ارسال به دیگران پرینت

محمود فرشچیان | آثار محمود فرشچیان

مروری بر آثار محمود فرشچیان

محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر ایرانی است. او برای ساخت آثار با مضامین شیعی شهرت دارد و از چهره‌های تأثیرگذار در عرصه‌ی هنر معاصر ایران محسوب می‌شود.

مروری بر آثار محمود فرشچیان

محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر ایرانی است. او برای ساخت آثار با مضامین شیعی شهرت دارد و از چهره‌های تأثیرگذار در عرصه‌ی هنر معاصر ایران محسوب می‌شود.

فرشچیان در ۱۵ آذر ۱۳۰۸ در اصفهان متولد شد. او از کودکی به هنر علاقه‌مند بود. پدر فرشچیان که نماینده فرش اصفهان بود، او را به کارگاه نقاشی میرزا آقا امامی برد و امامی به استعداد فرشچیان در زمینه نقاشی پی برد. فرشچیان پس از آموزش نزد او و عیسی بهادری و دانش‌آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا سفر کرد و چندین سال به مطالعهٔ آثار هنرمندان غربی در موزه‌ها پرداخت. بنا بر گفته خودش، در اروپا اول کسی بود که با بسته‌ای از کتاب و قلم وارد موزه می‌شد و آخر از همه از موزه خارج می‌شد.

پس از بازگشت به ایران، فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. فرشچیان در نیوجرسی، ایالات متحده ساکن است و سفرهای دوره‌ای و فصلی به ایران دارد

فرشچیان در آثار خود، از فرم‌های ساده و هندسی استفاده می‌کرد و فضایی انتزاعی و مدرن را به تصویر می‌کشید. او همچنین در زمینه‌ی تئوری هنر نیز فعالیت داشت و مقالات و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر کرد.

فرشچیان آثاری ماندگار در عرصه‌ی هنر ایران به یادگار گذاشت که هنوز هم مورد توجه و علاقه‌ی بسیاری از مردم است.

محمود فرشچیان (متولد ۱۳۰۸)

بدون عنوان آبرنگ روی مقوا ۷۲×۵۴ سانتیمتر تاریخ اثر: ۱۳۸۳ پیشینه: این اثر در کتاب "آثار استاد محمود فرشچیان" (ص۲۳۴ و ۲۳۵) به کوشش ناصر میرباقری، انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا (۱۳۸۷) به چاپ رسیده است. Mahmoud Farshchian (b. 1929) Untitled watercolor on cardboard 54×72 cm Painted in 2004 Provenance: Mirbagheri, Nasser, Gooya publication; "Master Mahmoud Farshchian's Collection" (p 234 - 235), 2008

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه