمایی کنید. باید الویت بندی خود را مشخص کنید. باید بدانید چگونه با کشورهای همسایه می خواهید همکاری داشته باشید. برخی اوقات فقط از اشتراکات، فرصت ایجاد نمی شود بلکه از اختلاف سایر کشورها برای شما فرصت ایجاد می شود. زمانی روسیه ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات خود را از اروپا وارد می کرد اما بعد از ایجاد اختلاف بین روسیه و اروپا، فرصت صادرات ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات برای ما به روسیه ایجاد شد. زمانی با ترکمنستان روابط ما ۶ میلیارد دلار بود که به دلیل اینکه اولویت‌ها را نشناختند و ارزآوری در اولویت نبود، این عدد به ۲۰۰ میلیون دلار رسید؛ این به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: هر سفارت ما باید سکویی برای صادارت باشد و برای ایجاد اشتغال و ارزاوری ماموریت داشته باشد. در هر سفری دیپلماتیک، باید عده‌ای از فعالان اقتصادی همراه باشند. نباید فرصت‌ها را در هر جا از جمله از آمریکای لاتین، آفریقا، کشورهای همسایه و حوزه مقاومت کنار بگذاریم. زمانی معاون امریکای لایتن وزارت خارجه بودم که توانستیم صادرات خود را با دو سه کشور آمریکای لاتین به چند میلیارد دلار برسانیم.

جلیلی افزود: شهید رئیسی در سفر خود به سریلانکا، رقم نیم میلیارد صادرات فنی ما را به رخ کشید. در زمینه گردشگری، سلامت، آموزش، مسایل فرهنگی را می توانیم با دیپلماسی برای ایجاد فرصت همراه کنیم. یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. در منطقه مقاومت بیشترین همکاری را داشتیم و جوانان ما به آنجا رفته و به حق مقاومت کرده و دفاع کردند و امروز باید روابط اقتصادی ما متناسب باشد و بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و سوریه داشته باشیم نه اینکه برخی کشورها روابط بیشتری با این کشورها نسبت به ما داشته باشند. بازار پتروشیمی و صنایع پایین دستی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است که سهم ما خیلی کم است و باید حضور فعال داشته باشیم.

منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه