ارسال به دیگران پرینت

چاه اف‌هفت | شیر نفت چاه اف‌هفت

شیر نفت خاطره‌انگیز چاه اف‌هفت مسجدسلیمان | سفری از اعماق زمین به قلب تهران

این روزها، در ورودی ساختمان وزارت نفت در تهران، تاسیسات سرچاهی چاه اف هفت (F-7) میدان نفتی مسجدسلیمان خودنمایی می‌کند. این شیر نفت، سفری پرفراز و نشیب را طی کرده تا به این نقطه برسد.

شیر نفت خاطره‌انگیز چاه اف‌هفت مسجدسلیمان | سفری از اعماق زمین به قلب تهران

این روزها، در ورودی ساختمان وزارت نفت در تهران، تاسیسات سرچاهی چاه اف هفت (F-7) میدان نفتی مسجدسلیمان خودنمایی می‌کند. این شیر نفت که یادبودی از خدمات این چاه است، سفری پرفراز و نشیب را طی کرده تا به این نقطه برسد.

این شیر نفت سال‌ها در ورودی شرکت بی پی (BP) در ایران ایستاده بود و شاهد فراز و نشیب‌های صنعت نفت کشور بود. پس از نقل مکان دفتر مرکزی بی پی به انگلستان، این شیر نفت نیز به آرشیو این شرکت در شهر ناتینگهام شایر منتقل شد.

اما یاد و خاطره این شیر نفت هیچگاه از اذهان محو نشد. همزمان با یکصدمین سالگرد تولد صنعت نفت در ایران در سال 1387 خورشیدی، ستادی در وزارت نفت برای بزرگداشت این سالروز تشکیل شد و بازگرداندن این نماد صنعتی به ایران در دستور کار قرار گرفت.

سرانجام، پس از تلاش‌های فراوان، این شیر نفت در مراسمی در انگلیس به هیات ایرانی تحویل داده شد و پس از حدود 80 سال از لندن به ایران بازگشت.

نخستین بار پس از بازگشت به ایران، این شیر نفت در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران در معرض دید عموم قرار گرفت.

امروزه عابرانی که از جلوی ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی عبور می‌کنند، نظاره‌گر این مسافر بازگشته از لندن هستند که پس از 80 سال به ایران بازگشته و در جایگاه ابدی خود در ورودی این ساختمان، یادآور تاریخ پرفراز و نشیب صنعت نفت کشور است.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه