ارسال به دیگران پرینت

رضا رئیسی؛

روایتی از حاشیه و متن نماز جمعه 13 مهر تهران | راهبرد وفاق ملی؛ اتحاد منطقه‌ای در خطبه تاریخی

از عصر روز چهارشنبه که خبر خطبه خوانی رهبری بعد از 5 سال دوری از تریبون نماز جمعه تهران، آن هم در شرایط حساس و فوق بحرانی منطقه، اطلاع رسانی شد.

روایتی از حاشیه و متن نماز جمعه 13 مهر تهران | راهبرد وفاق ملی؛ اتحاد منطقه‌ای در خطبه تاریخی

شاید بسیاری انتظار داشتند، اکنون که رهبری در این شرایط خاص و ویژه به امامت نماز جمعه ایستاده‌اند، اشارات شگفت انگیز و ارجاعات غیر متنظره‌ای را شاهد باشند؛ اما ایشان درست در همین مقطع و برهه حساس بدون کم و کاست و بسیار صریح بر همنوایی همه ارکان و اضلاع مختلف ساخت قدرت در برونداد غرور آفرین عملیات وعده صادق ٢ تاکید کردند و اضافه فرمودند که اگر لازم باشد، دوباره نیز در همین قالب و در زمان مقتضی بدون تعلل و یا شتابزدگی(بر خلاف تبلیغات مسموم انجام پذیرفته) در قالب خرد جمعی مسئولان سیاسی و نظامی عمل خواهد شد.

از عصر روز چهارشنبه که خبر خطبه خوانی رهبری بعد از 5 سال دوری از تریبون نماز جمعه تهران، آن هم در شرایط حساس و فوق بحرانی منطقه، اطلاع رسانی شد. علاوه بر اذهان عمومی داخلی، ناظران و تحلیلگران جهانی نیز کنجکاو و پیگیر این حضور غیر منتظره در موقعیت ویژه کنونی شدند، همه منتظر بودند که ببینند، فرماندهی کل قوا و عالی ترین مقام سیاسی و مذهبی ایران، پس از آن رویارویی مستقیم و بی سابقه با دشمن صهیونیستی و تکانه های شدید و بحران پردامنه منطقه‌ای و در حالی که طرفین از زد و خورد میدانی تا زورآزمایی سیاسی و رسانه‌ای، تمام عیار و تمام قامت در برابر هم صف آرایی کرده‌اند، رهبری عالی ایران که سالهاست به رغم همه فعل و انفعالات داخلی و خارجی و پیرامونی ضروری ندیده بودند که به امامت نماز جمعه بیایند، درست در این مقطع مهم و حیاتی با چه راهبرد و استراتژی و برای استفهام چه پیامی به دوست و دشمن به میعادگاه نماز جمعه آمده اند. حضوری که این بار علاوه بر فریضه عبادی-سیاسی جنبه پررنگ بین المللی و نگاه جهانی نیز به آن متمرکز و معطوف بود. 

دو  ساعتی مانده به موسم اذان ظهر، خودم را در میانه سیل جمعیت به مصلای تهران می‌رسانم، هنوز از مترو و ازدحام جمعیت خارج نشده‌ایم که شعارها آغاز می شود و مرگ بر آمریکا و اسرائیل پررنگ‌ترین آن است و البته که لب لباب همه شعارها، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» همانگونه که انتظار می رفت، مردم سنگ تمام گذاشته و در این برهه حساس و خطیر یکبار دیگر پشت به پشت هم به میدان آمده‌اند. از تیپ و ظاهر افراد مشخص است که از همه اقطاب و اقطار مختلف فرهنگی و اجتماعی در میدان حاضر هستند و از همه جالب تر و چشم نوازتر حضور پررنگ خانواده ها با فرزندان قد و نیم قد در این میعادگاه است. آقای اصفهانی که کنارم نشسته می گوید، آقا مصلی تهران هیچ وقت چنین جمعیتی به خود ندیده حتی مردم بیشتر از نماز عید که معمولا شلوغ ترین مراسم اینجاست به مصلی آمده اند. خانم مانتویی که جلوی ما در حرکت بود، در به در دنبال یکجا می‌گشت و مسئولان با شرمساری می گفتند که هیچ جایی در تمامی مصلی و محیط پیرامونی نیست و البته که تا خیابان های اطراف هم مملو از نمازگزار بود. 

نکته جالب آن بود که نه در شعار و نه در گفتارهای دو و چند نفره هیچ کجا ساز خارج از متن و به دور از وحدت و همدلی که در مراسم های اینچنینی توسط برخی گفته و شنیده می‌شد، شاهد نبودیم و همه چیز نظم و وزانت قابل قبولی داشت. حضوری که بارزترین جلوه و جلال آن در قالب همنوایی و وفاق ملی بروز و ظهور داشت و نکته آنکه در خطبه های رهبر انقلاب نیز نمود و جلوه ملموس و مرصوصی یافت. 

در خطبه اول رهبر انقلاب، ایشان ضمن تشریح این نکته که دشمن صهیونیستی، دشمن مشترک و اهریمن منطقه ای علیه ملت های منطقه است و از لزوم وحدت کشورهای اسلامی گفتند، در مهمترین فراز سخنرانی خود بدین نکته تصریح و تاکید کردند که پاسخ ایران بدون تعلل و شتابزدگی با همنوایی و همدلی نیروهای نظامی و سیاسی داده شده و هر زمانی که لازم باشد، دوباره انجام خواهد پذیرفت.

اگر رجعتی به فضای رسانه ای و سیاسی پیشا عملیات وعده صادق٢، داشته باشیم، شاهد برخی اظهارات و واکنش های غیر سازنده و تفرقه آمیز بودیم که طی آن به جای مقابله به مثل با تبلیغات و تحرکات جنگ روانی دشمن، عده‌ای لبه تیز انتقادات خود را متوجه دولت کرده و دولت‌مردان را متهم به اهمال و انفعال در برابر دشمن می کردند! 

حال وقتی عالی ترین مقام کشور، در مهمترین سخنرانی چند سال اخیر خود که اوج توجهات داخلی و خارجی به آن معطوف است در کلیدی‌ترین فراز اظهارات خود بر همنوایی و همدلی و انسجام داخلی میان ارکان مختلف سیاسی و نظامی در پاسخ تاریخی به دشمن تاکید و تصریح دارند، بیش و پیش از هر چیزی شعار پرطنین این روزها تداعی می شود:«وفاق ملی» که نه فقط یک راهبرد معطوف به ساز و کارهای تعاملات درون ساختاری و سیاسی که برگ برنده و تفوق ما در برابر دشمن بیرونی است و نه یک شعار تاکتیکی از سوی دولت تازه که راهبرد کلان مورد نظر همه ارکان نظام برای پیشبرد امورات کشور در چارچوب تحقق بیشترین آورده ممکن برای منافع ملی بر مدار انسجام ساز داخلی است. 

شاید بسیاری انتظار داشتند، اکنون که رهبری در این شرایط خاص و ویژه به امامت نماز جمعه ایستاده‌اند، اشارات شگفت انگیز و ارجاعات غیر متنظره‌ای را شاهد باشند؛ اما ایشان درست در همین مقطع و برهه حساس بدون کم و کاست و بسیار صریح بر همنوایی همه ارکان و اضلاع مختلف ساخت قدرت در برونداد غرور آفرین عملیات وعده صادق ٢ تاکید کردند و اضافه فرمودند که اگر لازم باشد، دوباره نیز در همین قالب و در زمان مقتضی بدون تعلل و یا شتابزدگی(بر خلاف تبلیغات مسموم انجام پذیرفته) در قالب خرد جمعی مسئولان سیاسی و نظامی عمل خواهد شد. تاکید بر وفاق و همدلی داخلی در خطبه اول در کنار دعوت به وحدت و همبستگی منطقه‌ای در خطبه دوم، لب لباب راهبرد رهبر انقلاب به عنوان رمز پیروزی در برابر دشمن غدار و متجاوز منطقه‌ای و حامیان جهانی آن است.

 

 

منبع : جماران
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه