ارسال به دیگران پرینت

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

ارشد ندیم، ورزشکار برجسته قوم جت: نماینده‌ای از توانایی و ایمان در المپیک ۲۰۲۴

ارشد ندیم، قهرمان پرتاب نیزه پاکستانی، در رشته‌ی ورزشی خود درخشش چشمگیری داشته است.

ارشد ندیم، ورزشکار برجسته قوم جت: نماینده‌ای از توانایی و ایمان در المپیک ۲۰۲۴

ارشد ندیم، قهرمان پرتاب نیزه پاکستانی، در رشته‌ی ورزشی خود درخشش چشمگیری داشته است. او نماینده‌ای از قوم جت است که در مناطق وسیعی از شبه قاره هند و مناطق مرزی افغانستان و ایران سکونت دارند. این قوم در شمال غربی هند، خصوصاً در پنجاب، راجپوتانا و صحرای هندوستان و همچنین در بلوچستان و دره رودخانه سند زندگی می‌کنند.

قوم جت اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و از دیرباز به عنوان بخشی از جامعه‌ی کارگری شبه قاره شناخته شده‌اند. آنها تاریخچه‌ای طولانی دارند و با ملل و اقوام دیگر از جمله میدها، بلوچ‌ها، و افغان‌ها اختلاط یافته‌اند. این اختلاط فرهنگی و قومی به جت‌ها کمک کرده است تا یک هویت متفاوت و متمایز ایجاد کنند.

در حوزه‌ی ورزش، جت‌ها به ویژه در رشته‌هایی مانند کشتی و پرتاب نیزه فعالیت دارند. ارشد ندیم با تکیه بر این پس‌زمینه، توانست در المپیک ۲۰۲۴ به فینال راه یابد و در میان پنج نفر برتر قرار گیرد. او همچنین به خاطر ارادت به حضرت علی (ع) شناخته شده است، که بیانگر ترکیبی از ایمان دینی و میراث فرهنگی در زندگی شخصی و حرفه‌ای اوست.

موفقیت ارشد ندیم نمونه‌ای از نحوه‌ی برجسته‌سازی فرهنگ و تاریخ قومی در عرصه‌های بین‌المللی است، بیانگر اینکه چگونه ورزشکاران می‌توانند نمایندگانی از فرهنگ‌های مختلف در سطح جهانی باشند.

ارشد ندیم، قهرمان پرتاب نیزه پاکستانی، علاوه بر دستاوردهای ورزشی درخشان خود، به تازگی در المپیک پاریس نیز به موفقیت بزرگی دست یافته است. او که نماینده‌ای از قوم جت است، مورد تقدیر دولت پاکستان قرار گرفته و جایزه‌ای به مبلغ 897 هزار دلار دریافت کرده است تا پاداشی باشد برای تاریخ‌سازی او در این رقابت‌ها.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در مراسمی ویژه‌ای که برای تجلیل از این ستاره دومیدانی پاکستان در اسلام آباد برگزار شد مبلغ ۱۵۰ میلیون روپیه (۵۳۸ هزار دلار) پاداش به او اختصاص داد.

شهباز شریف هنگام اعلام مبلغ جایزه اختصاص داده شده به این قهرمان المپیکی که پدرش یک کارگر روزمزد است، گفت که وی با کسب مدال طلای المپیک «لذت و شادمانی۲۵۰ میلیون پاکستانی را همزمان با جشن‌های سالروز استقلال» این کشور دو چندان کرده است.

نخست وزیر پاکستان سپس در همین راستا افزود: «امروز همه پاکستانی‌ها خوشحال هستند و روحیه کل کشور بسیار بالاست.»

این در حالیست که ساعاتی پیش از آن نیز مریم نواز، وزیر اعظم پنجاب، خود شخصا به خانه ارشد ندیم در روستایی واقع در منطقه چنو رفته و چکی به مبلغ ۱۰۰ میلیون روپیه (۳۵۹ هزار دلار) را تقدیم به او کرده بود.

خانم نواز همچنین سوئیچ یک خودروی جدید با پلاک ویژه «PAK 92.97» را به نشانه تقدیر از رکورد شکنی المپیک با انجام یک پرتاب ۹۲.۹۷ متری به ورزشکار پاکستانی تحویل داد.

مریم نواز با اشتراک عکسی به همراه ارشد ندیم و مادرش، راضیه پروین در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به جایگاهی که این ورزشکار پاکستانی به آن دست یافته، نوشت: «ارتفاعاتی که دعاهای پدر و مادر، انسان را به آنجا می‌برد.»

وزیر اعظم پنجاب اعلام کرد که پاداشی به مبلغ ۵ میلیون روپیه (۱۸ هزار دلار) نیز به سلمان اقبال، مربی ارشد ندیم اختصاص داده شده است.

ارشد ندیم که اولین طلای المپیک پاکستان را پس از ۴۰ سال برای کشورش به ارمغان آورده از کسب این موفقت ابراز خوشحالی کرد و گفت امیدوار است با حفظ شرایط بدنی بتواند از رکورد جهان در رشته پرتاب نیزه نیز عبور کند.

پاکستان پیش‌تر برای آخرین بار در بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس‌آنجلس موفق به کسب مدال طلا در مسابقات هاکی مردان شده بود.

تیم هاکی روی چمن پاکستان نیز پیش‌تر در بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون با کسب مدال برنز این رقابت‌ها، آخرین مدال المپیکی را به نام این کشور ثبت کرده بود.

پاکستان در دنیای ورزش عمدتاً به دلیل قهرمانی در مسابقات بین‌المللی کریکت شهرت داد؛ این کشور سال ۱۹۹۲ قهرمان جام جهانی کریکت شد.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه