ارسال به دیگران پرینت

شیراز | ارگ کریم‌خانی

شیراز با داشتن چنین دوستانی، نیاز به دشمن ندارد!

ارگ کریم‌خانی هم انگار مثل صاحبش، نباید سرنوشت خوبی را تجربه کند! سازه‌ای که پس از سقوط سلسله زندیه، به شدت توسط قاجار آسیب دید و حتی در اغلب دوران پهلوی هم زندان بود و بسیاری از سازه‌هایش تخریب یا تغییر کرد تا اینکه سرانجام در ۱۴ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۸، ثبت ملی شد و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت.

شیراز با داشتن چنین دوستانی، نیاز به دشمن ندارد!

- ارگ کریم‌خانی هم انگار مثل صاحبش، نباید سرنوشت خوبی را تجربه کند! سازه‌ای که پس از سقوط سلسله زندیه، به شدت توسط قاجار آسیب دید و حتی در اغلب دوران پهلوی هم زندان بود و بسیاری از سازه‌هایش تخریب یا تغییر کرد تا اینکه سرانجام در ۱۴ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۸، ثبت ملی شد و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت.

- این سازه پرشکوه که یادآور زیست یکی از معدود فرمانروایان عدالتخواه ایران بوده، بی‌شک یکی از صندوق‌های ارزی پایدار شیراز و ایران است. کمتر ممکن است گردشگری به شیراز بیاید و در کنار ارگ کریم‌خان عکسی به یادگار نگیرد.

- اما نه‌تنها در طول نیم‌قرن اخیر نتوانستند یا نخواستند که ثبت میراث جهانی در یونسکو شود، بلکه حالا بیش از دو دهه است که با معضل جدی‌تری به نام هتل آسمان (https://www.instagram.com/reel/C8CVdWRIohP/?igsh=MWo5eHdvbXl4cTZkeg==) شیراز روبرو شده! هتلی که مطابق تصاویر ارایه شده همان بلایی را سر ارگ کریم‌خان آورده که برج جهان‌نما در اصفهان قرار بود سر نقش‌جهان بیاورد.

- شگفت‌آورتر آنکه چگونه ممکن است مدیران شهر شیراز اجازه دهند یک برج ۶۴متری در ۱۸ طبقه در کنار یک خیابان باریک با عرض کمتر از ۶متر احداث شود؟ چگونه از منظر تمهیدات ایمنی، آتش‌سوزی و پدافندی ساخت چنین برج غول‌آسایی را توجیه کرده‌اند؟ یعنی فساد، تخلف و دورزدن قانون از این آشکارتر هم می‌شود؟

- متاسفم که باید دوباره تاکید کنم: شیراز با داشتن چنین مدیران و نهادهای نظارت‌کننده‌ای، اصلاً نیاز به دشمن برای فروپاشی شهر و از اصالت انداختن ندارد! واقعاً متاسفم. این حق شهری که حافظ و سعدی دارد، نیست.

 

منبع : تلگرام محمد درویش
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه