ارسال به دیگران پرینت

علی لاریجانی؛

همتی و چالش‌های فراوان اقتصادی؛ بدون اصلاحات اساسی و با این مدیران به جایی نمی‌رسید

مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور، به‌ویژه در حوزه بانک‌ها و بورس، تنها نتیجه چند هفته مدیریت همتی نیست بلکه نتیجه سیاست‌های نادرست تیم‌های اقتصادی قبلی است که اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه کشانده اند.

همتی و چالش‌های فراوان اقتصادی؛ بدون اصلاحات اساسی و با این مدیران به جایی نمی‌رسید

علی لاریجانی، سردبیر وبسایت شمانیوز، در یادداشتی نوشت: عبدالناصر همتی، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم، در حالی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفت که با چالش‌های بزرگی همچون ناترازی مالی بانک‌ها و مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور روبروست و به نظر می رسد، هیچ راه حلی جز خانه تکانی اساسی باقی نمانده است. برای رفع این مشکلات، استفاده از نیروهای متخصص و تازه نفس در پست‌های کلیدی بانک‌ها و وزارتخانه از اولویت‌های اساسی است که می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. ولی باید مواظب باشیم از چاله به چاه نیافتیم ، جا به جایی مدیران فعلی که در حاد شدن مشکلات نقش پررنگی داشته اند هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی کند. به طور مثال مدیرعامل بانک x را به جای مدیرعامل بانک y قرار دادن اشتباه است و باید موضوع اساسی حل شود . یقینا در بدنه هر بانک نیروهایی وجود دارند که تخصص لازم را دارند و از سوی دیگر بانک را هم دقیق می شناسند و در این شرایط بحرانی می توانند مشکلات را سریع تر حل کنند. 

مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور، به‌ویژه در حوزه بانک‌ها و بورس، تنها نتیجه چند هفته مدیریت همتی نیست بلکه نتیجه سیاست‌های نادرست تیم‌های اقتصادی قبلی است که اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه کشانده اند. 

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که نظام بانکی کشور به این وضعیت رسیده، عملکرد نادرست افرادی است که حتی در پست‌های کلیدی مدیریتی و هیئت مدیره ای دوره‌های گذشته قرار داشته اند و بعضاً حتی فاقد تجربه و تخصص لازم در حوزه‌های بانکی و اقتصادی بوده‌اند و اتوبوسی وارد اقتصاد کشور شده اند. 

بانک‌ها و موسسات مالی در طول سال‌ها تحت مدیریت افرادی قرار داشتند که به دلیل نداشتن مدرک و تجربه کافی، نتوانستند تصمیمات درستی برای رفع مشکلات ساختاری و ناترازی‌های مالی اتخاذ کنند. این افراد بیشتر به آمارسازی و ارائه داده‌های نادرست روی آوردند که نتیجه آن، تشدید بحران‌های مالی در کشور بوده است. 

عبدالناصر همتی حال با ورود به این وزارتخانه باید راهکاری برای بهبود وضعیت ارائه دهد و نخستین گام در این مسیر، استفاده از نیروهای تازه نفس و متخصص است. نیروهایی که با دانش روز و تجربه کافی بتوانند در پست‌های کلیدی وزارتخانه و بانک‌ها قرار گیرند و سیاست‌های اصلاحی را به درستی پیاده کنند. 

از دیگر چالش‌هایی که همتی با آن روبرو است، شرایط ناگوار بازار بورس و عدم اعتماد عمومی به این بازار است. با کاهش سود شرکت‌های بورسی و نوسانات شدید در ارزش سهام، مردم بیش از هر زمان دیگری نیازمند اصلاحات بنیادین و شفافیت در سیاست‌های اقتصادی و بورسی هستند. 

برای اینکه همتی بتواند از این چالش‌ها سربلند بیرون آید، نیاز است که تغییرات محسوس و مؤثری را در سیستم اقتصادی کشور اعمال کند. بانک‌ها و موسسات مالی نیازمند تغییرات اساسی در ساختار مدیریتی هستند تا ناترازی‌های مالی به حداقل برسد و نظام بانکی کشور از وضعیت بحرانی خارج شود. در این مسیر، استفاده از نیروهای توانمند و متخصص، که به‌روزترین راهکارها را برای رفع مشکلات بانکی و اقتصادی در اختیار دارند، ضروری است. 

علاوه بر تغییر در ساختار بانک‌ها، همتی باید با برنامه‌ریزی دقیق و اصلاحات فوری، اعتماد مردم را به نظام اقتصادی کشور بازگرداند. کاهش ناترازی‌های مالی و بازگرداندن ثبات به بازارهای مالی و بورس، از جمله مواردی است که انتظار می‌رود با توجه به توانایی و تجربه وی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن دست یابد. 

مردم ایران در این شرایط بحرانی، منتظر تغییرات محسوس و فوری هستند. اعتماد عمومی به نظام بانکی و اقتصادی کشور به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و تنها اقداماتی عملی و سریع می‌تواند این اعتماد را بازگرداند. بنابراین، همتی باید با رویکردی قاطع و بدون آزمون و خطا، اصلاحات لازم را آغاز کند. بانک‌ها به مدیرانی متخصص و کار بلد نیاز دارند تا بتوانند از بحران‌های اقتصادی عبور کنند و به سوی ثبات و رشد پایدار حرکت کنند.

نتیجه این است که اگرچه همتی در آغاز مسیر خود قرار دارد، اما وضعیت کنونی اقتصاد و بانک‌ها حاصل چندین سال سوء مدیریت و آمارسازی‌های نادرست است. این وضعیت نمی‌تواند به سرعت اصلاح شود، اما با تغییرات مدیریتی و استفاده از نیروهای متخصص جدید، می‌توان امیدوار بود که به مرور زمان، شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد.

 

منبع : شما نیوز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه