ارسال به دیگران پرینت

معرفی کتاب | معرفی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

بچه لجباز داری و نمیدونی چیکارش کنی این کتاب مخصوص توست | معرفی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

مطالعه‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت به متخصصان، والدین، معلمان و افرادی که نقشی در تعلیم و تربیت کودکان خردسال دارند، پیشنهاد می‌شود.

بچه لجباز داری و نمیدونی چیکارش کنی این کتاب مخصوص توست | معرفی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

معرفی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

مطالعه‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت به متخصصان، والدین، معلمان و افرادی که نقشی در تعلیم و تربیت کودکان خردسال دارند، پیشنهاد می‌شود.

سرسخت اما انعطاف‌پذیر! کتاب  فرزندپروری کودکان سرسخت  اثر مشترک  رکس فورهند  و  نیکولاس لانگ ، شامل یک برنامه‌ی کوتاه‌مدت با نتایج اثبات‌شده است که به والدین کمک می‌کند لجبازی کودک خود را برطرف نمایند. کتاب حاضر با فروش بیش از 150هزار نسخه، جزو یکی از کتب پرفروش تربیتی به‌شمار می‌آید و به بسیاری از والدین کمک کرده تا برنامه‌ی تربیتی مناسبی را برای فرزندشان به‌کار گیرند.

معرفی و دانلود کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت | رکس فورهند | انتشارات میعاد اندیشه | کتابراه

درباره‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

لجاجت یکی از مشکلات بزرگی‌ست که اکثر والدین کودکان خردسال با آن روبه‌رو هستند. بچه‌ها اغلب دلشان می‌خواهد هر کاری را آنطور که دوست دارند انجام دهند و یا در مقابل بسیاری از خواسته‌های والدینشان سرسختی نشان می‌دهند. مقابله و تنبیه نه تنها از لجاجت آن‌ها نمی‌کاهد، بلکه باعث می‌شود لجوج‌تر شده و گاه برخوردهایی ناخوشایند بین والدین و فرزند پیش بیاید که عواقب غیرقابل جبرانی داشته باشد. دکتر رکس لوید فورهند (Dr. Rex Lloyd Forehand) و دکتر نیکولاس لانگ (Nicolas Long) در اثر مشترک خود با عنوان فرزندپروری کودکان سرسخت (Parenting the Strong-Willed Child: The Clinically Proven Five-Week Program) یک برنامه‌ی درمانی مفید را به والدین و سرپرستان کودکان لجوج ارائه کرده‌اند تا این مشکل به ظاهر لاینحل را از سر راه بردارند. کتاب شامل بخش‌ها و گفتارهای متعددی می‌شود و مقوله‌ی سرسختی و لجاجت در کودکان را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده و برای هر کدام از ساختارهای لجاجت، راه حلی مناسب ارائه می‌کند.

کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت ابتدا به توضیح سرسختی و دلایل شکل‌گیری آن می‌پردازد و عوامل مؤثر بر ایجاد آن را معرفی می‌نماید. تعاملات اجتماعی، الگوبرداری، تنبیه نامناسب و بسیاری از موارد دیگر، به‌عنوان عوامل ایجاد سرسختی در کودکان معرفی شده و توضیح داده می‌شوند. گاهی بیش‌فعالی کودک با رفتارهای ناخوشایند اشتباه گرفته می‌شود، به همین جهت نویسندگان بخشی از کتاب را به معرفی این مقوله و عوامل بروز آن اختصاص داده‌اند.

برنامه‌ی پنج‌هفته‌ای که نویسندگان بر اساس تجربه‌ی طولانی‌مدت خود در مواجهه با کودکان سرسخت ارائه کرده‌اند، ابتدا به تعریف مشکلات رفتاری، میزان ناسازگاری و موارد دیگری می‌پردازد تا والدین را با اصول این برنامه آشنا سازد. آموزش مهارت‌هایی همچون مشارکت، پاداش دادن، اصول دستور دادن و اعمال محدودیت‌ برای رفتارهای نامناسب، از جمله نکاتی هستند که در این برنامه معرفی می‌شوند. اهمیت بازی، غذاخوردن دسته‌جمعی، فعالیت‌های مشترک و موارد دیگری که به گسترش رفتارهای مثبت در کودک منجر می‌شوند، با جزئیات شرح داده شده و مشکلات رفتاری خاصی که ممکن است کودک به آن‌ها دچار باشد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت برای تمام مشکلات رفتاری کودک مانند کج‌خلقی، پرخاش و لجبازی و موارد مشابه، راه‌حل‌های عملی و مفیدی ارائه کرده و همچنین منابع سودمند دیگری به والدین و متخصصان معرفی می‌نماید.

نکوداشت‌های کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

  • کتاب حاضر بهترین اثر در موضوع تربیت کودکان سرسخت است که با سبکی ساده، قابل اجرا و پیشگام در ارائه‌ی یافته‌های علمی نوشته شده. (دکتر جان ویز، استاد دانشگاه هاروارد)
  • اثری چشمگیر و منبعی مهم برای والدین کودکان سرسخت و متخصصانی که با چنین کودکانی کار می‌کنند. (رابرت بروک، استاد دانشگاه هاروارد)
  • کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت، اثری ممتاز در مجموعه کتاب‌های فرزندپروری محسوب می‌شود. (دکتر شارلوت جانستون، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا)

خواندن کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت به متخصصان، والدین، معلمان و افرادی که نقشی در تعلیم و تربیت کودکان خردسال دارند، پیشنهاد می‌شود.

با رکس فورهند و نیکولاس لانگ بیشتر آشنا شویم

دکتر رکس لوید فورهند متولد 1945، روان‌شناس برجسته و نویسنده‌ی آمریکایی‌ست. وی سابقه‌ای طولانی در تدریس و پژوهش در چند دانشگاه معتبر از جمله دانشگاه ورمونت و جورجیا دارد و به خاطر دستاوردهای درخشانش، در سال 2008 موفق به دریافت جایزه‌ از سوی انجمن روان‌شناسی آمریکا شده است. دکتر رکس فورهند به صورت پیوسته مقالاتش را در ژورنال‌های تخصصی ازجمله روان‌شناسی بالینی، پژوهش‌های فرزند و خانواده، روان‌شناسی کودکان و دیگر نشریات معتبر روانشناسی منتشر می‌کند.

دکتر نیکولاس لانگ نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل آمریکاست. او در دانشگاه آرکانزاس مشغول به کار بوده و بیش از چهارصد کارگاه آموزشی در نقاط مختلف دنیا برگزار کرده است. وی یکی از اعضای فعال انجمن‌های معتبر روان‌شناسی است و مقالاتش در ژورنال‌های معتبری مانند روان‌شناسی بالینی، پژوهش‌های فرزند و خانواده و روان‌شناسی کودکان منتشر می‌شوند.

این دو روان‌شناس و نویسنده‌ی برجسته آثار مشترک متعددی به چاپ رسانده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به «ساده‌تر کردن طلاق برای فرزندتان» (Making Divorce Easier on Your Child) و «کمک به کودک ناسازگار» (Helping the Noncompliant Child) اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت می‌خوانیم

علائم اصلی بیش‌فعالی شامل عدم توجه، بیش‌فعالیتی و تکانشگری است. این یک اختلال است که حداقل 3 تا 7 درصد از کودکان در سنین مدرسه را درگیر می‌کند. پسران سه‌برابر بیشتر از دختران دچار این اختلال هستند. هنگامی که در مورد بیش‌فعالی در رسانه‌ها می‌شنوید، ممکن است از تفاوت ارزیابی‌های مختلف کمی گیج شوید. این تخمین‌ها متفاوت هستند، زیرا معیارهای تشخیصی و روش‌های ارزیابی مورد استفاده در طول مطالعات متفاوت هستند. بیش‌فعالی صرف نظر از درصد دقیق کودکان مبتلا، یک اختلال عادی است که معمولاً تشخیص داده می‌شود. در حقیقت، طبق برآوردها به طور متوسط حداقل در هر کلاس یک کودک دچار بیش‌فعالی است. حتی با استفاده از تخمین‌های محافظه‌کارانه، حداقل سه‌میلیون کودک مبتلا به بیش‌فعالی فقط در ایالات متحده وجود دارند!

راسل بارکلی یکی از افراد پیشرو در جهان در زمینه‌ی این اختلال، معتقد است که بیش‌فعالی عمدتاً یک اختلال رشدی "مهار رفتاری" است. به بیان ساده‌تر، کودکان مبتلا به بیش‌فعالی به دلیل عوامل عصبی، در مهار (یا کنترل) انگیزش (برانگیخته شدن) و رفتار خود مشکل دارند. همان‌طور که دکتر بارکلی در کتاب خود که یک راهنمای کامل و معتبر برای والدین است، اشاره کرده است: بیش‌فعالی یک اختلال بسیار پیچیده است که می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی کودک و خانواده‌ی وی داشته باشد.

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی اغلب مشکلات جدی در مدرسه دارند و در روابط بین فردی خود با اعضای خانواده و دوستان مشکل دارند. بیش‌فعالی همچنین گرایش به همراهی با مشکلات دیگری مانند اختلالات یادگیری، افسردگی و اضطراب دارد. نکته مهم این است که بسیاری از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، مشکلات رفتاری مشابه با کودکان سرسخت دارند. از جمله می‌توان به بی‌دقتی، لجبازی، عناد و بدخلقی اشاره کرد.

منبع : کتابراه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه