ارسال به دیگران پرینت

خوابیدن با نور روشن | معایب خوابیدن با نور روشن

دیگر با نور روشن نخوابید | با خوابیدن در نور روشن سلامتی خود را در خطر میندازید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوابیدن با چراغ روشن می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

دیگر با نور روشن نخوابید | با خوابیدن در نور روشن سلامتی خود را در خطر میندازید!

خوابیدن با چراغ روشن: عاملی برای افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع دو!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوابیدن با چراغ روشن می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. این امر به دلیل قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب است که می‌تواند الگوهای خواب و سطح هورمون‌ها را مختل کند.

محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۸۵۰۰۰ نفر، دریافتند که افرادی که در معرض بیشتر نور شبانه قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند. این خطر با افزایش شدت و مدت زمان نوردهی به نور افزایش می‌یابد.

به گفته محققان، نور مصنوعی در شب می‌تواند تولید ملاتونین، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می‌کند، را سرکوب کند. این امر می‌تواند منجر به اختلال در ریتم شبانه روزی بدن شود که نقشی اساسی در تنظیم قند خون دارد.

اختلال در ریتم شبانه روزی می‌تواند به مقاومت به انسولین و افزایش سطح قند خون منجر شود که هر دو از عوامل خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند.

علاوه بر این، نور مصنوعی در شب می‌تواند بر سایر هورمون‌هایی که بر اشتها و متابولیسم تأثیر می‌گذارند نیز تأثیر بگذارد. این امر می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود که  از دیگر عوامل خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۸۵۰۰۰ فرد سالم بدون دیابت را تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته دستگاه‌هایی را روی مچ دست خود می‌بستند که سطح قرار گرفتن در معرض نور آنها را در روز و شب ردیابی می‌کرد و حدود ۱۳ میلیون ساعت داده حسگر نور را جمع‌آوری می‌کرد.این تیم سپس شرکت کنندگان را به مدت ۹ سال پیگیری کردند تا ببینند آیا آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند یا خیر.

آنها حتی پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سبک زندگی، الگوهای خواب، شیفت کاری، رژیم غذایی و سلامت روان، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را برای افرادی که در شب در معرض نور بودند، بیشتر دیدند.

علاوه بر این، این اثر وابسته به دوز بود: سطوح بالاتر نور روشن‌تر باعث افزایش بیشتر خطر دیابت می‌شود.

فیلیپس گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش قرار گرفتن در معرض نور در شب و حفظ یک محیط تاریک ممکن است راهی آسان و ارزان برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن ابتلاء به دیابت باشد.»

 

منبع : اقتصادآنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      من بیست ساله لامپ اتاق خواب خاموشی ندیده، چرت نگو

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه