ارسال به دیگران پرینت

گندم | گندم سن‌زده

عدم خرید گندم‌ سن‌زده در مرند | کشاورزان مراقب باشند!

اسماعیل الهیاری، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند، اعلام کرد که دولت در سال جاری گندم‌های آلوده به سن را خریداری نخواهد کرد.

عدم خرید گندم‌ سن‌زده در مرند | کشاورزان مراقب باشند!

ریزش سن غلات در مزارع مرند و هشدار به کشاورزان

 اسماعیل الهیاری، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند، اعلام کرد که دولت در سال جاری گندم‌های آلوده به سن را خریداری نخواهد کرد. وی از کشاورزان خواست که با مشاهده علائم آفت سن در مزارع خود، در اسرع وقت نسبت به سمپاشی و مبارزه با آن اقدام کنند.

الهیاری با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت سن در مرحله مادری برای جلوگیری از طغیان آن در مرحله پورگی، گفت: تاکنون در سطح 690 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان مرند، مبارزه شیمیایی علیه سن مادری انجام شده است.

وی همچنین از مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در 6 هزار و 400 هکتار از مزارع گندم (آبی و دیم) و 1200 هکتار از مزارع جو (دیم و آبی) در این شهرستان خبر داد.

الهیاری با اشاره به گزارش‌های کارشناسی از مزارع گندم و جو دیم در روستاهای مرند، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از این مزارع، به ویژه در مناطق کوهپایه‌ای و آفتاب‌گیر، ریزش سن مادر غلات مشاهده شده است. وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت این آفت است، پیش‌بینی کرد که جمعیت سن غلات در مزارع زودکاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به صورت کانونی افزایش یافته و خسارات قابل توجهی به بار آورد.

الهیاری از کشاورزان خواست که با رصد و پایش مستمر مزارع خود، در صورت مشاهده علائم آفت سن، بلافاصله به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها یا واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

وی همچنین بر لزوم استفاده از روش‌های مختلف مبارزه با آفت سن، از جمله مبارزه شیمیایی، بیولوژیکی و زراعی، با توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرد.

هشدار هواشناسی به کشاورزان: گندم و غلات را به جای امن ببرید!

کشاورزان شهرستان مرند باید به طور جدی به هشدارهای جهاد کشاورزی در خصوص آفت سن غلات توجه کنند و اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌ای لازم را به موقع انجام دهند تا از خسارات احتمالی به محصول خود جلوگیری کنند.

نکات مهم:

در سال جاری، دولت گندم‌های آلوده به سن را خریداری نمی‌کند.

مبارزه با آفت سن در مرحله مادری برای جلوگیری از طغیان آن ضروری است.

تاکنون 690 هکتار از مزارع گندم و جو مرند علیه سن مادری سمپاشی شده است.

در برخی از مزارع، ریزش سن مادر غلات مشاهده شده است. کشاورزان باید با رصد و پایش مستمر مزارع خود، در صورت مشاهده آفت سن، به مراکز جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی کنند.

استفاده از روش‌های مختلف مبارزه با آفت سن، از جمله مبارزه شیمیایی، بیولوژیکی و زراعی، با توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی ضروری است.

 

منبع : اقتصادآنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه