ارسال به دیگران پرینت

اقتصاد | اقتصاد بیابان

تبدیل شن به خاک و گل ارکیده در بیابان | طرح‌های جدید برای اقتصاد بیابان

مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از اجرای طرح‌های متعددی برای توسعه اقتصاد بیابان در ایران خبر داد.

تبدیل شن به خاک و گل ارکیده در بیابان | طرح‌های جدید برای اقتصاد بیابان

بیابان‌های ایران سبز می‌شوند!

مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از اجرای طرح‌های متعددی برای توسعه اقتصاد بیابان در ایران خبر داد. این طرح‌ها که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا می‌شوند، شامل ایجاد پارک‌های جنگلی کویری، تبدیل شن و ماسه به خاک کشاورزی، کاشت ارکیده در مناطق بیابانی و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای برای هشدارهای زودهنگام گردوغبار و سایر بلایای طبیعی است.

صادق توسلی‌زاده، رئیس این مرکز، با بیان اینکه اقتصاد بیابان دارای مؤلفه‌ها و حوزه‌های مختلفی مانند "گردشگری بیابان" و یا "کشت و کار گیاهان سازگار با هر محیط" است، به برخی از این طرح‌ها اشاره کرد:

  • ایجاد پارک‌های جنگلی کویری: این طرح با هدف ایجاد فضای سبز در مناطق بیابانی و بهبود شرایط محیط زیستی اجرا می‌شود.
  • تبدیل شن و ماسه به خاک کشاورزی: با استفاده از این روش می‌توان از شن و ماسه‌های بی‌استفاده برای تولید خاک کشاورزی استفاده کرد و به این ترتیب به افزایش سطح زمین‌های قابل کشت کمک کرد.
  • کاشت ارکیده در مناطق بیابانی: این طرح با هدف تولید گل ارکیده در گلخانه‌های احداث شده در مناطق بیابانی اجرا می‌شود.
  • کشت کاپاریس: کاپاریس گیاهی دارویی و باارزش اقتصادی است که در مناطق کم‌آب به خوبی رشد می‌کند. کاشت این گیاه در مناطق بیابانی می‌تواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق کمک کند.
  • تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای: از این روش برای پایش وضعیت بیابان‌ها و شناسایی مناطق در معرض خطر گردوغبار و سایر بلایای طبیعی استفاده می‌شود.

توسلی‌زاده همچنین با اشاره به برخی از دستاوردهای این مرکز در زمینه بیابان‌زدایی، گفت: در منطقه بهشهر فضاهای گلخانه‌ای برای کاشت گل ارکیده و کاکتوس راه‌اندازی شده است. همچنین طرح کشت کاپاریس در مناطق غرب کشور با موفقیت اجرا شده است.

دانشمندان چینی با چسب گیاهی، بر شنی‌ترین خاک‌ها غلبه می‌کنند | رشد گیاهان در بیابان‌های خشک٬ جادوی جدید چینی ها +ویدئو

مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور و همچنین استادان و متخصصان دعوت کرده است تا در اجرای طرح‌های توسعه اقتصاد بیابان مشارکت کنند.

 

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه