ارسال به دیگران پرینت

زهیر غرضی | دموکراسی مستقیم

زهیر غرضی: به دموکراسی مستقیم نیاز داریم

به گفته‌ی زهیر غرضی، دموکراسی مستقیم ایده‌ای است که چند سالی است در جهان شکل گرفته و هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده است؛ زیرا یک ایده‌ی استارتاپی سیاسی محسوب می‌شود.

زهیر غرضی: به دموکراسی مستقیم نیاز داریم

نیما نامداری، فعال فضای مجازی، در توییتر از اصلاح‌طلبان و اطرافیان مسعود پزشکیان به شدت انتقاد کرد و آنها را به عدم اعتقاد به بازنشستگی و بی‌توجهی به خواسته‌های جامعه متهم کرد. زهیر غرضی، مدیر مسئول وبسایت ۵۵آنلاین، در پاسخ به او از برنامه‌هایی برای حذف افراد ناکارآمد و فاسد از اطراف پزشکیان سخن گفت.

نیما نامداری، فعال فضای مجازی، در توییتر خود نوشت: "جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اذناب‌شان اعتقادی به بازنشستگی ندارند. به بازخورد جامعه هم که از آنها خسته شده‌ محل نمی‌گذارند. فاسدهای‌شان سیر هم‌ نمی‌شوند. در نتیجه دور و بر پزشکیان پر شده از آدمهای پرت و تکراری و خسته‌کننده و عموما به دردنخور و بعضا فاسد."

در پاسخ به این اظهارات، زهیر غرضی، مدیر مسئول وبسایت ۵۵آنلاین، نوشت: "خیلی هم زیادن. اگر پزشکیان برنده شد, برای بیرون کردن هر کدوم کارزار می‌ذاریم و اینقدر فشار میاریم که بندازتشون بیرون. راه‌حل همینه. مرحله بعدی استفاده از دمکراسی مستقیمه."

به گفته‌ی زهیر غرضی، دموکراسی مستقیم ایده‌ای است که چند سالی است در جهان شکل گرفته و هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده است؛ زیرا یک ایده‌ی استارتاپی سیاسی محسوب می‌شود. قدرت‌های سنتی سیاسی که نمی‌خواهند نفوذ خود را از دست بدهند، معمولاً مانع شکل‌گیری استارتاپ‌های سیاسی می‌شوند.

دموکراسی مستقیم می‌پرسد: چرا باید فردی را به عنوان نماینده‌ی مجلس، عضو شورای شهر یا حتی رئیس‌جمهور انتخاب کنیم، به او اعتماد کنیم و او را قیم و الگوی خود بدانیم تا برای تمام امور ما تصمیم‌ بگیرد؟ این ایده قدیمی و منقضی شده است.

در دنیای امروز، ما می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نوین مانند بلاک‌چین و رسانه‌های اجتماعی مدرن، این مفهوم را به کار بگیریم که به جای یک فرد، یک اپراتور انتخاب شود. اپراتور ما، رای‌هایمان را می‌شمارد، نظرسنجی می‌کند و نظرات را اعمال می‌نماید.

به این ترتیب، می‌توانیم تمام مصوبات مجلس، شورای شهر و حتی تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت دولت را به رای مستقیم مردم بگذاریم. این جریان، دموکراسی مستقیم نامیده می‌شود و قدمی به سمت شفافیت و مردم‌سالاری است.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه