ارسال به دیگران پرینت

حزب الله | انفجار پیجرها در حزب الله

عملیات مخفی "دکمه قرمز" علیه حزب‌الله | انفجاری بزرگ اما بدون تضمین پیروزی برای اسرائیل

در یک عملیات پیچیده که به نظر می‌رسد نفوذ به شبکه ارتباطات مخفی حزب‌الله بوده، وسیله‌های انفجاری کنترل از راه دور در تجهیزات ارتباطی اعضای حزب‌الله نصب شده و موجب انفجاری بزرگ شده است. این نوع عملیات که به "دکمه قرمز" شهرت دارد، از پیش آماده شده و در زمان مناسب فعال می‌شود. با وجود اجرای حرفه‌ای این عملیات، احتمال دستیابی اسرائیل به پیروزی قطعی از این حادثه بعید به نظر می‌رسد.

عملیات مخفی "دکمه قرمز" علیه حزب‌الله | انفجاری بزرگ اما بدون تضمین پیروزی برای اسرائیل

تجهیزات ارتباطی اعضای حزب‌الله

در یک عملیات پیچیده که به نظر می‌رسد نفوذ به شبکه ارتباطات مخفی حزب‌الله بوده، وسیله‌های انفجاری کنترل از راه دور در تجهیزات ارتباطی اعضای حزب‌الله نصب شده و موجب انفجاری بزرگ شده است. این نوع عملیات که به "دکمه قرمز" شهرت دارد، از پیش آماده شده و در زمان مناسب فعال می‌شود. با وجود اجرای حرفه‌ای این عملیات، احتمال دستیابی اسرائیل به پیروزی قطعی از این حادثه بعید به نظر می‌رسد.یک عملیات پیچیده که به نظر می‌رسد نفوذ به شبکه ارتباطات مخفی حزب‌الله بوده، بمب‌های کنترل از راه دور در تجهیزات ارتباطی اعضای این گروه نصب و منجر به انفجاری بزرگ شده است. این نوع عملیات، که به "دکمه قرمز" شهرت دارد، از پیش برنامه‌ریزی شده و در لحظه مناسب فعال می‌شود. علیرغم اجرای حرفه‌ای این عملیات، پیروزی کامل اسرائیل از این حادثه بعید به نظر می‌رسد.آموس هارس در هاآرتص می‌نویسد که این حمله همزمان به هزاران پیجر و رهبران حزب‌الله، نقاط ضعف این گروه را برای اسرائیل آشکار کرد. چنین اقداماتی در خاورمیانه به ندرت بدون پاسخ می‌مانند. همزمان، مذاکرات بین نتانیاهو و گیدئون سار برای واگذاری سمت وزارت جنگ متوقف شده است، و ممکن است که نتانیاهو بدون اینکه خود متوجه باشد، از این حمله به‌طور غیرمستقیم بهره‌مند شده باشد.

در ادامه آمده است که انفجار پیجرهای حزب‌الله در لبنان، که تاکنون ۱۱ کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی بر جا گذاشته، اسرائیل و حزب‌الله را بار دیگر در آستانه جنگ قرار داده است. حزب‌الله اسرائیل را مسئول این حمله دانسته و تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرده است. این عملیات ضعف‌های حزب‌الله را نمایان کرده و مشخص نیست که این گروه همچون گذشته، واکنش حساب‌شده‌ای از خود نشان دهد یا خیر.هدف این حمله، اعضای ارشد حزب‌الله بود که برخی در میان غیرنظامیان حضور داشتند. بر اساس گزارش‌ها، حداقل ۸ نفر کشته و ۲۰۰ نفر به شدت زخمی شده‌اند. ظاهراً سفیر ایران در لبنان نیز از جمله مجروحان است.

این عملیات نشان می‌دهد که حزب‌الله کاملاً مورد نفوذ قرار گرفته و واحدهای عملیاتی آن آسیب دیده‌اند. این مسئله می‌تواند منجر به تلاش‌های دفاعی بیشتر از سوی حزب‌الله و شناسایی عاملان این رخنه امنیتی شود.سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا برای انجام این حمله، تفکر استراتژیک کافی صورت گرفته است یا نه؟ پیش از این حمله، تحولات تنش‌زا در اسرائیل وجود داشت و مذاکراتی برای واگذاری وزارت جنگ به سار انجام می‌شد که پیش از حمله متوقف شد. برخی تحلیلگران معتقدند که این کشمکش‌های سیاسی با توجه به افزایش خطر جنگ، کوچک به نظر می‌رسد.

این حمله به حزب‌الله در اوج جنگی طولانی رخ داده است و مشخص شده که ایران و حزب‌الله به دنبال تحت فشار گذاشتن اسرائیل در شمال برای کمک به حماس هستند، بدون آنکه مستقیماً وارد جنگ شوند. قدرت این حمله و مجروح شدن سفیر ایران ممکن است باعث تغییر در سیاست‌های ایران و حزب‌الله شود.موفقیت عملیاتی اسرائیل چشمگیر است، اما با وجود وعده‌های نتانیاهو مبنی بر پیروزی نزدیک بر حماس، به نظر می‌رسد که اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به یک جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله نزدیک شده است. هنوز نشانه‌ای از پیروزی قطعی در همه جبهه‌ها دیده نمی‌شود.

منبع : اتتخاب
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه