ارسال به دیگران پرینت

معرفی کتاب | معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

از صفات بد٬ استفاده مثبت کن | معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود به خوبی و سادگی هرچه تمام نوشته شده است. اگر نظریه کارل یونگ درباره‌ی سایه را به‌عنوان سفری برای شناخت سایه و نیمه‌ی تاریک وجود خود در نظر بگیریم، دبی فورد این سفر را به یک سفر عملی تبدیل کرده است و این کتاب به مثابه راهنمای تور این سفر است.

از صفات بد٬ استفاده مثبت کن | معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود به خوبی و سادگی هرچه تمام نوشته شده است. اگر نظریه کارل یونگ درباره‌ی سایه را به‌عنوان سفری برای شناخت سایه و نیمه‌ی تاریک وجود خود در نظر بگیریم، دبی فورد این سفر را به یک سفر عملی تبدیل کرده است و این کتاب به مثابه راهنمای تور این سفر است.

کتاب نیمه تاریک وجود  نوشته‌ی  دبی فورد  از جمله‌ کتاب‌های حوزه‌ی خودیاری است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. دبی فورد در این کتاب خوانندگان را تشویق می‌کند تا نیمه‌ی تاریک خود را (بخش‌هایی از خودشان که ممکن است انکار کرده یا رد کرده باشند) به‌عنوان وسیله‌ای برای بازیابی قدرت شخصی خود در آغوش بگیرند. این کتاب، اثری تامل‌برانگیز است که ابزارهای عملی زندگی رضایت‌بخش‌تر را به خوانندگان ارائه می‌دهد.

درباره موضوع کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود به قلم دبی فورد برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر و در سال ۲۰۱۱ بازبینی و چاپ مجدد شده است. این کتاب از جمله کتب مهم حوزه‌ی خودیاری و توسعه‌ی فردی است که به بررسی سایه‌ی افراد می‌پردازد. به عقیده‌ی کارل یونگ، روان‌شناس و محقق نامی حوزه‌ی روان، «سایه» شامل همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی است که سعی در پنهان‌کردن و یا نفی آن داریم. «سایه» آن بخش‌های تاریک وجود ما را در بر دارد که فکر می‌کنیم از نظر خودمان و یا دیگران قابل‌پذیرش نیست و به دلیل ترس، جهل، خجالت و یا نبود عشق طرد شده‌ است.

دبی فورد در این کتاب بیان می‌کند به جای پنهان‌کردن سایه‌ها و سرکوب آن‌ها، لازم است بخش‌هایی را که از روبه‌روشدن با آن‌ها هراسانیم ببینیم و بپذیریم که این جنبه‌ها نیز به ما تعلق دارند. به عقیده‌ی دبی فورد تنها پس از اینکه با سایه‌های خود آشتی کنیم، زندگیمان به سان کرمی از پیله‌ی خود بیرون می‌آید و به پروانه‌ای دلچسب و زیبا تبدیل می‌شود و در این صورت است که می‌توانیم به آن زندگی که آرزوی آن را داریم دست یابیم. این تفکرات دبی فورد پشتوانه‌ی عمیقی در نظرات کارل یونگ دارد. کارل یونگ نیز معتقد بوده است که یکپارچه‌شدن با سایه تاثیری بنیادی در بازشناسی عمیق‌تر زندگی معنوی ما برایمان به همراه دارد. به نظر دبی فورد بسیاری از ما از نگاه‌کردن به درونمان هراس داریم و این ترس و هراس باعث شده است که دیوارهای بلندی بنا کنیم تا دیگر خود درونمان را به یاد نیاوریم. کتاب  نیمه تاریک وجود  به کمک ما می‌آید تا این دیوارها را فرو بریزیم و بتوانیم به آن کسی که هستیم بدون هراس نگاه کنیم و خود درونمان را بشناسیم. چراکه به گفته‌ی یونگ «شخص با تجسم اشکال نورانی به روشنایی دست نمی‌یابد، بلکه با آگاه شدن به تاریکی به روشنایی می‌رسد.» دبی فورد در نگارش کتاب نیمه تاریک وجود تحت تاثیر سخنان و نظریات مختلف کارل یونگ بوده است.

نقد کوتاهی بر کتاب

کتاب نیمه تاریک وجود به خوبی و سادگی هرچه تمام نوشته شده است. اگر نظریه کارل یونگ درباره‌ی سایه را به‌عنوان سفری برای شناخت سایه و نیمه‌ی تاریک وجود خود در نظر بگیریم، دبی فورد این سفر را به یک سفر عملی تبدیل کرده است و این کتاب به مثابه راهنمای تور این سفر است. او در این کتاب سایه را به روشنی شرح می‌دهد و پس از آن در پایان هر فصل تمرین‌هایی برای عملی کردن آنچه درباره‌ی سایه‌ها در آن فصل گفته شده است وجود دارد که خواننده با انجام گام‌به‌گام آن‌ها می‌تواند نقاط قوتی را که در سایه‌ی خود نهفته شده است، آشکار کند و از آن‌ها بهره گیرد.

نیمه تاریک وجود یعنی چه؟ چرا نویسنده این عنوان را برای کتاب انتخاب کرده است؟

دبی فورد در این کتاب با پرده‌برداری از بخش‌هایی از شخصیت ما که روابط ما را به بن‌بست می‌کشاند و مانع از رویاهایمان می‌شود ما را به مسیر رشد و تکامل راهنمایی می‌کند. این بخش‌های وجودی ما که به گفته‌ی کارل یونگ «سایه» نامیده می‌شوند موضوع مورد بحث و بررسی دبی فورد در این کتاب است و به همین خاطر دبی فورد این کتاب را با عنوان «نیمه‌ی تاریک وجود» منتشر کرده است.

منبع : طاقچه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه