ارسال به دیگران پرینت

دونالد ترامپ | رد صلاحیت دونالد ترامپ

رد صلاحیت دونالد ترامپ در ایالت ایلینوی | قاضی آمریکایی به حذف نام ترامپ رای داد

دونالد ترامپ رد صلاحیت شد. دونالد ترامپ مدت زمان کوتاهی وقت خواهد داشت تا آن را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و درخواست تجدیدنظر کند.

رد صلاحیت دونالد ترامپ در ایالت ایلینوی | قاضی آمریکایی به حذف نام ترامپ رای داد

رد صلاحیت دونالد ترامپ در ایالت ایلینوی

دونالد ترامپ رد صلاحیت شد. دونالد ترامپ مدت زمان کوتاهی وقت خواهد داشت تا آن را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و درخواست تجدیدنظر کند.

یک قاضی در ایالت ایلینوی نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را بر مبنای اینکه او هوادارانش را در روز 6 ژانویه 2021 به شورش دعوت کرده از برگه‌های رأی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حذف کرد. 

این تصمیم فعلاً اجرایی نمی‌شود و دونالد ترامپ مدت زمان کوتاهی وقت خواهد داشت تا آن را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و درخواست تجدیدنظر کند. تصمیم غیرمنتظره این دادگاه در روز چهارشنبه در شرایطی اتخاذ شده که تصمیم مشابهی از ایالت کلرادو نیز برای تصمیم‌گیری به دیوان عالی سپرده شده است. 

وقتی به کاخ سفید برگردم، ایران را محاصره خواهم کرد! | اظهارات دونالد ترامپ درباره ایران

استدلال قاضی دادگاه ایلینوی تا حد زیادی بر استدلال‌های دادگاه کلرادو استوار شده و قاضی ایلینوی شواهد ارائه شده از سوی دادگاه کلرادو را «مجاب‌کننده» توصیف کرده و بر مبنای آن تصمیم به رد صلاحیت دونالد ترامپ گرفته است.    

«تراسی پورتر»، در بیانیه‌ای نوشت: «هیئت ایالتی انتخابات در ایلینوی بایستی نام دونالد ترامپ را مرحله مقدماتی انتخابات در روز 19 مارس 2024 حذف کند و یا اینکه تمامی آرایی که به نام او ثبت می‌شوند را از دور خارج کند.»

ایالت ایلینوی اکنون سومین ایالتی است که برای رد صلاحیت انتخاباتی ترامپ گام برداشته است. دو ایالت دیگر، کلرادو و مین هستند. هر گونه تصمیم در این راستا در ایالت‌های مذکور تا زمانی که دیوان عالی به پرونده درخواست تجدیدنظر ترامپ برای کلرادو رسیدگی کند معلق مانده‌ است. 

ایالت‌هایی که خواستار قرار نگرفتن نام ترامپ در برگه‌های رأی هستند می‌گویند اقدامات او در روز 6 ژانویه 2021 مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است. در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه