ارسال به دیگران پرینت

استارلینک | اینترنت استارلینک

آیا استارلینک به سرنوشت ماهواره مبتلا خواهد شد؟ | پاسخ نیما نامداری، تحلیلگر اقتصاد دیجیتال

ما به عنوان منتقد یا مشوق خوشمان بیاید یا نه، باید بدانیم برای استارلینک هم همین اتفاق خواهد افتاد.قطعاً قیمت سرویس اینترنتی ماهواره‌ای در آینده نه‌چندان دور پایین می‌آید.استارلینک یکی از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و معروف‌ترین است.

آیا استارلینک به سرنوشت ماهواره مبتلا خواهد شد؟ | پاسخ نیما نامداری، تحلیلگر اقتصاد دیجیتال

آیا استارلینک به سرنوشت ماهواره مبتلا خواهد شد؟

ما به عنوان منتقد یا مشوق خوشمان بیاید یا نه، باید بدانیم برای استارلینک هم همین اتفاق خواهد افتاد.قطعاً قیمت سرویس اینترنتی ماهواره‌ای در آینده نه‌چندان دور پایین می‌آید.استارلینک یکی از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و معروف‌ترین است.

نگاهی به تب و‌ تاب استارلینک
دایره زنگی ۲

صدف صمیمی با مشورت نیما نامداری، تحلیلگر اقتصاد دیجیتال، این سوال و موضوع را مطرح و تبیین کرده که، آیا استارلینک به سرنوشت ماهواره مبتلا خواهد شد؟

دبستانی بودم که چندباری پلیس به آپارتمان ما و آپارتمان‌های محل حمله کرد و قفل پشت‌بام را شکست تا بتواند دیش‌های نصب‌شده را توقیف کند.


در آن ایام به تناوب هر روز عده‌ای از نیروی انتظامی به یکی از ساختمان‌ها رفته و چند دیش را از پشت‌بام به زمین پرتاب می‌کردند.
اما به چشم من خردسال هیچ وقت تعداد بشقاب‌های فلزی بر پشت‌بام‌ها کم نشد. هنوز هم سنت نصب دیش‌های ماهواره‌ای با وجود «ممنوعیت» و «غیرقانونی بودنشان» پابرجاست.

باز هم وعده های دروغین ایلان ماسک به ایرانی ها | استارلینک ایرانی چه شد پس؟

در این سال‌ها دیش‌های پشت پنجره‌ای به بازار آمد، پای دستگاه‌های جدید به خانه‌ها باز شد و حالا به جای چندین بشقاب خیلی از آپارتمان‌های چند‌واحده دیش مرکزی نصب می‌کنند.
حتی با وجود تمام ریسک‌های محتمل خیلی از محصولات ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند؛ چرا که عقیده دارند شبکه‌های ماهواره‌ای مخاطبان ایرانی بسیاری دارند.


هنوز ماجرای ممنوعیت استفاده عموم از تکنولوژی مثل ماهواره ادامه‌دار است که در چند ماه گذشته پای اینترنت‌های ماهواره‌ای به ایران باز شد و این روزها تب استارلینک همه‌گیر شده است.
منازعه امروز تنها بر سر باید یا نباید وجود استارلینک نیست.


در حالی که عده‌ای خواهان برخورد سریع قانونی با آن هستند، برخی با جدیت از ضرورت رفع موانع استفاده از این تکنولوژی یا برطرف کردن محدودیت‌های داخلی مانند فیلترینگ (در جهت بی‌نیازی از اینترنت ماهواره‌ای) سخن می‌گویند.
کلیت ماجرای استارلینک و ماهواره آنقدر شبیه به هم است که می‌توان بر این روزهای داغ استارلینکی در ایران نام «دایره زنگی۲» گذاشت.


بیایید داستان استارلینک را از این منظر نگاه کنیم که موضوع فقط یک توسعه فناوری نیست. مثل هر سرویس دیگری که رایج می‌شود، سرویس‌دهنده‌های جهانی برای آن شکل می‌گیرد و آن سرویس‌دهنده‌های جهانی تلاش می‌کنند عرضه عمومی سرویس‌شان را اقتصادی کنند.
از آن طرف هم هرچه آنها بزرگ‌تر شوند، اتفاقاً قیمت‌ها پایین می‌آید. به دلیل اینکه استفاده‌کننده‌ها بیشتر می‌شوند، توسعه سریع‌تر اتفاق می‌افتد و هزینه تولید و توزیع اقتصادی می‌شود.


ما به عنوان منتقد یا مشوق خوشمان بیاید یا نه، باید بدانیم برای استارلینک هم همین اتفاق خواهد افتاد.
قطعاً قیمت سرویس اینترنتی ماهواره‌ای در آینده نه‌چندان دور پایین می‌آید.


استارلینک یکی از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و معروف‌ترین است؛ ولی شرکت‌های دیگر هم هستند که در ارائه سرویس اینترنت کار می‌کنند و به زودی به رقبای جدی ایلان ماسک بدل می‌شوند.
مساله کنترل دسترسی فرزندان به عهده خانواده است و قطعاً خانواده بهتر از هر کسی می‌تواند به خوبی این مسئولیت را ایفا کند و نیاز ندارد که حاکمیت به این بهانه اینترنت را فیلتر کند.

منبع : تجارت فردا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه