ارسال به دیگران پرینت

شیرآلات

تفاوت شیرآلات توکار و شیرآلات روکار

شاید می خواهید خانه خود را بازسازی کنید یا در حال ساخت یک خانه جدید هستید و فضای کمی هم در خانه می خواهید به شیرآلات و اتصالات موجود در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی اختصاص دهید.

تفاوت شیرآلات توکار و شیرآلات روکار

تفاوت شیرآلات توکار و شیرآلات روکار

شاید می خواهید خانه خود را بازسازی کنید یا در حال ساخت یک خانه جدید هستید و فضای کمی هم در خانه می خواهید به شیرآلات و اتصالات موجود در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی اختصاص دهید. با مراجعه به بازار کالاهای بهداشتی ساختمانی متوجه دو نوع شیرآلات توکار و شیرآلات روکار، از صحبت های فروشنده می شوید. اما شیرآلات توکار و روکار هر کدام ویژگی هایی دارند که باید قبل از تصمیم گیری، از آن مطلع باشید.

تفاوت شیرآلات روکار و توکار

شیرآلات توکار از انواع شیرآلات بهداشتی ساختمانی است که تمام مکانیزم های آن مثل لوله ها و اتصالات، کارتریج و دایورتر... در داخل دیوار قرار می گیرند و تنها دسته شیرآلات بیرون از دیوار قرار دارند. این مدل از شیرآلات برای نصب به باکس شیر مرکزی نیاز دارند که تمام اتصالات به آن وصل می‌شود. با وجود اینکه شیرآلات توکار نصب آسانی ندارند، اما کاربری بسیار لذت بخشی را به کاربر ارائه می‌دهند.

شیرآلات روکار به شیرآلاتی گفته می شود که خارج از دیوار روی کابینت، سینک ظرفشویی و سینک‌های روشویی نصب می گردد. همانطور که از نام این نوع شیرآلات مشخص است، قسمت های مختلف این شیر قابل رویت می باشد. شیرهای روکار پرکاربرد ترین شیرآلات ساختمانی هستند و طبیعتا در بیشتر خانه ها نیز از این نوع شیر استفاده می شود.

نصب شیرآلات توکار به نسبت شیرآلات روکار کمی سخت تر است؛ چون برای نصب شیرآلات توکار در حین ساختن یا بازسازی خانه باید از نقشه لوله کشی ساختمان خبر داشته باشیم که فضای مناسب برای نصب شیر را خالی قرار دهیم. جهت استفاده از شیرهای توکار فضای زیادی را باید در نظر گرفت.

برای نصب شیرآلات روکار بعد از اتمام مراحل ساختمان سازی تصمیم گرفته می شود یعنی در مرحله آخر شیرهای روکار برای ظرفشویی، سرویس بهداشتی یا حمام را قرار می دهیم.

برای شناخت بیشتر و بهتر یک کالا باید از مزایا و معایب آن به خوبی اطلاع داشت که در موردش بتوان تصمیم گرفت. ما سعی می کنیم که به مهم ترین تفاوت های شیرآلات روکار و توکار را با بررسی مزایا و معایب هر یک، بپردازیم.

مزایا و معایب شیرآلات روکار

IMG_20230307_173814_339

شیرآلات روکار با توجه به اشغال کردن فضای کم مورد استقبال طراحان معماری و سازندگان ساختمان می باشند که دارای این ویژگی ها می باشند: نصب آسان، عدم نیاز به متخصص هنگام نصب، قیمت مناسب، صرف وقت و هزینه کم برای نصب و در دسترس بودن جهت تعمیر یا تعویض.

شیرآلات روکار در کنار مزایایی که دارد اما باید به ایرادات آن هم توجه نمود. از جمله معایب شیرآلات روکار می توان به این موارد اشاره کرد:

وجود احتمال زنگ زدگی، مقاومت کم در برابر پوسیدگی، طول عمر کمتر نسبت به شیرآلات توکار، تنوع و زیبایی ظاهری کمتر نسبت به شیرآلات توکار، افزایش مصرف آب (چون برای تنظیم دما آب لازم به چرخاندن هر دو دستگیره است.

مزایا و معایب شیرآلات توکار

شیرآلات توکار که در ساختمان به کار گرفته می شود، مزیت ها و معایبی دارد. از مزیت های شیرآلات توکار می توان به این موارد ذکر کرد: 

با توجه به قرارگیری اتصالات در داخل دیوار و اشغال کم فضا، برای سرویس های بهداشتی کوچک مناسب است. امکان تمیز کردن راحت، شکل ظاهری زیبا و لوکس، طول عمر و ماندگاری بالا، بهداشتی بودن بیشتر، مصرف آب کمتر و تولید توسط برندهای سرشناس نظیر شیرآلات kwc و شودر را می توان از دیگر نقاط قوت شیرآلات توکار نامید. 

شیرآلات توکار با همه ویژگی های مثبتی که دارد، مسلما بدون عیب نیست. هزینه نسبتا بالا جهت نصب، تعمیر یا تعویض، سخت تر بودن نصب، خرابی و تعمیر سخت، غیرقابل اجرا در برخی دیوارها (منظور دیوارهای با ضخامت کم است)، قیمت بالاتر نسبت به شیرآلات روکار، وجود فرد متخصص و خبره برای نصب که حتما محل لوله کشی ها را بداند و امکان نم دادن به دیوارها، همه و همه از نکاتی است که باید به عنوان ایرادات شیرآلات توکار از آن ها یاد کرد.

در ساخت شیرآلات توکار از واشر استفاده شده که واشر دوام زیادی ندارد و بعد از چند مدت خراب می شود و باید آن را تعویض کرد اما در ساخت شیرآلات روکار از دیسک به جای واشر استفاده شده است که باعث انعطاف پذیری شیر شده و ماندگاری بالایی دارد.

در اکثر شیرهای توکار حمام از سوپاپ یا دایورتر برای انتقال آب به سر دوش استفاده می‌شود. از آنجایی که آب همیشه رسوباتی همراه خود دارد با گذشت زمان موجب گرفتگی، کاهش فشار آب یا حتی شکستن سوپاپ می‌شود. در بعضی مدل‌ها با حذف کردن سوپاپ و تعبیه دایورتر در کارتریج از این مشکل جلوگیری می‌شود.

نکات مهم در خرید شیرآلات روکار و توکار

IMG_20230307_173818_072

هر دو نوع شیرآلات روکار و توکار به دلیل محبوبیتی که میان مصرف کنندگان دارند، دارای مدل ها و تنوع زیادی در بازار هستند که می تواند هر شخصی با هر سلیقه ای را راضی نماید. در هنگام خرید شیرآلات روکار باید به متناسب بودن سینک ظرفشویی با شیرآلات دقت کنیم؛ چون ممکن است تعداد حفره های متفاوتی بر روی سینک وجود داشته باشد. 

نکته دیگر جنس شیرآلات است. هم شیرآلات توکار و هم شیرآلات روکار باید از جنس مرغوب باشند که با گذر زمان دچار پوسیدگی نشوند. درحال حاضر بهترین جنس بدنه شیرآلات، آلیاژ برنج است که برندهای برتر ایرانی شیرآلات نیز از آن برای محصولات خود استفاده می کنند. کیفیت مغزی شیرآلات توکار بسیار مهم است. در مغزی های بدون کیفیت احتمال نشتی وجود دارد که هزینه زیادی به بار می آورد.

نکته بسیار مهمی که در هنگام خرید شیرآلات چه توکار و چه روکار باید به آن توجه کنید، اعتماد به برندهای برتر است. این برندها با تولید محصولات با کیفیت، امتحان خود را پس داده اند. به همین دلیل پیش از خرید شیرآلات، حتما در مورد برندهای با کیفیت پرس و جو کنید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه