ارسال به دیگران پرینت

بازار مسکن | تاثیر اتباع بر بازار مسکن

افزایش فشار اجاره بها بر مستاجران؛ اتباع خارجی مقصرند؟ |حاشیه‌نشینی اتباع و تاثیر آن بر بازار مسکن

فرنام پژوهشگر حوزه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بخشی از فشار بازار اجاره ناشی از حضور اتباع در بافت‌های حاشیه ای شهر است، از افزایش مستمر اجاره بها در بازار خبر داد.

افزایش فشار اجاره بها بر مستاجران؛ اتباع خارجی مقصرند؟ |حاشیه‌نشینی اتباع و تاثیر آن بر بازار مسکن

حاشیه‌نشینی اتباع و تاثیر آن بر بازار مسکن

فرنام پژوهشگر حوزه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بخشی از فشار بازار اجاره ناشی از حضور اتباع در بافت‌های حاشیه ای شهر است، از افزایش مستمر اجاره بها در بازار خبر داد.

حضور اتباع خارجی در حاشیه شهرها به عنوان یکی از عوامل تشدید فشار بر مستاجران شناسایی شده است. به گفته فرنام، پژوهشگر حوزه مسکن و شهرسازی، افزایش اجاره بها در بازار به صورت مداوم ادامه دارد.

علی فرنام در نشست راهکارهای عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع ماده ۵۲ برنامه هفتم توسعه گفت: امسال سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای تهرانی به ۴۲ رسیده است و فشار افزایش اجاره بها در بازار دائماً در حال افزایش است.

او ادامه داد: بخشی از فشار افزایش اجاره بها به دلیل حضور اتباع در بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد شهرها است.

پیام رئیس جمهور درباره حملات | رئیس‌جمهور :بر اساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد

فرنام با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه باید ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی می‌شد گفت: اگر این برنامه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که عملکرد تنها ۱ تا ۲ درصد بود. البته وزیر راه و شهرسازی این میزان را یک درصد اعلام کرده است.

پژوهشگر حوزه مسکن و شهرسازی ادامه داد: بحرانی‌ترین شاخص در کشور در بخش مسکن استطاعت است و در خیلی از کلان شهرهای کشور نسبت به سایر شهرهای دنیا در شاخص استطاعت وضعیت مناسبی نداریم. این موضوع در تهران و چند کلانشهر خیلی جدی است چرا که در کلان شهرها بیشتر ظرفیت مربوط به بافت‌های فرسوده است که دارای ارزش افزوده بالایی هستند.

او اضافه کرد: برخی از شهرداری‌ها به دنبال افزایش محدوده بافت‌های فرسوده هستند بنابراین به طور متوسط در ۱۰ سال اخیر سالانه ۵۰۰ هزار پروانه ساختمانی در شهرها صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ترویجی برای کوچک سازی مسکن در کشور نداریم، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای مسکن در استطاعت لازم و ضروری است اما باید بپذیریم که برای مسکن متناسب با استطاعت خانوارها، واحدهای ۲۰۰ متر مربعی نمی‌تواند پاسخگو و جوابگو باشد.

چندی پیش برخی از مشاوران املاک سطح شهر تهران گفته بودند که باید سد راه مشکلات گرانی مسکن شویم که از دیدگاه آنها در تمام مناطق تهران، حجم بسیار زیادی از گرانی مسکن مربوط به اجاره خانه ها توسط اتباع غیر مجاز است. چرا که آنها چندین خانواده میشوند و یک خانه دربست را اجاره میکنند و مزاحمت های بیشماری برای ساکنین کوچه و همسایگان بوجود می آورند.

آنان می گویند: اولین پیامد و بزرگترین پیامد حضور اتباع این می باشد که برای آحاد جامعه خانه کمیاب میشود البته امید است درایت بی مانند مجلس شورای اسلامی که قانون دیوارکشی بر مرزهای شرقی کشور و اخراج اتباع غیرمجاز را به تصویب رسانده و در دستگاه های ذی ربط در حال اجرایی شدن است بزودی نهایی و به اتمام برسد.

 

منبع : اقتصادآنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه