ارسال به دیگران پرینت

تحریف آمار زایمان | تحریف آمار زایمان اتباع

تحریف آمار زایمان اتباع غیرایرانی در کرج واقعیت دارد یا خیر؟ | نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی؟

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه «نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی است»، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، داود زارع، توضیحاتی ارائه داد که نشان می‌دهد این آمار به‌طور نادرست منتقل شده است.

تحریف آمار زایمان اتباع غیرایرانی در کرج واقعیت دارد یا خیر؟ | نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی؟

تحریف آمار زایمان اتباع غیرایرانی در کرج: واقعیت یا اغراق؟

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه «نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی است»، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، داود زارع، توضیحاتی ارائه داد که نشان می‌دهد این آمار به‌طور نادرست منتقل شده است. بر اساس اطلاعات دقیق‌تر، وی اعلام کرد که بالغ بر ۷۳ درصد از زایمان‌ها سزارین بوده و از این تعداد، بیش از ۵۰ درصد مربوط به اتباع غیرایرانی است.

  • شماری از مطبوعات و سایت‌های خبری به نقل از داود زارع، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، نوشتند: «نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی است.»
  • این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی از صفحات اینستاگرامی این خبر را با عناوینی همچون «آمار هولناک» و «فاجعه بزرگ» بازنشر کردند.
  • خبرگزاری تسنیم در خبر مربوط به نشست داود زارع به نقل از او نوشته که «بالغ بر ۷۳ درصد زایمان سزارین بوده است و از این زایمان‌های سزارین بالغ بر از ۵۰ درصد مربوط به اتباع بوده است.»
  • اما حتی همین روایت متفاوت تسنیم از خبر منتشر شده از سوی دیگر رسانه‌ها و صفحات مجازی، دقیق و درست نیست.
  • بر اساس آنچه در وب سایت اداره کل بیمه سلامت استان البرز منتشر شده، داود زارع ضمن اشاره به اینکه «بالغ بر ۷۳ درصد زایمان های استان با عمل سزارین اتفاق افتاده است»، توضیح داده که «در یکی از بیمارستان‌های البرز بالغ بر ۵۰ درصد این زایمان‌ها توسط اتباع اتفاق افتاده است.»
  • آن یک بیمارستان مورد نظر مدیر کل بیمه سلامت استان البرز، بیمارستان کمالی است که به گفته زارع، یک بیمارستان دولتی است و برابر هماهنگی‌های استان اتباع خارجی جهت انجام زایمان به این بیمارستان ارجاع می شوند.
  • در واقع آمار مدیرکل فقط درباره سهم اتباع خارجی از زایمان‌های سزارینی سال ۱۴۰۲، در تنها بیمارستانی است که در استان البرز برای این افراد در نظر گرفته شده است و نه تمام زایمان‌های استان البرز طی سال ۱۴۰۲.
  • ضمن آنکه این مقام بیمه سلامت استان البرز بدون تفکیک ملیت و بیان جزییات از سهم اتباع خارجی یاد می‌کند که می‌تواند شامل افغانستانی‌ها یا دیگر غیر ایرانیان ساکن در استان هم بشود.

 «نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی است.»

نرخ اقامت اتباع افغان در ایران | هر افغانی چقدر می ارزد ؟

این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی از صفحات اینستاگرامی این خبر را با عناوینی همچون «آمار هولناک» و «فاجعه بزرگ» بازنشر کردند.

اما خبری که خبرگزاری تسنیم از این نشست منتشر کرده‌، نشان می‌دهد که خبر و نقل قول بازنشر شده از مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، چندان دقیق نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داود زارع در این نشست که روز هفتم شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، گفته: «از کل زایمان‌هایی که در استان البرز در سال گذشته انجام شده، بالغ بر ۷۳ درصد زایمان سزارین بوده است و از این زایمان‌های سزارین بالغ بر از ۵۰ درصد مربوط به اتباع بوده است.»

استان البرز یا فقط یک بیمارستان؟

اما حتی همین خبر تسنیم هم که تفاوت‌های مهم و عمده‌ای با آنچه از زارع نقل شده دارد، جمله دقیقی نیست.

بر اساس آنچه وب سایت اداره کل بیمه سلامت استان البرز از نشست مدیرکل این اداره منتشر کرده و جزییات بیشتری از این جلسه را در بر می‌گیرد، داود زارع ضمن اشاره به اینکه «بالغ بر ۷۳ درصد زایمان های استان با عمل سزارین اتفاق افتاده است.» توضیح می‌دهد که «در یکی از بیمارستان‌های البرز بالغ بر ۵۰ درصد این زایمان‌ها توسط اتباع اتفاق افتاده است.»

این مقام اداره کل بیمه سلامت استان البرز، از بیمارستان کمالی نام می‌برد که به گفته او «یک بیمارستان دولتی است و برابر هماهنگی‌های استان، اتباع خارجی جهت انجام زایمان به این بیمارستان ارجاع می‌شوند.»

این جمله اساسا با آنچه از زارع در رسانه‌ها نقل شده، ارتباطی ندارد.

ما تا زمان انتشار این فکت‌چک، به صدا یا تصویر این جلسه دسترسی نداریم اما می‌دانیم آنچه در رسانه‌ها منتشر شده با آنچه به صورت رسمی در سایت بیمه سلامت البرز دیده می‌شود، یکسان نیست.

بر اساس آنچه در سایت رسمی آمده، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، تنها درباره آمار زایمان‌های سزارین یک بیمارستان (بیمارستان کمالی) از کل بیمارستان‌های استان البرز سخن گفته است.

حتی همین سهم ۵۰ درصدی اتباع خارجی از زایمان‌های سزارینی بیمارستان کمالی در سال ۱۴۰۲ به این دلیل رقم خورده که بنا به گفته داود زارع، اصولا تمام اتباع خارجی ساکن استان البرز برای امر زایمان به همین یک بیمارستان ارجاع می‌شوند.

ضمن آنکه آن چیزی که مدیرکل بیمه سلامت استان البرز گفته، عبارت «اتباع» است اما در شماری از رسانه‌ها به شکل دیگری منعکس شده و به افغان‌ها یا افغانستانی‌ها تغییر داده شده اس

جمع‌بندی

شماری از مطبوعات و سایت‌های خبری به نقل از داود زارع، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز، نوشتند: «نیمی از زایمان‌های کرج متعلق به مادران افغانستانی است.»

خبرگزاری تسنیم در خبر مربوط به نشست داود زارع به نقل از او نوشته که «بالغ بر ۷۳ درصد زایمان سزارین بوده است و از این زایمان‌های سزارین بالغ بر از ۵۰ درصد مربوط به اتباع بوده است.»

اما حتی همین روایت متفاوت تسنیم از خبر منتشر شده از سوی دیگر رسانه‌ها و صفحات مجازی دقیق و درست نیست.

بر اساس آنچه در وب سایت اداره کل بیمه سلامت استان البرز منتشر شده، داود زارع ضمن اشاره به اینکه «بالغ بر ۷۳ درصد زایمان های استان با عمل سزارین اتفاق افتاده است.» توضیح داده که «در یکی از بیمارستان‌های البرز بالغ بر ۵۰ درصد این زایمان‌ها توسط اتباع اتفاق افتاده است.»

این بیمارستان، بیمارستان کمالی است که به گفته زارع، اتباع خارجی جهت انجام زایمان به این بیمارستان ارجاع می‌شوند.

ضمن آنکه این مقام بیمه سلامت استان البرز بدون تفکیک ملیت و بیان جزییات، از سهم «اتباع خارجی» یاد می‌کند که می‌تواند شامل افغانستانی‌ها یا دیگر غیر ایرانیان ساکن در استان هم بشود.

بنابراین این ادعای رسانه‌ها و مطبوعات که نیمی از زایمان‌های کرج، متعلق به مادران افغانستانی است، از فکت‌نامه نشان «شاخ‌دار» می‌گیرد.

 

 

منبع : فکت نامه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • P ارسالی در

      واقعیت دارد متاسفانه زنه پنجاه سالشه حامله است. اخراجشان کنید برن کشور خودشون هرکاری میخوان بکنن.ما دیگه نون اب برای خودمون هم نداریم.

    • علی فرد ارسالی در

      با سلام و سپاس از روشنگری رسانه وزین خبرآنلاین و سرکار خانم ساغر نوری که به درستی تحلیل فرمودند.
      از این که مسئولانه واکنش نشان دادید بی نهایت سپاسگزارم.
      روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان البرز

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه