ارسال به دیگران پرینت

اتاق بازرگانی | اتاق بازرگانی کرمان

طعنه عضو اتاق بازرگانی کرمان به خودروسازان | خودروسازان برند پسته و خرما ایران را در جهان بدنام می‌کنند

طبق اعلام رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان، ارزش تعرفه گمرکی پسته و خرما را افزایش داده‌اند تا بتوانند واردات انجام دهند.

طعنه عضو اتاق بازرگانی کرمان به خودروسازان |  خودروسازان برند پسته و خرما ایران را در جهان بدنام می‌کنند

طعنه عضو اتاق بازرگانی کرمان به خودروسازان

طبق اعلام رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان، ارزش تعرفه گمرکی پسته و خرما را افزایش داده‌اند تا بتوانند واردات انجام دهند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان معتقد است، چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند، بدترین و بی‌کیفیت‌ترین پسته و خرما را صادر می‌کنند و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم و برند پسته و خرما ایران را بدنام می‌کنند.
 
محمدعلی محمدمیرزائیان اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروسازان به صادرات پسته، خرما، کشمش و انجیر و تقریبا به صادرات همه محصولات ورود پیدا کرده‌اند، وضعیت صادرات مطلوب نیست.
 
به گفته وی، صادرکنندگان بزرگ فعلا کاری انجام نمی‌دهند و بیشتر خودروسازان به امر صادرات پسته پرداخته‌اند.
 
طبق اعلام رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان، ارزش تعرفه گمرکی پسته و خرما را افزایش داده‌اند تا بتوانند واردات انجام دهند، به‌ طوری‌ که یک دلار و ۴۰ سنت روی پسته و حدود ۷۰ سنت روی خرما تعرفه در گمرک اظهار می‌شود. درباره تعرفه کشمش و انجیر و ... اطلاعات ندارم.
 
وی توصیح داد: تعرفه گمرکی افزایش یافته و ما نمی‌دانیم چگونه این تعرفه‌ها زیاد شده است. گمرک ایران باید استعلام نرخ واقعی پسته و خرما را از انجمن‌های خرما و پسته که در اتاق بازرگانی هستند، بگیرد.
 
میرزائیان افزود: متاسفانه خودروسازان پسته و خرما را زیر قیمت در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و صادرکننده واقعی فعلا نمی‌تواند کاری انجام دهد و خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان گرفته‌اند.
 
«دولت باید برای از دست ندادن بازارهای جهانی، فکری برای صادرات پسته و خرما کند. با توجه به اینکه امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما تولید و حدود ۵۰۰ تن خرما صادر می‌شود.» این مطلب بخشی از هشدارهای میرزائیان بود.
 
وی تاکید کرد: چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند، بدترین و بی‌کیفیت‌تربن پسته و خرما را صادر می‌کنند و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم و برند پسته و خرما ایران را بدنام می‌کنند و در آینده کسی پسته و خرما ایران را نخواهد خرید.
به گفته وی، دولت اگر فکری برای کشاورزان و تولید نکند، ایران کالاها بازارهای جهانی را از دست خواهد داد.
 
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان در بخش پایانی سخنانش به ایسنا گفت: اگر ارز تک نرخی شود، به صادرکنندگان کمک زیادی می‌شود و دولتمردان بایستی حتما فکری برای تولید و کشاورزان بکنند زیرا تولیدکنندگان و صادرکنندگان با این وضعیت نمی‌توانند دوام بیاورند و با این شرایط به معنای واقعی نابود می‌شوند.
 
 محمد صالحی رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران در جشنواره ملی پسته رفسنجان با اشاره به صادرات پسته توسط شرکت خودروسازی و عدم توان رقابت صادرکننده پسته با قیمتی که آنها (خودروساز) فروختند، اظهار کرد: ما در این رابطه جلسات متعددی گذاشتیم و  مذاکره کردیم و گفتیم اگر شما می‌خواهید به کسی و شرکتی مجوز ورود کالا در ازای صادرات کالا بدهید باید کالایی باشد که خودش ساخته، نه اینکه بیاید پسته‌ای که کشاورز بابت آن خون دل خورده را صادر کند و چون سود چند برابری‌اش در کالای وارداتی است، به بازار پسته لطمه بزند.
 
وی بیان کرد: پسته قبل از عید به قیمت ۷۲۰۰ دلار در چین فروش می‌رفت وقتی شرکت‌های خودرویی وارد بازار شدند، پسته را به قیمت نسبتاً روز در ایران خریده و در چین ۵ درصد زیر قیمت یعنی با ۶۸۰۰ یا ۶۹۰۰ دلار فروختند که هیچ صادرکننده دیگری نتوانست در این بازار رقابت کند.
 
صالحی افزود: شرکت‌های خودرویی توانستند به ۵ درصد از وارد کننده‌های چین جنس برسانند، ۹۵ درصد دیگر جنس به آنها نمی‌رسید و همین باعث شد به بازاری که ۲۰۰ هزار تن پسته در سال گذشته به آن صادر شده بود، زیر ۲۰ هزار تن پسته صادرات داشته باشیم.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران گفت: اگر شرکت خودرویی با صادر کننده تقریباً در یک رنج قیمتی پسته را می‌فروخت و نمی‌آمد کالا را سریع بفروشد، ارزش را بگیرد و واردات خودرو انجام دهد، شاید می‌توانستیم ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسته به چین صادر کنیم و مانده محصول در انبارمان کمتر می‌شد، قیمت نیز به مرور زمان بالاتر می‌رفت.
منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه