ارسال به دیگران پرینت

خلاصه اخبار | خلاصه اخبار ۲۱ شهریور

خلاصه اخبار نیم روزی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروز

خلاصه اخبار گوناگون امروز را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید .

خلاصه اخبار نیم روزی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ | خلاصه اخبار امروز

خلاصه اخبار 

خلاصه اخبار گوناگون امروز را در سایت ۵۵ آنلاین میخوانید .

برخورد فیزیکی با بدحجابان در خیابان توجیه قانونی ندارد

دادستان کل کشور:

اقدامات زیادی در خصوص بی‌حجابی یا بدحجابی انجام شده اما باز هم هست و تعطیل نشده است.مکررا گفتیم بحث اقدام قضایی، پایان خط است و ابتدا باید از طریق ارشاد و نهی از منکر اقدام شود.کسی حق ندارد در خیابان با کسی برخورد فیزیکی داشته باشد.تمرد از دستور پلیس جرم است و فرد مجرم تعقیب و مواخذه می‌شود.کسی حق ندارد ولو فردی مرتکب جرم می‌شود در خیابان برخورد ناشایست داشته باشد.

آمار عجیب تخلفات شبانه پایتخت نیمه اول سال ۱۴۰۳

سرهنگ طریقت، سرکلانتر شب پلیس راهور تهران: بیش از ۷۵۳ هزار فقره اعمال قانون و جریمه توسط خودروها در تخلفات شبانه رخ داده است

جوادی یگانه، جامعه شناس: هنوز نشانه‌ای از توجه دولت به خواست‌های ۵۱ درصدی که رای ندادند، دیده نمی‌شود

فهرست مشاغل دولتی که از این پس نیاز به گزینش ندارند را اعلام کنید

محمدرضا جوادی یگانه جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران نوشت:

هنوز هیچ نشانه‌ای از توجه دولت به خواست‌های ۵۱ درصدی که رای ندادند، دیده نمی‌شود. یکی از نقاط شروع، اعلام فهرست مشاغل دولتی است که «از این پس» نیاز به گزینش ندارد. بسیاری از مشاغل عادی کارکنان دولت، فقط نیازمند کسب شرایط عمومی احراز است و نیاز به کشف اطلاعات شخصی بیشتر ندارد.

تجمع و اعتراض رانندگان تاکسی های برقی ؛ این بار مقابل شورای شهر تهران

راز چرخش ۱۸۰‌درجه‌ای درباره افغان‌ها / چه شد که ناگهان همه طرفدار اخراج اتباع بیگانه شدند؟

وقتی که ماجرای افغان‌ها و ورود و حضورشان در ایران به یک دغدغه عمومی تبدیل شد و البته این دغدغه تا همین امروز هم ادامه دارد. در این حدود یک سال چه اتفاقی افتاده که باعث شده چنین چرخشی در سیاست عمومی کشور به وجود بیاید؟

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که باعث چرخش در سیاست ایران شد آن فاجعه بود. فاجعه‌ای که نشان داد وضعیت فعلی استقرار اتباع بیگانه در ایران می‌تواند منجر به خطرات امنیتی بزرگی شود.

حساسیت عمومی

مثلا ناگهان از شهر میبد یزد خبر می‌رسد که شهر درگیر اعتراضات یا شاید بتوان گفت شورش‌هایی علیه مهاجران افغان شده است. مشابه این خبر چندی قبل از میبد از یکی از شهرهای قزوین نیز به گوش رسید. اعتراضات این چنینی، چیزی نیست که حاکمیت بتواند آن را تحمل کند.

جرایم

بدون اینکه بخواهیم همه اتباع افغان را مجرم بدانیم باید بگوییم که حساسیت عمومی روی جرایم ارتکابی این گروه بالاست.

موالید بالا

یکی از نگرانی‌های مردمی که کم کم در حاکمیت نیز رسوخ کرد مسئله موالید بالای اتباع افغان بود.

یارانه پنهان

یکی از مسایلی که به خصوص ظاهرا برای دولت غیرقابل تحمل شده یارانه‌ای است که به این اتباع تعلق می‌گیرد.

عرضه و تقاضا

و در نهایت باید به مسائل اقتصادی اشاره کرد. پیش از این معمولا گفته می‌شد که اتباع افغان باعث به هم خوردن تعادل در بازار کار ایران می‌شوند چون مشاغل کارگری ساده را با قیمتی ارزان‌تر قبول می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که ایرانیان این مشاغل را داشته باشند .

خطر دور زدن مراجع ۴ گانه در انتخابات کانون وکلا

هفته اول شهریورماه اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده انتخابات سی‌وسومین دوره هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز منتشر شد. در بین اسامی تایید صلاحیت‌شده نام‌های بسیار پرحاشیه‌ای به چشم می‌خورد. تایید صلاحیت این افراد این پرسش را به همراه داشته که در دادگاه عالی قضات که اختیار بررسی صلاحیت نامزدهای هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری را برعهده دارد، چه اتفاقی رخ داده است؟

تا پیش از انتخابات سال جاری که قرار است مهرماه به‌صورت الکترونیکی برگزار شود، پرونده صلاحیت‌سنجی نامزدهای انتخابات هیات‌مدیره همواره در شعبه اول دادگاه عالی قضات مورد بررسی قرار می‌گرفت اما مرداد سال گذشته ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات تغییر کرد. در دوره‌های پیشین دادگاه با این استدلال که او نیز همانند هیات‌های اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت‌ها موظف به اخذ استعلام از مراجع چهارگانه است و بر این مبنا نتایج صلاحیت‌ها را اعلام کند، عمل می‌کرد.شعبه دوم اما با استدلالی دیگر به این پرونده‌ها ورود کرد. به اعتقاد این شعبه مرجع بررسی صلاحیت نامزدهای هیات‌مدیره کانون، هیات اجرایی و هیات نظارت شورای نگهبان نیست و دادگاه انتظامی قضات است. لذا با توجه به اینکه مرجع بررسی صلاحیت دادگاه است و قاضی می‌بایست رای نهایی را بدهد از نظر او استعلامات مراجع چهارگانه صرفا جهت اطلاع است و قاضی مکلف به بها دادن به آن نیست.یعنی اگر مراجع  چهارگانه اعلام کنند که فلان فرد از جهت سیاسی یا اخلاقی در لیست قرمز است قاضی با علم خود این موضوع را بررسی می‌کند و اگر به این جمع‌بندی رسید که این استعلام درست و منطقی است به آن بها می‌دهد و اگر نرسید استعلام لازم‌الاتباع نیست.شعبه اول اما چنین نظری را از منظر حقوقی زیر سوال می‌برد و ضمن تایید اینکه شعبه‌ای از دادگاه عالی انتظامی قضات است اما به اعتقادش اگر چه در دادگاه نظر کارشناس و گزارش ضابط لازم‌الاتباع نیست و علم قاضی ملاک است اما در تایید صلاحیت کاندیداهای هیات‌مدیره کانون، شعبه شأن قضایی ندارد و این شأن اداری است. 

بورس منفی شد؛ فرابورس مثبت

بازار سرمایه امروز در روز پایانی کاری هفته منفی شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش ۴۱۳۷ واحد به رقم دو میلیون و ۸۴ هزار واحد رسید.

«اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» در کاخ نیاوران

جدیدترین اُپرای پرواز همای ۲۷ شهریور ماه با تغییراتی در دکور و ارکستر سازهای زنده، در کاخ نیاوران روی صحنه خواهد رفت.جدیدترین اجرای پرواز همای خواننده موسیقی سنتی ایرانی به آهنگسازی و کارگردانی خود او، سه‌شنبه ۲۷ شهریور ماه روی صحنه می‌رود و بلیت فروشی آن از طریق سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» انجام می‌شود.در این اجرا پرواز ‌همای، نادر ‌فلاح، امیر ‌کربلایی‌زاده، آرزو ‌نبوت، محمدحسین ‌صفری، آیدا ‌اشجعی، پیمان ‌رضوی، لاله کریمی و... نقش آفرینی می‌کنند.این اپرا به روایت داستان محاکمه رامشگران و شاعران در دوره شاه تهماسب صفوی و سرنوشت غم انگیز مسیحی آواز خوان و رامشگران و شاعران در دوران شاه تهماسب صفوی و داستان عاشقانه‌اش با شیدا دختر شاه تهماسب که موجب خشم علما شد، می‌پردازد.

وزارت صمت اعلام کند ارز تخصیصی بانک مرکزی را به چه کسی داده است؟

رئیس انجمن تلفن همراه ایران:

ارزهای سال گذشته به وزارت صمت تحویل شد. یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ارز هم در امسال برای تخصیص به صنعت تلفن همراه به وزارت صمت داده شده است.وزارت صمت آمار دهد که این میزان ارز تخصیص شده توسط بانک مرکزی را به چه کسی داده است؟منشاء ارز صنعت موبایل ارز حاصل از صادرات دیگران خواهد بود.

شباهت عضو جدید دولت به خانم بازیگر!

وزیر راه و شهرسازی به تازگی نسرین وزیری را به عنوان مدیر روابط عمومی جدید وزارت راه و شهرسازی منصوب کرد. آنچه در این باره مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته، شباهت چهره این خانم روزنامه‌نگار به طناز طباطبایی (بازیگر مشهور) است.

افزایش ۵ درصدی وسواس در ایران بعد از دوران کرونا

علیرضا شفیعی یزدی روانشناس اجتماعی:

افزایش ۵ درصدی وسواس در ایران بعد از دوران کرونا شاهد هستیم.مراقب رفتارهای کودکانی که در دوره کرونا دنیا آمدند باشید تا به دلیل آموزه های آن دوران، دچار انواع وسواس نشوند. مراقب باشید منزوی نباشند و از جمع دوری نکنند.اگر دقت نکنیم، در آینده با کودکانی مواجه شویم که از حضور در جمع، بازی با همسن و سالان  خود و تعامل، صرفا به این دلیل که نگران آلودگی یا به خطر افتادن سلامتی  هستند، خودداری می‌کنند. نشانه های آن نیز مربوط به کاهش ارتباطات فیزیکی، ترس از آلودگی، شست و شوی مداوم دست ها و... است.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه