ارسال به دیگران پرینت

تلگرام | ساخت کانال در تلگرام

چطوری در تلگرام گروه و کانال تشکیل بدیم؟ | نحوه ساخت کانال تلگرام عمومی و خصوصی +آموزش تصویری

کانال زدن در تلگرام، فرایند چندان پیچیده‌ای ندارد و می‌توانید به‌راحتی و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، در نسخه‌های اندروید، آیفون، دسکتاپ و وب تلگرام، یک کانال با موضوعی که دوست دارید، بسازید.

چطوری در تلگرام گروه و کانال تشکیل بدیم؟ | نحوه ساخت کانال تلگرام عمومی و خصوصی +آموزش تصویری

چطوری در تلگرام گروه و کانال تشکیل بدیم؟ 

کانال زدن در تلگرام، فرایند چندان پیچیده‌ای ندارد و می‌توانید به‌راحتی و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، در نسخه‌های اندروید، آیفون، دسکتاپ و وب تلگرام، یک کانال با موضوعی که دوست دارید، بسازید.

اگر می‌خواهید تریبونی برای به‌اشتراک‌گذاری محتوای مورد علاقه‌ی خود با تعداد نامحدودی از کاربران داشته باشید؛ کانال تلگرام انتخاب بسیار خوبی است.

تلگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار به‌ویژه در بین ایرانیان است که به‌لطف خلاقیت و ارائه‌ی امکانات مختلفی که بعضی از آن‌ها، تلگرام را از رقبایی مانند واتساپ متمایز می‌کند، روزبه‌روز به محبوبیتش اضافه می‌شود.

امکان ساخت کانال در تلگرام، یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب این شبکه‌ی اجتماعی است؛ قابلیتی که شما به کمک آن می‌توانید هر چیزی که تصورش را می‌کنید، از اخبار مختلف، فایل‌هایی تصویری و صوتی، بازی، مطالب گوناگون و سایر چیزهایی را که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، با هزاران کاربر به اشتراک بگذارید.

کانال زدن در تلگرام، فرایند چندان پیچیده‌ای ندارد و می‌توانید به‌راحتی و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، در نسخه‌های اندروید، آیفون، دسکتاپ و وب تلگرام، یک کانال با موضوعی که دوست دارید، بسازید. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که چگونه در تلگرام کانال بسازیم یا در صورت لزوم، چه تنظیماتی را در همان ابتدای ساخت کانال در نظر بگیریم؛ مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت گروه و کانال تلگرام

اگر به‌تازگی به جمع کاربران تلگرام اضافه شده‌اید، شاید با قابلیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی آشنایی نداشته باشید و تصور کنید که کانال تلگرام، همان گروه است؛ درصورتی‌که این‌چنین نیست. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه به بررسی تفاوت‌های میان گروه و کانال تلگرام بپردازیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تعداد اعضا

ظرفیت گروه‌های معمولی در تلگرام، تا ۵۰۰۰ نفر و برای سوپرگروه‌های عمومی تا ۲۰۰ هزار نفر است؛ این تعداد اعضا، شاید زیاد به نظر برسند، اما در حالتی که شما می‌خواهید مطالب خود را با مخاطبان زیادی به اشتراک بگذارید، این ظرفیت شاید برای شما کافی نباشد. کانال‌های تلگرامی، هیچ محدودیتی در تعداد اعضا ندارند و از یک نفر تا میلیون‌ها نفر، امکان حضور در آن را دارند.

محدودیت ارسال پست در کانال

در کانال‌های تلگرام، صرفاً ادمین یا ادمین‌ها امکان ارسال پست را دارند و سایر اعضای کانال، به‌عنوان خواننده در آنجا حضور خواهند داشت. این ویژگی، کنترل کانال را برای سازنده یا سازندگان آن آسان‌تر می‌کند و مانع از ارسال پیام‌هایی می‌شود که مسیر کانال را از موضوعی که مورد نظر ادمین است، دور می‌کنند.

نمایی از یک گروه تلگرام

تفاوت در نحوه‌ عضویت

اگر شما بخواهید وارد یک گروه تلگرامی شوید، یکی از اعضای گروه یا ادمین‌های آن، باید شما را به گروه اضافه کنند یا لینک گروه را در اختیارتان قرار دهند و درصورتی‌که ادمین سازنده‌ی گروه از آن خارج شود، با منقضی شدن لینک گروه، صرفاً باید توسط یکی از اعضا به گروه اضافه شوید. این مورد، برای کانال‌ها متفاوت است. شما حتماً نیازی به داشتن لینک کانال عمومی ندارید و حتی با داشتن آی دی کانال یا جست‌وجوی نام آن در تلگرام نیز می‌توانید به عضویت کانال دربیایید.

خرید کانال تلگرام از دیوار یا متا فالوور

امکان مشاهده‌ لیست اعضا

در گروه و سوپر گروه، تمامی اعضا با ورود به بخش جزئیات گروه، می‌توانند ببینند که چه کسانی در آن گروه عضو هستند؛ این قابلیت در کانال وجود ندارد و پس از ایجاد کانال در تلگرام، صرفاً خودتان یا ادمین‌های دیگر، قادر به دیدن اعضای کانال خواهید بود.

مزیت‌های ساخت کانال تلگرام

اگر اهل دنبال‌کردن اخبار مختلف باشید یا بخواهید بدون حواس‌پرتی و دیدن هیاهوی غیرمنطقی اینستاگرام، یک مطلب جدید یاد بگیرید، سرزدن به لیست پر مخاطب ترین کانال‌ های تلگرام در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید، گزینه‌ی بسیار خوبی در مقایسه با گشت‌و‌گذار اینستاگرام است. این مورد، تنها یکی از چندین مزیت ساختن کانال در تلگرام به شمار می‌آید؛ مزیت‌هایی مانند:

  • به‌اشتراک‌گذاری سریع و بدون دردسر مطالب با دیگران

اگر مطالب مربوط به آموزش تلگرام و ساخت کانال در این شبکه‌ی اجتماعی را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که برخلاف اینستاگرام، ارسال پست در کانال‌های تلگرام، ساده، سریع و اغلب بدون طی‌کردن مراحل پیچیده است.

  • امنیت بیشتر اعضا

یکی از مشکلاتی که در گروه‌ها و سوپرگروه‌های تلگرام وجود دارد، احتمال مزاحمت برخی از اعضا برای سایرین است؛ موضوعی که اغلب باعث متشنج شدن فضای گروه می‌شود. در این حالت، اعضایی که نمی‌خواهند هدف افراد مزاحم باشند، به سراغ تکنیک‌هایی مانند مخفی کردن شماره تلفن در تلگرام یا مواردی ازاین‌قبیل می‌روند. در کانال‌های تلگرام تنها ادمین‌های کانال به فهرست اعضا دسترسی دارند و از چنین مشکلاتی جلوگیری می‌شود.

  • امکان درآمدزایی

با ساخت یک کانال تلگرام، می‌توانید درآمدزایی کنید؛ اما چطور؟ اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید برای درآمدزایی از این شبکه‌ی اجتماعی، حتماً باید اکانت پرمیوم تلگرام را خریداری کنید یا به سراغ انجام کارهای عجیب بروید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. شما برای درآمدزایی از تلگرام، به چند چیز نیاز دارید:

  • در هر حوزه‌ای که دوست دارید، پست‌هایی خلاقانه و جذاب برای مخاطبان ارسال کنید.
  • از روش‌هایی مانند تبلیغات در سایر کانال‌ها برای افزایش اعضای کانال خود استفاده کنید.
  • نظم داشته باشید و ارسال پست‌های روزانه را فراموش نکنید.

اگر این سه نکته را رعایت کنید، کانال شما به‌تدریج رشد می‌کند و در لیست پر مخاطب ترین کانالهای تلگرام قرار می‌گیرد و می‌توانید با قبول تبلیغات از سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر، به درآمد قابل‌ توجهی برسید.

علاوه‌بر این مورد، صحبت‌کردن درباره‌ی موضوعات روز در کانال فعلی‌تان یا ایجاد یک کانال جدید درباره‌ی آن موضوع خاص نیز، یکی از راه‌هایی است که در مدت‌زمان سریع‌تری نسبت به مسیر قبلی، شما را به درآمد می‌رساند.

در چند ماه اخیر که بحث بازی‌های کریپتویی مبتنی‌بر تلگرام بسیار داغ بود، کانال‌های بسیاری با پرداختن به موضوعاتی مانند اینکه تپ سواپ چیست؛ آموزش بازی نات کوین، صحبت درباره ی قیمت توکن داگز تلگرام یا توکن همستر و موارد مشابه، کاربران زیادی را به کانال خود کشاندند و با این ترفند، در قالب مشاوره‌ی مالی برای حضور در بازار رمزارزها یا صرفاً ایفای نقش یک بستر تبلیغاتی برای کانال‌ها و گروه‌های دیگر، به درآمد قابل‌ قبولی رسیدند.

  • امکان ایجاد یک آرشیو شخصی

بسیاری از ما در طول روز، با موضوعاتی سروکار داریم که باید برای جلوگیری از فراموش‌کردنشان، آن‌ها را در جایی ذخیره کنیم. بخش saved messages (پیام‌های ذخیره شده)، اگرچه فضایی مناسب برای این کار است، اما در حالتی که شما بخواهید آرشیو را بین خودتان و بیش از یک کاربر به اشتراک بگذارید، دیگر فضای مناسبی نخواهد بود و شما را درگیر ارسال مداوم پیام‌ها به اشخاص مورد نظرتان می‌کند.

با یادگیری نحوه ایجاد کانال در تلگرام و ساخت یک کانال با چند عضو دلخواهتان می‌توانید پیام‌هایی را که می‌خواهید، سریع‌تر با افراد مورد نظرتان به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید یک کانال بسازید و کسی را در آنجا عضو نکنید و چت‌های مورد نظرتان را به آنجا فوروارد کنید تا درصورتی‌که این چت‌ها را از دست دادید، درگیر دردسرهای بازیابی چت‌ های حذف شده تلگرام در اندروید و آیفون و نسخه‌ی دسکتاپ نشوید.

فرق کانال عمومی و خصوصی تلگرام چیست؟

پیش از اینکه به سراغ این موضوع که چگونه در تلگرام کانال بزنیم برویم، بهتر است با تفاوت بین کانال عمومی و خصوصی تلگرام آشنا شوید تا بتوانید همان کانالی را ایجاد کنید که متناسب با نیازها و خواسته‌های شما است.

۱. نحوه‌ عضویت در کانال

کانال‌های عمومی در نتایج جست‌وجوی تلگرام نمایش داده می‌شوند؛ اما کانال خصوصی از محدوده‌ی سرچ خارج خواهد بود و برای عضویت در آن‌ها باید لینک دعوت آن کانال را دراختیار داشته باشید. علاوه بر این، در کانال‌های عمومی شما می‌توانید با مراجعه به کانال و بدون نیاز به عضو شدن در آن، پست‌ها را مرور کنید؛ اما در کانال‌های خصوصی این‌طور نیست و ابتدا باید در کانال عضو شوید تا قادر به مشاهده‌ی پست‌ها باشید.

نمایی از محیط یک کانال تلگرام

۲. مشاهده‌ تعداد اعضای کانال

در کانال‌های عمومی، تعداد اعضا یا ممبر‌های کانال زیر نام آن نوشته شده است و شما می‌توانید ببینید که کانال مورد نظرتان، دقیقاً چند عضو دارد؛ اما در کانال‌های خصوصی، تعداد اعضا به شما نمایش داده نمی‌شود و تنها از میزان بازدید پست‌ها می‌توانید تعداد اعضای کانال را حدس بزنید.

۳. قابلیت ایجاد لینک عضویت و آیدی برای کانال

اگر شما یک کانال عمومی بسازید، می‌توانید برای کانال خود، لینک عضویت و آیدی اختصاصی تولید کنید که افراد دیگر با در اختیار داشتن آن‌ها، به‌راحتی در کانال شما عضو می‌شوند؛ اما کانال‌های خصوصی، فاقد این قابلیت هستند و شما صرفاً می‌توانید در آن‌ها به یک لینک عضویت دسترسی داشته باشید که توسط شما نیز قابل‌ تغییر نیست و به‌اشتراک‌گذاری آن لینک، به‌خصوص در اسناد چاپی مشکل‌ساز خواهد بود.

آموزش ساخت کانال تلگرام

اگر اپلیکیشن تلگرام را روی گوشی آیفون، گوشی یا تبلت اندرویدی یا تبلت اپل نصب کرده‌اید یا از نسخه‌های تحت وب یا دسکتاپ آن استفاده می‌کنید و می‌خواهید بدانید که در این دستگاه‌ها باید چگونه کانال تلگرام بسازیم، مراحلی را که در ادامه، به تفکیک هر نسخه‌ی تلگرام معرفی کرده‌ایم، دنبال کنید.

ساخت کانال تلگرام در گوشی اندروید

  • اپلیکیشن تلگرام را روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود باز کنید.
  • روی آیکونی که در پایین صفحه قرار دارد و شبیه به یک قلم است، ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی New Channel (کانال جدید) را انتخاب کنید. سپس در صفحه‌ی بازشده روی Create Channel (ساخت کانال) بزنید.
  • نام، عکس و توضیحات کانال مورد نظرتان را وارد کنید. تمامی این موارد در آینده قابلیت ویرایش دارند و می‌توانید هر زمان که بخواهید، آن‌ها را تغییر دهید.
  • روی گزینه‌ی تیک در بالای صفحه ضربه بزنید.

  • در این بخش از شما پرسیده می‌شود که قصد دارید کانال خود را به‌صورت Public (عمومی) یا Private (خصوصی) تأسیس کنید که البته حتی بعد از ساخت کانال نیز قادر به تغییر حالت خصوصی یا عمومی کانال خواهید بود.

  • بعد از مشخص کردن حالت خصوصی یا عمومی کانال و تعیین آیدی تلگرام (برای حالت عمومی) به مرحله‌ی بعد خواهید رفت که مربوط به دعوت مخاطبان خود به کانال است. شما می‌توانید از بین افرادی که در لیست مخاطبان شما وجود دارند، افراد مورد نظرتان را در کانال عضو کنید. در صورتی که چنین قصدی ندارید، بدون انتخاب هیچ کاربری، گزینه‌ی تیک بالای صفحه را لمس کنید تا کانال شما ساخته و آماده‌ی استفاده شود.

حال کافی است تا متناسب با نوع کانال، اقدام به اشتراک‌گذاری آیدی یا لینک عضویت آن کنید تا اعضای کانال خود را بالا ببرید. نحوه‌ی ارسال پست نیز مشابه با چت‌های خصوصی و عادی بوده و تنها گزینه‌ای اضافه به شکل زنگ دراختیار خواهید داشت که با روشن یا خاموش کردن آن می‌توانید مشخص کنید که پیام‌های ارسالی هنگام رسیدن به اعضای کانال در حالت صدادار، یا بی‌صدا تحویل داده شوند. برای تعیین ادمین‌های بیشتر نیز باید به تنظیمات کانال و سپس به بخش Administrator (ادمین) مراجعه کنید و اقدام به اضافه کردن شخص مورد نظر کنید.

ساخت کانال تلگرام با گوشی آیفون

اگر جزو کاربران سیستم‌عامل iOS هستید، می‌توانید با کمک مراحل زیر کانال تلگرام جدیدی در گوشی آیفون یا آیپد خود ایجاد کنید.

  • اپلیکیشن تلگرام را در آیفون یا آیپد باز کنید.
  • روی آیکون پیام در گوشه سمت راست و بالای صفحه کلیک کرده و New Channel را در صفحه‌ی بعدی انتخاب کنید.
  • روی دکمه‌ی Create Channel ضربه بزنید.

  • نام، توضیحات و توصیفی از محتوای کانال خود را وارد کنید و روی Next ضربه بزنید.
  • نوع کانال (خصوصی یا Private و عمومی یا Public) را انتخاب کنید و دوباره روی Next ضربه بزنید.

نکته: اگر کانال عمومی را انتخاب می‌کنید، باید یک لینک برای کانالتان تعیین کنید تا سایر کاربران بتوانند کانال شما را پیدا کنند. اگر در حال حاضر تمایلی به تعیین لینک ندارید، می‌توانید این کار را بعداً انجام دهید.

  • در صورتی که نمی‌خواهید محتوایی که در کانال می‌گذارید، توسط سایر کاربران ذخیره شود، گزینه‌ی Restrict Saving Content را فعال کنید.
  • اعضای دلخواهتان را از میان مخاطبان خود به کانال اضافه کرده و روی Next کلیک کنید تا کانال شما ساخته شود.

ساخت کانال تلگرام با نسخه دسکتاپ

  • برنامه‌ی تلگرام را روی کامپیوتر یا لپتاپ خود باز کرده و با کلیک روی آیکون سه‌خط در بالای صفحه، گزینه‌ی New Channel را انتخاب کنید.

  • حالا باقی مراحل را درست مانند روشی که در اندروید گفتیم، دنبال کنید.
  • در نهایت، روی Done (انجام) ضربه بزنید تا کانال تلگرام شما ساخته شود.

ساخت کانال تلگرام با نسخه وب

  • ابتدا وارد سایت تلگرام شوید و نسخه‌ی تحت وب آن را اجرا کنید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات حساب خود، مراحل بعدی را طی کنید تا وارد حسابتان شوید.
  • روی آیکون شبیه قلم در پایین صفحه، کلیک کرده و از میان گزینه‌های موجود، New Channel (کانال جدید) را انتخاب کنید.
  • نام، توضیحات و همچنین تصویر مورد نظر کانال را وارد کرده و روی علامت فلش در پایین صفحه کلیک کنید.

  • در صورت تمایل، مخاطبان دلخواه خود را به‌عنوان اعضای کانال، انتخاب کرده و روی آیکون فلش در پایین صفحه کلیک کنید.

کانال‌های تلگرام، قابلیت‌های متعددی را در نسخه‌ی رایگان این شبکه‌ی اجتماعی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ قابلیت‌هایی که به لطف آن‌ها، صاحبان کانال‌های تلگرامی می‌توانند نه‌تنها به تریبون بزرگی از مخاطبان دلخواهشان برسند، بلکه بستری برای درآمدزایی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تجربه‌ی شما از ساخت کانال تلگرام چیست؟ آیا تابه‌حال در این شبکه‌ی اجتماعی کانال زده‌اید؟ چه چالش‌هایی پیشِ روی شما بوده است؟

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه