ارسال به دیگران پرینت

ارومیه | مکان های دیدنی ارومیه

وقتی رفتی ارومیه حتما به این مکان های دیدنی سر بزن | آشنایی بشتر با نگین آذربایجان غربی٬ ارومیه | آشنایی با دریاچه و تالاب‌ها +تصویر

اینجا ارومیه است، نگین آذربایجان غربی، شهری که در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، از طبیعت بکر و چشم نوازی نیز برخوردار است. گویی طبیعت در خلق این سرزمین تمام ذوق و سلیقه خود را به کار برده است.با ما همراه شوید تا جاذبه‌های طبیعی ارومیه را بشناسید.

وقتی رفتی ارومیه حتما به این مکان های دیدنی سر بزن | آشنایی بشتر با نگین آذربایجان غربی٬ ارومیه | آشنایی با دریاچه و تالاب‌ها +تصویر

آشنایی بشتر با نگین آذربایجان غربی٬ ارومیه

اینجا ارومیه است، نگین آذربایجان غربی، شهری که در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، از طبیعت بکر و چشم نوازی نیز برخوردار است. گویی طبیعت در خلق این سرزمین تمام ذوق و سلیقه خود را به کار برده است.با ما همراه شوید تا جاذبه‌های طبیعی ارومیه را بشناسید.

چشم های خود را ببندید و سفری خیالی به سرزمینی سرشار از شگفتی ها را آغاز کنید. جایی که آسمان آبی در آغوش کوه های سر به فلک کشیده غرق در آرامش است، نسیم خنک از میان دشت ها و جنگل ها عبور می کند و زمزمه ی رودخانه ها و آبشارها موسیقی دلنشینی را در گوش شما نجوا می کند

اینجا ارومیه است، نگین آذربایجان غربی، شهری که در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، از طبیعت بکر و چشم نوازی نیز برخوردار است. گویی طبیعت در خلق این سرزمین تمام ذوق و سلیقه خود را به کار برده است تا تابلویی بی نظیر و مسحور کننده را به نمایش بگذارد.

اینجا ارومیه است، سرزمینی که در هر گوشه و کنارش، شگفتی و زیبایی جدیدی در انتظار شماست. سفری به این شهر را در برنامه خود قرار دهید و با چشم دل به تماشای این شاهکار طبیعت بنشینید. مطمئناً خاطره ای خوش و به یاد ماندنی از این سفر در ذهن شما نقش خواهد بست. 

1. دریاچه ارومیه در ارومیه

1

دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه شور جهان است، در شمال غربی ایران واقع شده و از جمله جاذبه های طبیعی مهم این کشور به شمار می آید. این دریاچه با وجود مشکلات زیست محیطی که در سال های اخیر با آن دست و پنجه نرم می کند، همچنان از زیبایی و جاذبه های منحصر به فردی برخوردار است. حتی اگر کم آب، حتی اگر نحیف همه ارومیه را به این دریاچه دل‌انگیزش می‌شناسند که به شدت دیدنی است. 

برخی از جاذبه های طبیعی دریاچه ارومیه عبارتند از: جزیره‌هایی مثل جزیره کبودان و 101 جزیره دیگر، تالاب‌هایی زیبا که زیستگاه پرندگان مهاجر است؛ مثل تالاب حسن لو، کوه‌های بلند و سربه فلک کشیده مثل سهند و میشو که از دلشان چشمه‌هایی طبیعی می‌جوشد و غارهایی هیجان انگیز مخصوص شمایی که به کشف و جست‌وجو در طبیعت علاقمند است.

برای رفتن به دریاچه ارومیه  باید به مرز آذربایجان شرقی و غربی و در 20 کیلومتری ارومیه بروید.

 
2. تالاب شورگل در ارومیه

1

تالاب شورگل، جواهرِ آذربایجان غربی، با زیبایی های منحصر به فرد و رازهای پنهانش، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. اما در مورد این تالاب شگفت انگیز چه چیزهایی نمی دانید؟ شورگل تنها یک تالاب معمولی نیست، بلکه قدمتی 7 هزار ساله دارد! بله درست شنیدید، این تالاب از دوران نئولیتیک و همزمان با تمدن های باستانی بین النهرین، شاهد زندگی انسان و حیات وحش بوده است. جالب است بدانید که برخی تالاب شورگل را مربوط به استان اردبیل می‌دانند، اما این تالاب در شهرستان نقده در جنوب استان آذربایجان غربی است. شورگل بهشت زمستانی پرندگان مهاجر است! بیش از 200 گونه پرنده از جمله فلامینگو، پلیکان، قو، غاز و اردک در این تالاب زمستان گذرانی می کنند. تماشای دسته های فلامینگو که با بال های صورتی خود در آسمان آبی پرواز می کنند، منظره ای بی نظیر و فراموش نشدنی است.

درست در وسط تالاب شورگل، جزیره ای اسرارآمیز به نام " قره جزیره " وجود دارد. این جزیره که در گذشته محل سکونت انسان بوده، حالا به پناهگاهی امن برای پرندگان تبدیل شده است.شورگل در فصل های مختلف، چهره ای متفاوت به خود می گیرد. در بهار و تابستان، سرسبزی و طراوت در تالاب موج می زند و در پاییز و زمستان، انعکاس آسمان در آب شور تالاب، منظره ای بدیع و تماشایی را خلق می کند.

برای رفتن به تالاب شورگل  در ارومیه باید به سمت نقده در محله حسنلو بروید.

3. آبشار شملکان در ارومیه

1

آبشار شملکان، جنب و جوش آذربایجان غربی، با شکوه و عظمت خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. اما در مورد این آبشار شگفت انگیز چه چیزهایی نمی دانید؟ شملکان تنها یک آبشار معمولی نیست، بلکه قدمتی 4 هزار ساله دارد! بله درست شنیدید، این آبشار از دوران باستان و همزمان با تمدن های باستانی ایران، شاهد گذر زمان و طبیعت بکر بوده است به همین دلیل است که صخره‌های اطراف آن اشکالی عجیب و جنجالی داشته و غارهای زیبایی در این میان به وجود آمده است. جدای از زیبایی‌های این آبشار بلند قامت باید به روستا و طبیعت اطراف آن نیز اشاره کرد. شملکان، بهشتی برای کوهنوردان و عاشقان طبیعت گردی است. مسیر کوهستانی و صعب العبور این آبشار، چالشی جذاب برای کوهنوردان و فرصتی عالی برای لذت بردن از طبیعت بکر و دست نخورده منطقه است.

در مورد آبشار شملکان، افسانه ای وجود دارد که می گوید این آبشار توسط پری ها خلق شده است. طبق این افسانه، پری ها در این منطقه زندگی می کردند و از آب زلال این آبشار برای نوشیدن و شستشو استفاده می کردند.

برای رفتن به آبشار شملکان  در ارومیه باید از جاده بند به سمت روستای شملکان رفته و از مسیری جذاب به شکل پیاده به سمت این آبشار رهسپار شوید.

4. سد شهر چای در ارومیه

1

سد شهر چای، سدی خاکی-سنگریزه‌ای با هسته رسی است که در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و در بالادست این شهر بر روی رودخانه شهر چای احداث شده است. این دریاچه کوچک که از سد بستن بر روی رودخانه شهر چای به وجود آمده است، این روزها تبدیل به منطقه ای جذاب برای گردش شده است. این رودخانه که از ارتفاعات کوه سهند سرچشمه می گیرد، از شهر سابق سد چای عبور می کند و در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزد. در امتداد این رودخانه، می توانید از مناظر طبیعی زیبا و سرسبز لذت ببرید. از طرفی کوه سهند هم همان نزدیکی است.  این کوه که بلندترین کوه استان آذربایجان غربی است، در نزدیکی شهر سابق سد چای قرار دارد. کوه سهند با داشتن قله های مرتفع، یخچال های طبیعی و چشمه های آب گرم، مقصدی ایده آل برای کوهنوردی، صخره نوردی و طبیعت گردی است.

برای رفتن به سد شهر چای  در ارومیه باید به سراغ رودخانه شهر چای بروید.برای این منظور پس از رسیدن به ارومیه باید به جاده سیلوانا بروید.

5. دریاچه دالامپر در ارومیه

1

دریاچه دالامپر، طراوت استان آذربایجان غربی، با زیبایی های طبیعی و چشم اندازهای خیره کننده، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به خود جلب می کند. این دریاچه که در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا واقع شده است، در میان کوه ها و جنگل های سرسبز قرار گرفته و منظره ای بدیع و تماشایی را خلق می کند. در اینجا به برخی از جاذبه های طبیعی دریاچه دالامپر اشاره می کنیم: دریاچه دالامپر در میان کوه ها و جنگل های سرسبز قرار گرفته است و منظره ای بدیع و تماشایی را خلق می کند. انعکاس آسمان در آب زلال دریاچه، زیبایی دوچندان به این منطقه می بخشد، در اطراف دریاچه دالامپر، انواع مختلفی از گیاهان و جانوران وحشی زندگی می کنند. از جمله گیاهان این منطقه می توان به درختان بلوط، کاج، ارسباران، گل های وحشی و گیاهان دارویی اشاره کرد. همچنین، در این منطقه حیواناتی مانند بز کوهی، قوچ وحشی، کبک، خرگوش، گرگ و روباه زندگی می کنند و دریاچه دالامپر دارای آب و هوایی خنک و کوهستانی است. در فصل های گرم سال، هوا در این منطقه بسیار خنک و مطبوع است و از گرمای طاقت فرسای شهرها دور می شوید.

برای رفتن به دریاچه دالامپر  در ارومیه، باید از شهر ارومیه به سمت اشنویه حرکت کنید و از سه راهی آغ بلاق مسیر روستای دیزج را پیش بگیرید.

منبع : راهنماتو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه