ارسال به دیگران پرینت

نقش اسید فسفریک در بهبود خاک و افزایش بهره‌وری محصولات

اسید فسفریک که به اختصار H3PO4 نیز نامیده می شود یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار مقوی برای خاک است. در فرمولاسیون این ماده شیمیایی عناصر متنوع مانند اکسیژن، فسفر، هیدروژن وجود دارد که تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و رشد گیاهان دارد.

نقش اسید فسفریک در بهبود خاک و افزایش بهره‌وری محصولات

اسید فسفریک که به اختصار H3PO4 نیز نامیده می شود یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار مقوی برای خاک است. در فرمولاسیون این ماده شیمیایی عناصر متنوع مانند اکسیژن، فسفر، هیدروژن وجود دارد که تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و رشد گیاهان دارد.

اسید فسفریک منبع مغذی از فسفر است که توان لازم برای رشد سریع و مناسب را در گیاه ایجاد می کند، به این ترتیب استفاده از آن می تواند باعث بهبود کیفیت خاک نیز خواهد شد. در ادامه به بررسی میزان تاثیر گذاری این ماده بر خاک و دلایل اصلی افزایش میزان بهره وری محصولات خواهیم پرداخت. علاوه بر این در صورت نیاز به دریافت اطلاعات درباره قیمت اسید فسفریک کشاورزی، می توانید با کارشناسان واحد پشتیبانی و فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.

1-1

اسید فسفریک چیست؟

گیاهان برای رشد و تکثیر موفق به شرایط خاص نیاز دارند که شامل آب، نور کافی، هوای خوب و در نهایت خاک مناسب است. بدون شک در میان موارد عنوان شده، خاک تاثیر گذاری بیشتری دارد و به نوعی می توان گفت که یک منبع تغذیه برای گیاهان به شمار می آید.

خاک مناسب برای رشد گیاه باید 3 عنصر اصلی را در خود داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها فسفر است. وجود فسفر در خاک منجر به توسعه و رشد سلولی، تولید میوه و بذر، تولید انرژی و .... خواهد شد، به همین دلیل می توانید از این عنصر معجزه گر برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی استفاده نمایید.

اسید فسفریک یک ماده آماده فسفر برای استفاده در کودهای فسفر است که معمولا از آن در کشت انواع محصولات کشاورزی استفاده می شود. کود های حاوی اسید فسفریک به نوعی تقویت کننده هستند و به راحتی می توانند میزان باروری و تکثیر را تا دو برابر افزایش دهند. برای استفاده بهتر و دریافت نتیجه مناسب، می بایست از مقدار تعیین شده 30 تا 45 لیتر برای برای هز هکتار استفاده نمود.

1-2

چرا باید از اسید فسفریک استفاده کنید؟

اسید فسفریک جز اصلی ترین مواد مورد نیاز برای رشد گیاه است که وجود آن در کود های تقویت کننده الزامی بوده و باید به طور میانگین از آن استفاده نمایید. بدون شک قوت گرفتن خاک باعث بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نیز خواهد شد، به همین دلیل است که استفاده از کود های حاوی فسفر به شدت توصیه می شود. از دیگر مزایای استفاده از این ماده در کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·   کاهنده قوی PH خاک است که این امر منجر به افزایش قدرت گیرندگی و جذب مواد غذایی دارد

·   به دلیل وجود منبع سرشار از فسفر در این ترکیب، حجم زیادی از این عنصر جذب گیاه می شود

·   با تقویت گیاه منجر به افزایش ریشه زایی آن خواهد شد و ماندگاری و استحکام ریشه را بالا می برد

·   وجود اسید فسفریک در هر کود شیمیایی منجر به افزایش بیشتر فسفر نسبت به محصولات مشابه می شود.

·   این ترکیب عاری از هرگونه مواد سوزاننده است و با جذب قوی و پرسرعت، تاثیرات مثبت و سریع خواهد داشت.

با توجه به موارد عنوان شده می توان گفت که اسید فسفریک در افزایش بهره وری و بهبود خاک تاثیرات بسیار زیادی دارد. این ماده علاوه بر افزایش خاک، بر روی عملکرد ریشه و میزان جذب مواد مغذی نیز تاثیرات قابل توجهی دارد که کیفیت محصولات تولید شده را به حد اعلا می رساند.

بهترین زمان استفاده از اسید فسفریک

یکی از مهم ترین نکات در حین استفاده از انواع کود و ترکیبات شیمیایی، بازه زمانی مشخص برای استفاده از آن است. برای اینکه کود شیمیایی بتواند تاثیرات مثبت فراوان داشته باشد باید در بازه زمانی خاص به خورد گیاه و ریشه آن رود. بنا بر تجارب و تحقیقات کارشناسان حرفه ای، بهترین زمان برای استفاده از اسید فسفریک، فصل بهار است. در این زمان ریشه گیاهان در بهترین حالت ممکن قرار دارند و میزان جذب خام نیز بسیار بالا است.

اگر باغدار هستید می توانید از این کود شیمیایی در فروردین ماه و در زمان آب استارت استفاده نمایید، این فرمول فوق العاده تاثیر زیادی در افزایش توان گیاهان و درختان در برای میوه دهی خواهد داشت. برای زمین های زراعی نیز می توانید از این ترکیب معجزه گر استفاده نمایید، بازه زمانی مشخص شده برای بخش های کشاورزی درست در زمان سبز شدن گیاه است، می توانید حداقل دو هفته پس از انتقال نشا به زمین نیز از این ترکیب استفاده نمایید.

1-3

چگونه می توان تشخیص داد که خاک به فسفر نیاز دارد؟

از دیگر مباحث مهم درباره استفاده از فسفریک اسید در کشاورزی این است که از چه راهی می توان فهمید که میزان فسفر خاک کم است؟ شکل ظاهری گیاهان مهم ترین معیار برای شناسایی احوالات درونی آن است. گیاهانی که مواد معدنی و عناصر مورد نیاز خود را دریافت نموده اند از نظر ظاهری بسیار قوی به نظر می آیند این در حالی است که گیاهان ضعیف و زرد رنگ نشان از فقر عنصر در گیاه دارد. برای شناسایی میزان نیاز گیاهان به فسفر باید به موارد زیر توجه کنید:

·   ایجاد تغیرات غیر طبیعی رنگ در گیاهان

·   ضعف و کم حالی گیاه در ناحیه ساقه و برگ

·   به حداقل رسیدن میزان گلدهی گیاه و عدم تولید میوه یا تولید میوه های بسیار ضعیف و کوچک

سخن پایانی

تاثیر استفاده از اسید فسفریک در کیفیت رشد گیاهان و محصولات کشاورزی یک امر غیر قابل انکار است. وجود فسفر در این ترکیب شیمیایی راز محبوبیت آن در میان کشاورزان و باغداران است زیرا عملکرد آن به گونه ای است که دقیقا نیاز گیاه و محصولات کشاورزی را برآورده می سازد.

کمبود هر گونه ماده مغذی در گیاهان عامل اصلی ضعف در رشد آن ها به شمار می آید به همین دلیل است که باید از کودهای شیمیایی متفاوت استفاده نمود. اگر اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید، پیشنهاد میکنیم به مجموعه های معتبر و حرفه ای مراجعه نمایید. برخی از این مجموعه ها به صورت آنلاین فعالیت دارند و همین امر سبب دسترسی ساده به آن ها شده. با مراجعه به صفحات این مجموعه ها در رسانه های مختلف می تواند راز های نهفته درباره گیاهان و محصولات کشاورزی را کشف کنید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه