ارسال به دیگران پرینت

فیروزکوه | مکان‌های دیدنی فیروزکوه

با زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه آشنا شوید | از تنگه واشی تا روستای سله بن +تصویر

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است که با دیواره‌های بلند و آب زلال رودخانه، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق کرده تنگه واشی است.

با زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه آشنا شوید | از تنگه واشی تا روستای سله بن +تصویر

با زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه آشنا شوید

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است که با دیواره‌های بلند و آب زلال رودخانه، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق کرده تنگه واشی است. 

وقتی نام البرز و کوهستانش را می‌شنویم بدون شک به یاد اسطوره‌های ایرانی می‌افتیم. فیروزکوه محلی است که به کوه‌های البرز مربوط می‌شود. جایی در نزدیکی تهران که تبدیل به پناهگاهی برای فرار از آلودگی٬ گرمای هوا و شلوغی شهر شده است. این شهر با جاذبه‌های طبیعی متنوعی همچون کوهستان‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و روستاهای ییلاقی، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. 

تنگه واشی:

1

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است که با دیواره‌های بلند و آب زلال رودخانه، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق کرده تنگه واشی است.  پیاده‌روی در این تنگه و لذت بردن از طبیعت بکر، تجربه فراموش‌نشدنی خواهد بود. فرض کنید در آبی خنک قدم می‌زنید٬ صدای پرنده‌ها و گذر آب گوشتان را نوازش می‌کند و آبی آسمان بالا سرتان با باریکه‌هایی از نور طلایی و نرم تابستانی صورتتان را نوازش می‌کند؛ بدون شک این یک حس ناب است.

برای رفتن به تنگه واشی باید به کیلومتر ۱۷ جاده تهران – فیروزکوه سفر کنید.

روستای سله بن:

1

این روستا با طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک، مکانی آرام برای استراحت و فرار از شلوغی شهر است. دریاچه سد نمرود که در نزدیکی این روستا قرار دارد، نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه است. این روستا که روستایی ییلاقی است به فصل تابستان پذیرای گردشگران بیشماری می‌شود که دوست دارند در طبیعت روستایی نفسی تازه کنند٬ کنار دریاچه نمرود دراز بکشند و عطر گل و گیاه‌های وحشی که گاهی دارویی هستند را استشمام کنند. این روستا پر است از خانه‌های قدیمی که از حیاطشان شاخه‌های انگور و البالو بیرون زده است. این یک تصویر رویایی برای افراد شهرنشینی است که از صدای بوق ماشین‌ها به آواز پرنده‌ها گریخته‌اند.

برای رفتن به روستای سله بن باید به  شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان دوبلوک بروید.

روستای هرانده :

1

این روستا با خانه‌های قدیمی و باصفای خود، نمایی از معماری سنتی منطقه را به نمایش می‌گذارد. پیاده‌روی در کوچه‌های باریک روستا و بازدید از باغ‌های میوه، تجربه دلنشینی است در حالی که چشم اندازی از کوه البرز و دریاچه و رودخانه دارید و بر سنگفرش‌هایی قدم می‌گذارید که به نوبه خود کهنسال به حساب می‌آیند. این روستای زیبا دقیقا در بستر رودخانه نمرود به وجود آمده و همین مساله باعث می‌شود که مدام نسیمی خنک از ورای آن بلند شده و به صورت ما بخورد تا جانمان را زنده کند. از دیگر جذابیت‌های هرانده تپه تاریخی آن است که توجه بسیاری از باستان شناسان و تاریخ دانان را به خود جلب کرده است.

برای رفتن به روستای هرانده باید به  شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی بروید.

چشمه آب معدنی خمده:

1

این چشمه با خواص درمانی و آب گوارا، مکانی مناسب برای استراحت و رفع خستگی است. جالب این است که این چشمه آب معدنی در دل یک روستای قدیمی قرار دارد و طبیعت اطراف آن به قدری زیبا و خواستنی است که دوست نداریم از آن دل بکنیم. برخی معتقدند که آب این چشمه برای بعضی از بیماری‌ها مفید است. به نظر می‌رسد حضور داشتن در چنین فضای آرام و امنی به راحتی می‌تواند روان ما را آرام و تمام اضطراب‌ها را از ما دور کند. در چنین شرایطی بعید نیست که إحساس کنیم تمام بیماری‌ها و ناراحتی‌ها از ما دور شده است.

برای رفتن به چشمه آب معدنی خمده باید به ۲۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه، زرین شهر، روستای خمده بروید.

غار بورنیک:

1

بیایید به سراغ طولانی‌ترین غار استان تهران یا شاید بهتر باشد بگوییم چهارمین غار طولانی ایران برویم. غاری که در آثار ملی ایران ثبت شده و حین مواجهه با آن انگار با یک دنیا راز و داستان اسطوره‌ای ایرانی روبه‌رو شده‌ایم. این غار با دهانه بزرگ و دالان‌های پیچ در پیچ، برای علاقه‌مندان به غارنوردی بسیار جذاب است. اما کافی است حتی اگر غارنورد نیستید٬ کمی کنجکاو باشید٬ آن وقت بدون شک به این غار جذاب علاقه نشان می‌دهید. جالب این است که بدانید این غار زمانی محل زندگی انسان‌های غارنشین بوده؛ پس ما با غاری باستانی روبه‌رو هستیم.

برای رفتن به غار بورنیک باید به  فیروزکوه، روستای هرانده بروید.

تنگه میشینه مرگ:

1

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فیروزکوه بدون شک تنگه میشینه مرگ است. شاید برایتان سوال باشد که چرا تنگه‌ای به این زیبایی باید نامی چنین خوفناک داشته باشد. داستان از این قرار است ک چشمه‌ای گوگردی در نزدیکی این تنگه است که ممکن بوده باعث مرگ پرندگان شود. از طرفی صخره‌ها و سنگ‌های این تنگه به شدت شبیه به میش‌های کوچکی هستند که این سو و آن سو ایستاده‌اند به همین خاطر به آن تنگه میشینه مرگ می‌گویند. این تنگه که در رشته کوه البرز وجود دارد٬ در میان صخره‌هایی رفیع‌٬ مکانی امن و دنج به وجود آورده است. از میان این تنگه دوست داشتنی٬ رودخانه‌ای می‌خروشد. اما٬ این تمام ماجرا نیست؛ آبشارها٬ چشمه‌ها٬ بافت گیاهی و آب‌وهوای خنک این تنگه در فصل تابستان همگی دلایلی هستند که تضمین می‌کنند سفری خاص را تجربه خواهیم کرد.

برای رفتن به تنگه میشینه مرگ باید به  شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای، شمال غرب روستای لزور بروید.

منبع : راهنماتو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه