ارسال به دیگران پرینت

تب | تب دنگی

شیوع گسترده تب دنگی در ایران | زنگ خطر در جنوب و جنوب شرق کشور

دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از افزایش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در کشور خبر داد.

شیوع گسترده تب دنگی در ایران | زنگ خطر در جنوب و جنوب شرق کشور

ردپای تب دنگی در ایران

دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از افزایش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در کشور خبر داد. براساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک، از ابتدای سال تا ۱۸ شهریور ماه، بیش از ۱۸۴ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

دکتر عرشی با اشاره به اینکه اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور را دارند، گفت: بیش از ۱۳۰ مورد از مبتلایان، سابقه سفر به امارات متحده عربی داشته‌اند. همچنین مواردی از سفر به کشورهای پاکستان، عمان و بنین نیز گزارش شده است.

وی در ادامه به موضوع نگران‌کننده انتقال محلی بیماری در برخی استان‌ها اشاره کرد و افزود: ۴۲ مورد انتقال محلی تب دنگی ثبت شده است که ۱۱ مورد آن در بندر لنگه و ۳۱ مورد دیگر در چابهار شناسایی شده‌اند. این نشان می‌دهد که بیماری در برخی مناطق کشور ریشه دوانده و به صورت محلی در حال گسترش است.

پشه آئدس در گلدان ها هم تخمگذاری می‌کند! | جدیدترین توصیه ها برای مقابله با پشه آئدس و تب دنگی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره چگونگی شناسایی موارد وارداتی بیماری توضیح داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و بسیاری از استان‌های دیگر موفق به شناسایی بیماران با سابقه سفر به خارج از کشور شده‌اند.

دکتر عرشی همچنین درباره میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری گفت: متأسفانه تاکنون یک مورد مرگ ناشی از تب دنگی گزارش شده است.

در خصوص گسترش پشه آئدس، ناقل بیماری تب دنگی، دکتر عرشی اظهار داشت: پشه آئدس اجیپتی در مناطق جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر و همچنین در برخی مناطق شمالی کشور شناسایی شده است. همچنین پشه آئدس آلبوپیکتوس در استان‌های شمالی کشور نیز مشاهده شده است.

وی در پایان بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: با توجه به گسترش پشه ناقل بیماری در مناطق مختلف کشور، ضرورت دارد تا مردم و مسئولان اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری را جدی بگیرند.

 

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه