خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

معبد دختر پاک | معبد دختر پاک در مازندران

«معبد دختر پاک», زیارتگاهی که تنها زنان می‌توانند به آن وارد شوند

در روستای آلاشت مازندران، زیارتگاهی زنانه وجود دارد که تنها زنان حق ورود به آن را دارند. این زیارتگاه به نام «معبد دختر پاک» شناخته می‌شود و قدمت آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

«معبد دختر پاک», زیارتگاهی که تنها زنان می‌توانند به آن وارد شوند

در روستای آلاشت مازندران، زیارتگاهی زنانه وجود دارد که تنها زنان حق ورود به آن را دارند. این زیارتگاه به نام «معبد دختر پاک» شناخته می‌شود و قدمت آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

درباره تاریخچه معبد دختر پاک روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این زیارتگاه مدفن بانویی پاکدامن است. برخی دیگر می‌گویند که یکی از دو خواهری که در زمان ساسانیان مقام دینی بالایی داشته‌اند، پس از مرگ در اینجا دفن شده است. گروهی دیگر نیز معتقدند که این زیارتگاه بقایای معبد آناهیتا، الهه آب، است.

مردم محلی اعتقاد دارند که اگر مردی وارد معبد دختر پاک شود، مار او را نیش خواهد زد. این اعتقاد به قدری قوی است که هیچ مردی تاکنون جرأت نکرده است وارد این زیارتگاه شود.

زنان زیادی از سراسر ایران به زیارتگاه دختر پاک می‌آیند. بسیاری از این زنان برای باردار شدن و بچه‌دار شدن نذر می‌کنند. این زنان عروسک‌هایی را به شکل کودک می‌سازند و به زیارتگاه می‌آورند.

برای رسیدن به معبد دختر پاک باید از روستای آلاشت به سمت روستای گلیان بروید. پس از رسیدن به روستای گلیان، باید مسیری سربالایی را پیاده طی کنید تا به زیارتگاه برسید.

معبد دختر پاک یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم روستای آلاشت است. این زیارتگاه با اعتقادات و باورهای مردم محلی گره خورده است و اهمیت ویژه‌ای برای آنها دارد.

معبد دختر پاک یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد از زیارتگاه‌های زنانه در ایران است. این زیارتگاه با افسانه‌های زنانه مختلفی گره خورده است که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه زنان در فرهنگ و تاریخ ایران است.

یکی از این افسانه‌ها روایت می‌کند که در این مکان، بانویی پاکدامن دفن شده است که به خاطر پاکدامنی خود، مورد توجه الهه آب قرار گرفته است. الهه آب به این بانو اجازه داده است که در این مکان دفن شود و از آن پس، این مکان به زیارتگاهی برای زنان تبدیل شده است.

افسانه دیگر روایت می‌کند که در این مکان، یکی از دو خواهری که در زمان ساسانیان مقام دینی بالایی داشته‌اند، دفن شده است. این دو خواهر به خاطر دانش و فضل خود، مورد احترام مردم قرار داشتند و پس از مرگشان، به عنوان دو الهه زنانه مورد پرستش قرار گرفتند.

برخی اعتقاد دارند در این مکان یکی از دختران امام موسی کاظم دفن شده است اما این موضوع سندی تاریخی ندارد.

download-2-41

این افسانه‌ها نشان‌دهنده این واقعیت هستند که زنان در فرهنگ و تاریخ ایران، همواره جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. این زنان نه تنها به خاطر زیبایی و مهربانی خود، بلکه به خاطر دانش و فضل خود نیز مورد احترام بوده‌اند.

معبد دختر پاک یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم روستای آلاشت است. این زیارتگاه با قرارگیری در طبیعت زیبای این روستا، مکانی جذاب برای گردشگران است.

سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران به روستای آلاشت می‌آیند تا از این زیارتگاه دیدن کنند. این گردشگران علاوه بر بازدید از زیارتگاه، از طبیعت زیبای روستا نیز لذت می‌برند.

download-8-8

معبد دختر پاک، زیارتگاهی زنانه با تاریخچه و افسانه‌های دیرینه است. این زیارتگاه، اهمیت و جایگاه زنان را در فرهنگ و تاریخ ایران به‌خوبی نشان می‌دهد. همچنین، این زیارتگاه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم روستای آلاشت است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

download-2-41
 
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

دیدگاه تان را بنویسید

 

دیدگاه

توسعه