ارسال به دیگران پرینت

سگهای بلاصاحب | غذا رسانی به سگهای بلاصاحب

فرضیه‌ای خطرناک درباره سگ‌های بی‌صاحب | ضرورت تدوین قانون و برنامه جامع برای کنترل سگ‌های ولگرد+لینک امضای کارزار

دختر ۸ ساله نکایی که مورد حمله یک سگ ولگرد قرار گرفته بود در اثر ابتلا به هاری، فوت کرد.

فرضیه‌ای خطرناک درباره سگ‌های بی‌صاحب | ضرورت تدوین قانون و برنامه جامع برای کنترل سگ‌های ولگرد+لینک امضای کارزار

دختر ۸ ساله نکایی که مورد حمله یک سگ ولگرد قرار گرفته بود در اثر ابتلا به هاری، فوت کرد.

متأسفانه عصر روز سه‌شنبه هفته جاری این کودک به‌علت ابتلا به بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ به کام مرگ فرو رفت.

روز سه‌شنبه نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از فوت کودک ۶ساله دزفولی به‌دلیل گزش سر و صورت و نواحی مختلف بدن توسط سگ هار خبر داده بود.

در پی این اتفاقات ناگوار، رضا ساکی, فعال محیط زیست، در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت: طرفداران غذارسانی به سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب به یک‌ فرضیه خطرناک باور دارند. آنها می‌پندارند: سگ‌ها، فرشته‌های مهربانی هستند که هرگز به انسان حمله نمی‌کنند و اگر سگی انسان را گاز بگیرد یا پاره‌پاره کند، حتماً تقصیر انسان بوده است.

یعنی انسان یا حریم سگ نگهبان و سگ گله را شکسته است یا حتماً یک کرمی ریخته است و سگ این فرشته مهربان از خودش دفاع کرده است.

همین یکی دو روز که سگ‌های هار ولگرد، سه کودک را در ایران کشته‌اند، برخی همین فرضیه را طرح می‌کنند: آخی، ما هم ناراحت شدیم که بچه‌های مردم مُردن، اما خب لابد یک کاری کردن.

اما علمی و عینی ثابت شده است که سگ‌های ولگرد گروه درست می‌کنند و به صورت گروهی، هم به انسان و هم به حیات‌وحش از جمله پلنگ حمله می‌کنند.

یکی از علامت‌های حیوان هار از جمله سگ، گربه، راسو، اسب و... تهاجمی شدن حیوان است. حیوان هار به هر جنبده‌ای حمله می‌کند و گاز می‌گیرد و برایش فرق نمی‌کند کسی که روبرویش ایستاده است یک آدم معمولی است یا غذارسان همیشگی‌اش.

غذارسانی به سگ‌های ولگرد، جنایت در حق طبیعت است. نکنید.

درخواست تدوین قانون و‌ اجرای برنامه جامع مدیریت سگ‌های ولگرد از مجلس شورای اسلامی

رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام؛

روند روبه رشد جمعیت سگ‌های ولگرد که به اشتباه بلاصاحب خوانده می‌شوند (سگ ولگرد به سگی گفته می‌شود که فارغ از صاحب‌دار بودن یا نبودن، کنترلی روی رفتار آن نباشد. در نتیجه سگ‌های نگهبان، گله و سگ‌های رهای اطراف شهرها، روستاها و مناطق طبیعی همگی در دسته سگ‌های ولگرد جای می‌گیرند)، در کشور و عدم نظارت و مدیریت کلان بر آن، موجب بروز معضلات عدیده‌ای در کشور گردیده است که شرایطی بحرانی را با خود به همراه داشته و دارد. این روند افزایشی در کشورهای مختلفی در دنیا اتفاق افتاده و برخی کشورها نیز روش‌های مدیریتی را بنا بر شرایط و مصالح خویش انتخاب و اجرا کرده‌اند. نسبت جمعیت سگ‌های ولگرد به کل جمعیت سگ‌ها در کشور بر اساس آمارهای تخمینی، ۴۷.۶ درصد بوده و در بین سایر کشورها، ایران جزو کشورهایی است که سگ‌های ولگرد، جمعیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهند.

افزایش جمعیت سگ‌ها در قالب نگهداری به عنوان حیوان همراه و حیوان خانگی، استفاده به عنوان نگهبانی در املاک و گله‌های دام، در کنار عدم نظارت دقیق بر مسائل بهداشتی و مدیریتی این حیوانات و تولیدمثل بی‌رویه و بی‌ضابطه و بی‌مسئولیتی صاحبان سگ‌ها در رهاسازی و مدیریت آن‌ها موجب گسترش بی‌رویه جمعیت سگ‌های ولگرد در اکثر مناطق روستایی و حومه شهرها شده است. این جمعیت مخاطرات زیادی را با خود به همراه دارد. عمده این مخاطرات عبارتند از:

بروز موارد حیوان گزیدگی:

مرگ و نقص عضو که عوارض روحی و هزینه‌های مربوط به خود را به همراه دارد. خطر بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام دراین میان نیز بسیار حائز اهمیت است. هاری و کزاز دو بیماری مهلکی هستند که دراین‌بین اهمیت بسیار زیادی دارند.

حفظ چرخه اکثر عوامل عفونی مهلک مشترک بین انسان و دام:

سگ میزبان واسط یا نهایی بسیاری از بیماری‌های عفونی دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و افزایش جمعیت آن موجب ماندگاری و گسترش کانون‌های بیماری در جوامع می‌گردد. سالانه بیش از ۳.۶ هزار تن گوشت تولیدی در کشور در اثر آلودگی‌های انگلی ضبط و امحا می‌شوند که ارزشی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان دارند

تهدید گونه‌های حیات وحش:

سگ‌های ولگرد تاکنون در انقراض ۱۱ گونه از حیات‌وحش ایران نقش مستقیم داشته‌اند.

برنامه پیشنهادی جهت مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد:

۱- تدوین یک قانون علمی و عملی جهت مدیریت حیوانات خانگی(مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان دامپزشکی کشور)

۲- جمع‌آوری حداکثری سگ‌های ولگرد (سازمان مدیریت بحران کشور، فراجا)

۳- واگذاری قانونمند و تحت نظارت (سازمان مدیریت بحران)

۴- معدوم سازی مواردی که تحت سرپرستی قرار نمی‌گیرند.

• شروع کارزار: ٢١ خرداد ١٤٠٣
• پایان کارزار: ٢١ تیر ١٤٠٣
• از طرف: جمعی از دامپزشکان، پزشکان، آحاد مردم، انجمن های حمایت و حفاظت از محیط زیست
• هشتگ رسمی: #مدیریت_جامع_سگ_ولگرد
• نویسنده: حسام اشعریون

لینک کارزار: کلیک و امضا کنید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه