ارسال به دیگران پرینت

خلاصه اخبار | خلاصه اخبار ۵ مهر

خلاصه اخبار نیم روزی ۵ مهر ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروزی

خلاصه اخبار نیم روزی ۵ مهر را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید .

خلاصه اخبار نیم روزی ۵ مهر ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروزی

خلاصه اخبار

خلاصه اخبار نیم روزی ۵ مهر را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید .

۹۵ تا ۹۶ درصد دانش‌آموزان اتباع ثبت‌نام شده‌اند

رئیس امور بین الملل و مدارس:

۹۵ تا ۹۶ درصد دانش‌آموزان اتباع ثبت‌نام شده‌اند.روند ثبت‌نام به خوبی در حال انجام است اما افرادی که «کد یکتا» ندارند، با مراجعه به دفاتر کفالت می‌توانند این کد را دریافت کنند.براساس آن (کد یکتا) مدارس نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کنند.آموزش و پرورش برای ثبت نام اتباع مشکلی ندارد.تنها کافی است این افراد (اتباع) اقامت خود را در ایران قانونی کنند و بعد برای ثبت‌نام اقدام کنند.

قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد

 رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی در این هفته نشان می‌دهد؛ قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ هر کیلو گرم ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان و تخم مرغ هر شانه ۳۰ عددی بین ۹۹ تا ۱۵۵ هزار تومان است.کشتار دام به دلیل تامین نقدینگی مورد نیاز دامداران برای خرید علوفه مورد نیاز زمستان تا حدودی قیمت گوشت قرمز را تثبیت کرده استحبوبات ۲۰ درصد، مرغ ۱۴ درصد و تخم مرغ ۱۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مواد پروتئینی ۶۵ درصد و قند و شکر ۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

کاهش چشمگیر اکسیژن در خلیج فارس و دریای عمان

شواهد نشان می‌دهند که میزان اکسیژن محلول در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به شدت کاهش یافته و این موضوع نگرانی‌های زیادی درباره پیامدهای آن به همراه داشته است.این کاهش به‌ویژه در اواخر تابستان در دو منطقه اصلی غربی و میانی خلیج فارس مشاهده می‌شود.کاهش اکسیژن در آب‌های دریاها یکی از نتایج مستقیم تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی است.اکسیژن محلول در آب نه تنها برای زنده ماندن گونه‌های دریایی ضروری است، بلکه در تنظیم چرخه‌های زیستی و زیست‌محیطی نقش دارد.

«کیک محبوب من» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره‌ کلگری کانادا شد

فیلم «کیک محبوب من» ساخته مشترک مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها برنده جایزه بزرگ داوران برای بهترین فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل بیست و پنجمین جشنواره کلگری کانادا شد.در بیانیه هیات داوران ذکر شده که آنها تحت تأثیر کارگردانی ماهرانه و هنرمندانه  و نیز بازی درخشان لیلی فرهادپور، جایزه‌ی بزرگ خود را به این فیلم اهدا کرده‌اند.این ششمین جایزه بین‌المللی فیلم «کیک محبوب من» است که غلامرضا موسوی تهیه‌کنندگی آنرا بر عهده دارد.

مبلغ سقط جنین غیرقانونی در ایران: ۱۵۰ میلیون تومان!

طبق گفته یک ماما که سقط غیر قانونی انجام می‌دهد، اگر همه چیز نرمال باشد برای سقط جنین زیر سه ماه تقریبا ۷۰ میلیون و بالای ۴ ماه آن هم تنها یک هفته بیشتر از ۴ ماه با مبلغ ۱۵۰ میلیون کار را انجام می‌دهد.یک پزشک عمومی در مورد هزینه این عمل‌ها می‌گوید که هزینه سقط جنین غیرقانونی تا ۴ ماه ۱۲۰ میلیون تومان است. البته افرادی هم هستند که چنین پولی ندارند، اما به این خاطر که ممکن است جانشان به خطر بیافتد با هزینه کمتر هم حاضر به انجام کار می‌شوم. اما اگر افرادی با تمکن مالی بالا برای این کار مراجعه کنند، بیش از ۱۲۰ میلیون از آنها می‌گیرم.

جواد اوجی قائم مقام سازمان انرژی اتمی شد

با صدور حکمی از سوی محمد اسلامی،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، جواد اوجی وزیر سابق نفت به سمت قائم مقام رئیس این سازمان در امور اجرایی منصوب شد.

حادثه معدن کنسرت علیرضا طلیسچی را لغو کرد

سید علی زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی گفت: «با توجه به حادثه تلخ معدن زغال‌سنگ طبس و برای همدردی با خانواده جانباختگان این حادثه، کنسرت یا اجرای موسیقی صحنه‌ای علیرضا طلیسچی در بیرجند لغو شد.»

استقلال ۳ میلیارد جریمه شد

کمیتۀ استیناف فدراسیون فوتبال، باشگاه استقلال را به‌دلیل نقض دستورالعمل سقف قرارداد در فصل گذشته ۳ میلیارد تومان جریمه کرد.

اولین تغییر بانک‌ها کلید خورد/

گزینه‌های مدیرعاملی بانک صادرات چه کسانی هستند؟

اولین تغییر بانک‌ها در دولت جدید احتمالاً از بانک صادرات ایران کلید خواهد خورد.با توجه به ابهامات پرونده چای دبش در این بانک، موضوع کمپین‌های اخیر تبلیغاتی و موسیقیایی این بانک و موضوعات دیگر، تغییر مدیرعامل بانک صادرات ایران اولین تغییر در بانک‌های دولتی و شبه دولتی خواهد بود.افشین خانی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات، حمید تاجیک، عضو اسبق هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران و بانک ملت و برات کریمی، مدیرعامل سابق بانک دی از گزینه‌های احتمالی مدیرعاملی بانک صادرات ایران محسوب می‌شوند.

قیمت مسکن در کدام مناطق تهران «کمتر رشد کرد»؟

سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران «مطابق پیش‌بینی‌های دنیای‌اقتصاد»، به کمتر از نصف مناطق شمالی شهر رسید.تا پیش‌از ماه‌های اخیر و در دوره‌های که همچنان تقاضای سرمایه‌ای مشغول خرید در بازار مسکن تهران بود، عمده جهش قیمت متوجه مناطق پایین‌شهر تهران بود.اما طی تابستان امسال باتوجه به ثبات نسبی و آرامش معاملاتی، «استعداد مناطق جنوبی برای بازگشت قیمت آپارتمان به سطح نرمال»، بروز پیدا کرد.در مرداد امسال، میانگین رشد ماهانه قیمت مسکن مناطق 1 تا 5 به میزان نزدیک به 2 درصد گزارش شد. همین شاخص برای مناطق 9 تا 20، به میزان 0.8 درصد بوده است.پیش‌بینی می‌شود در صورتی که اتفاق خاصی در جهت «شوک مثبت دوباره به قیمت مسکن» رخ ندهد، نه تنها «قیمت واقعی» در ماه‌های آتی رشد منفی را تجربه کند که این وضعیت برای مناطق جنوبی شهر، با شدت بیشتری باشد.

سخنگوی کرملین در رابطه با اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین درباره لزوم تغییر سیاست بازدارندگی هسته‌ای روسیه با توجه به تهدیدات و واقعیت‌های کنونی، گفت: فرمان رئیس‌جمهور درباره به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای پس از تکمیل آماده‌سازی این سند منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه صبح امروز، پنجشنبه، اعلام کرد که فرمان رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در خصوص به‌روزرسانی شدن دکترین هسته‌ای کشور پس از تکمیل روند آماده‌سازی این سند منتشر خواهد شد.
پسکوف به خبرنگار تاس گفت: «این سند پس از آماده شدن منتشر خواهد شد.»
تاریخ دقیقی برای انتشار این سند مشخص نشده است.
توضیح پوتین درباره لزوم تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه 
ولادیمیر پوتین، شامگاه چهارشنبه در ابتدای نشست خود با اعضای شورای امنیت روسیه، با تاکید بر نقش دکترین هسته‌ای در تضمین امنیت کشور، پیشنهاد داد که سیاست بازدارندگی هسته‌ای با واقعیت‌های کنونی و افزایش تهدیدات خارجی تطبیق داده شود. 
پوتین یادآور شد که این سند، همراه با دکترین نظامی، استراتژی هسته‌ای روسیه را به تفصیل تعیین و تشریح خواهد کرد. او تأکید کرد که اصل اساسی استفاده از چنین تسلیحاتی در این سند چنین قید شده است که "استفاده از نیروهای هسته‌ای تنها به عنوان آخرین ابزار برای دفاع از حاکمیت کشور مجاز است". پوتین گفت: «در نسخه به‌روز شده این سند، پیشنهاد می‌شود که هرگونه تجاوز علیه روسیه از سوی یک کشور غیرهسته‌ای که با مشارکت یا حمایت یک کشور هسته‌ای صورت بگیرد، به عنوان حمله مشترک علیه فدراسیون روسیه در نظر گرفته شود.»
وی همچنین توضیح داد که در نسخه جدید دکترین هسته‌ای، شرط استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای دریافت اطلاعات موثق درباره شروع حملات گسترده هوایی-فضایی و عبور از مرزهای کشور فدراسیون روسیه است. پوتین افزود: «منظور من نقض حریم هوایی روسیه توسط هواپیماهای استراتژیک یا تاکتیکی، موشک‌های کروز، پهپادها، سلاح‌های مافوق صوت و دیگر ابزارهای پروازی است.»
تاکید پوتین بر نقش نیروهای سه‌گانه هسته‌ای در تامین امنیت روسیه
پوتین در ادامه اشاره کرد که نیروهای سه‌گانه هسته‌ای همچنان مهم‌ترین تضمین کننده امنیت روسیه و شهروندان آن و ابزاری برای حفظ توازن راهبردی و تعادل قدرت‌ها در جهان است. او همچنین تأکید کرد که وضعیت نظامی-سیاسی جهانی به سرعت در حال تغییر است و روسیه باید این تغییرات را در نظر بگیرد. به گفته وی، این تغییرات شامل ظهور منابع جدید تهدیدها و خطرات برای کشور و متحدان آن است.  وی افزود: «مهم است که تحولات وضعیت را پیش‌بینی کرده و مفاد  دکترین هسته‌ای و برنامه‌ریزی راهبردی کشور در زمینه امنیتی را با واقعیت‌های کنونی تطبیق دهیم.»
رئیس جمهور روسیه همچنین به تغییراتی که قرار است در دکترین هسته‌ای اعمال شود، اشاره کرده و یادآور شد که این تغییرات توسط متخصصان وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، و دیگر نهادهای مرتبط طی یک سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند. پوتین اعلام کرد که سند جدید بر پایه تجزیه و تحلیل عمیق و ارزیابی دقیق نیاز به تغییر رویکردهای روسیه به استفاده احتمالی از نیروهای هسته‌ای تدوین شده است.حمله به بلاروس، حمله به روسیه تلقی خواهد شد
ولادیمیر پوتین همچنین به یکی از نکات مهم نسخه به‌روز شده دکترین روسیه اشاره کرد که بر اساس آن، هرگونه تجاوز علیه روسیه از سوی یک کشور غیرهسته‌ای با مشارکت یا حمایت یک کشور هسته‌ای، به عنوان حمله مشترک علیه روسیه تلقی خواهد شد. وی اضافه کرد: «در این رابطه، ما حق خود را برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت تجاوز به روسیه و بلاروس به عنوان "کشور متحد" محفوظ می‌دانیم. تمامی این مسائل با مقامات بلاروس و شخص رئیس‌جمهور آن کشور هماهنگ شده‌ است. حتی اگر دشمن با استفاده از تسلیحات معمولی تهدید جدی علیه حاکمیت هر یک از ما ایجاد کند.»
پوتین در پایان یادآور شد که تمامی این اصلاحات با دقت تمام مورد بررسی قرار گرفته و با تهدیدات و خطرات نظامی معاصر روسیه مطابقت پیدا کرده است.
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه