ارسال به دیگران پرینت

رابطه تکنولوژی با رابطه

آسیب های عجیب تکنولوژی به رابطه | در عصر تکنولوژی چگونه رابطه سالم داشته باشیم ؟

تأثیر فناوری بر روابط انسانی یکی از مباحثی است که در دنیای مدرن اهمیت بسیاری پیدا کرده است. با پیشرفت‌های سریع در زمینه‌های ارتباطات و اطلاعات، فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده و تأثیرات گسترده‌ای بر نحوه ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر داشته است. از یک سو، ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و ویدئوکنفرانس‌ها امکان برقراری ارتباط سریع و آسان را فراهم کرده‌اند و مرزهای زمانی و مکانی را کمرنگ کرده‌اند. اما از سوی دیگر، همین فناوری‌ها می‌توانند چالش‌هایی مانند کاهش ارتباطات عمیق و فردی، وابستگی بیش از حد به ابزارهای دیجیتال و حتی احساس انزوای اجتماعی را به همراه داشته باشند. در این مقدمه، به بررسی ابعاد مثبت و منفی تأثیر فناوری بر روابط انسانی پرداخته ایم .

آسیب های عجیب تکنولوژی به رابطه | در عصر تکنولوژی چگونه رابطه سالم داشته باشیم ؟

تاثیر تکنولوژی بر رابطه

تأثیر فناوری بر روابط انسانی یکی از مباحثی است که در دنیای مدرن اهمیت بسیاری پیدا کرده است. با پیشرفت‌های سریع در زمینه‌های ارتباطات و اطلاعات، فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده و تأثیرات گسترده‌ای بر نحوه ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر داشته است. از یک سو، ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و ویدئوکنفرانس‌ها امکان برقراری ارتباط سریع و آسان را فراهم کرده‌اند و مرزهای زمانی و مکانی را کمرنگ کرده‌اند. اما از سوی دیگر، همین فناوری‌ها می‌توانند چالش‌هایی مانند کاهش ارتباطات عمیق و فردی، وابستگی بیش از حد به ابزارهای دیجیتال و حتی احساس انزوای اجتماعی را به همراه داشته باشند. در این مقدمه، به بررسی ابعاد مثبت و منفی تأثیر فناوری بر روابط انسانی پرداخته ایم ‌

مهم نیست که چقدر رابطه‌تان سالم باشد، کافی است که یک یا دو عات بد در مورد استفاده از تکنولوژی داشته باشید تا رابطه‌تان آسیب ببیند. خوشبختانه اگر مشکلات و دشواری‌های عشق‌ورزی در عصر دیجیتال را بدانید، می‌توانید راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آن‌ها پیدا کنید.تکنولوژی سویه‌های تاریکی برای روابط عاشقانه دارند اما می‌تواند چالش‌های منحصربه‌فردی برای آزمودن رابطه نیز باشد. مهم نیست که تازه ازدواج کرده‌اید یا چندین دهه از ازدواج‌تان می‌گذرد، مهم این است که نقش تکنولوژی در پیوندها و ارتباطاتتان را درک کنیدهمچنین مهم نیست که چقدر رابطه‌تان سالم باشد، کافی است که یک یا دو عات بد در مورد استفاده از تکنولوژی داشته باشید تا رابطه‌تان آسیب ببیند. درست است که حس حسادت و مشکلات مربوط به ارتباط قبل از وجود گوشی‌های هوشمند یا رسانه‌های اجتماعی نیز وجود داشتند، اما تکنولوژی باعث شده که این مشکلات بزرگ‌تر شوند.

خوشبختانه اگر مشکلات و دشواری‌های عشق‌ورزی در عصر دیجیتال را بدانید، می‌توانید راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آن‌ها پیدا کنید. همچنین می‌توانید به شکلی کنشگرانه روش‌هایی برای استفاده از تکنولوژی پیدا کنید به قوی‌تر و غنی‌تر شدن رابطه‌تان کمک کنند نه اینکه مانعی برای شکوفایی آن باشند. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا مسائلی که زوج‌ها به واسطه تکنولوژی با آن مواجه می‌شوند و راه‌حل‌های آن را با شما در میان بگذاریم:

خرابی‌های ارتباطی

در عصری که پیام متنی و رسانه‌های اجتماعی بسیار معمول و هنجار هستند، سوء تفاهم‌های ارتباطی می‌تواند تبدیل به تله شود. ارتباطات متنی فاقد شفافیت ارتباطات چهره به چهره است و می‌تواند منجر به سوء تفاهم شود. حتی یک پیام ساده مثل «یادت موند شیر بگیری؟» وقتی با لحن درست ادا نشود می‌تواند به روش‌های متفاوت درک شود.

راه حل: برای صحبت درباره مسائل مهم ارتباط چهره به چهره را در الویت قرار بدهید. پیام‌های مثبت متنی زیاد بفرستید تا لحن‌تان مثبت‌تر تفسیر شود. قبل از ارسال پیام آن را بخوانید و توجه کنید که چطور ممکن است توسط شریک زندگی‌تان که از احساسات لحظه‌ای‌تان اطمینان ندارد، تفسیر شود و اگر لازم بود آن را ویرایش کنید.

حسادت رسانه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، با اینکه برای حفظ ارتباط عالی هستند، می‌توانند حسادت را تحریک کنند. مشاهده کسانی که شریک زندگی شما دنبال می‌کند، خواندن نظراتی که برای دیگران می‌گذارد و مشاهده تعاملات آن‌ها با دیگران در این فضا می‌تواند حس ناامنی ایجاد کند. ممکن است وسوسه شوید که در این فضا از شریک عاطفی‌تان جاسوسی کنید اما جاسوسی کردن فقط باعث از بین رفتن اعتماد دو طرفه می‌شود.

راه حل: حتمام مرزهای شفاف تعریف کنید و درباره رفتارهای پذیرفته‌شده در این فضا با هم صحبت کنید. به طور مرتب درباره هر نوع نگرانی‌ با هم حرف بزنید و به همدیگر درباره تعهدات‌تان اطمینان بدهید. درباره انتظارات‌تان درباره موضوعاتی که می‌تواند خصوصی بماند و رازهای ناسالم صحبت کنید. شفافیت و اعتماد کلید پیش‌گیری از سوء تفاهم‌ها است.

نگرانی‌های حریم خصوصی

 

عصر دیجیتال چالش‌های مربوط به حریم خصوصی خاص خود را دارد. اختلاف نظر درباره به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در فضای آنلاین می‌تواند بین زن و شوهرها و شرکای عاطفی تنش ایجاد کند. مثلا یک طرف رابطه ممکن است علاقه داشته باشید جزییات یک سفر، خرید تازه یا مسائل خانوادگی را در فضای آنلاین به اشتراک بگذارد اما طرف دیگر دلش بخواهد همه این مسائل را خصوصی نگه دارد.

راه حل: حتما درباره سطح راحتی‌تان در استفاده از فضای آنلاین با شریک عاطفی‌تان گفت‌وگو کنید. حتما به تصمیم‌ها و وضعیت خصوصی شریک عاطفی‌تان احترام بگذارید. باید هر دو طرف درک متقابلی درباره مرزها داشته باشید و بعد به مرزهای هم احترام بگذارید. این امر برای اعتماد ضرورت دارد.ابزار ارتباطی نسبت به زمان با هم بودن الویت پیدا می‌کنند

بسیاری از آدم‌ها ایمیل‌ کاری‌شان را از خانه چک می‌کنند یا بخشی از کارشان که مانده را با لپ‌تاپ در خانه تمام می‌کنند. وقتی کار به محیطی که به صورت سنتی متعلق به خانواده است راه پیدا می‌کند، بسیاری از زوج‌ها در می‌یابند که روابط‌شان در مقابل درخواست کارفرماها رنگ می‌بازد.

راه حل: حتما منطقه زمانی بدون تکنولوژی برای خودتان تعریف کنید. مثلا در موقع صرف غذا یا در اتاق خواب از تکنولوژی استفاده نکنید و فقط روی هم تمرکز کنید. در فعالیت‌هایی مشارکت کنید که نیازی به صفحات نمایش ندارند تا ارتباط‌تان قوی‌تر شود. به هم وقت بدون حواس‌پرتی اختصاص دهید تا صمیمیت و پیوندتان تقویت شود.

خیانت دیجیتالی

اینترنت گاهی می‌تواند مسیرهای ارتباطی‌ای باز کند که می‌توانند مرزهای ما را مخدوش کنند و به خیانت منجر شوند. اینترنت یعنی شما با یک کلیک به کلی آدم دسترسی دارید که به دنبال روابط عاشقانه هستند. برای همین ارتباط دوباره با شرکای سابق عاطفی یا عشق‌ورزی‌ با یک آشنا کار ساده‌تری می‌شود.

راه حل: حتما با شریک عاطفی‌تان درباره آنچه خیانت محسوب می‌شود صحبت کنید و مرزهایی برای تعاملات آنلاین تعریف کنید. درباره مسائل خاص، مثل انتظاراتی که درباره ارتباط با عشق‌ها و روابط سابق دارید با هم صحبت کنید. مشخص کنید که اگر احیانا او پیام‌های عاشقانه‌ای از طرف رابطه قبلی‌اش دریافت کرد تا کجا می‌توانید در این ارتباط مشارکت کند. درک کردن و احترام گذاشتن به مرزهای یکدیگر برای پیشگیری از مشکلات بعدی ضرورت دارد.

فابینگ

فابینگ یا نادیده گرفتن شریک عاطفی به نفع ابزار دیجیتالی می‌تواند رضایت از رابطه را در گذر زمان کاهش دهد. صحبت کردن با کسی که یک لحظه چشم از گوشی برنمی‌دارد یا غذا خوردن در رستوران درحالیکه شریک عاطفی‌تان مدام سرش توی گوشی است، کلافه‌کننده است. اما به راحتی می‌تواند تبدیل به عادتی شود که حتی متوجه نشوید چه آثار زیان‌باری برای رابطه دارد. رابطه

راه حل: درباره استفاده از گوشی بسیار ذهن‌آگاه باشید. به خصوص وقتی قرار است اوقاتی را با هم بگذرانید گوشی را آگاهانه کنار بگذارید. آگاهانه تلاش کنید گوشی را کنار بگذارید و همه حواس‌تان را به شریک زندگی‌تان بدهید. همین رفتار ساده می‌تواند تعهده شما را تقویت کند و باعث شود که مایه افتخار همدیگر باشید. اگر شریک عاطفی‌تان شما را نادیده می‌گیرد، نگرانی‌های‌تان در این مورد را با او در میان بگذارید و از او بخواهید اوقات گوشی-ممنوع تعریف کند.

عادات متفاوت استفاده از تکنولوژی

زوج‌ها اغلب ترجیحات و عادت‌های متفاوتی برای استفاه از تکنولوژی دارند که می‌تواند با هم اصطکاک پیدا کند. اگر شریک شما در طول روز از چت‌کردن و ارسال پیام متنی لذت می‌برد و شما وقت نداشته باشید که همیشه برای پاسخگویی به او در دسترس باشید، ممکن است دچار مشکل شوید. یا اگر ترجیح می‌دهید که صبر کنید تا به خانه برسید و درباره مشکلات رو در رو صحبت کنید تا اینکه تلفنی اوضاع را حل و فصل کنید، ممکن است در ارتباط گرفتن با هم دچار مشکل شوید.

راه حل: دربار ترجیحات خود برای استفاده از تکنولوژی صحبت کنید و همه نگرانی‌هایتان را به اشتراک بگذارید. روی احترام گذاشتن به ترجیحات و نیازهای همدیگر کار کنید و تفاوت‌های همدیگر را بپذیرید و سعی کنید که به توازنی که برای داشتن رابطه قوی لازم است، برسید.

منبع : راهنماتو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه